Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nedivte se, až vám moderní auto „ze své vůle” nedovolí udělat to, co zrovna chcete
30.11.2018 | Mirek Mazal
Automobil by stejně jako jiný stroj měl být v prvé řadě dobrým sluhou, který neodmlouvá. Občas se ale stává i zlým pánem a projevy bývají svérázné, stejně jako důvody za nimi stojící.
Auta jsou přes veškeré city, které k nim chováme, pořád jen stroje. Měla by tedy být za sluhy, z podstaty dělat to, co si přejeme a tím nám usnadňovat život. Po dekády to tak bylo, čím více se ale do hry u moderních vozů dostávají počítače snažící se „myslet” nejen na vaše potřeby, ale i na vaši bezpečnost, svou spolehlivost a další možná důležité, ale pořád podružné aspekty, stávají se někdy i zlými pány.
Tento aspekt je leskem i bídou moderních vozů. Nabírá spousty konkrétních podob a nyní se dozvídáme o dalším, na první pohled velmi svérázném projevu. Týká se otevřeného automobilu, jehož nejspecifičtější vlastností je jistě to, že je otevřený, že s ním můžete jezdit bez střechy nad hlavou. Ani tuhle možnost vám ale nemusí nabídnout za všech okolností, třebaže existují lidé, kteří by bez střechy vyrazili na silnici klidně i v mrazu.
Pokud vám to přijde ujeté, zajeďte se někdy v zimě podívat třeba do Dánska. Pokud svítí Slunce, může mrznout sebevíce, Dánové přesto vytáhnou kabriolety, stáhnou střechy, narazí ušanky a vyrazí na projížďku. Je tak dost pravděpodobné, že Chevroletu Camaro Convertible se u nich velké obliby nedočká, něco jako jízdu bez střechy za nízkých teplot nedovoluje.
Tenhle americký sporťák prostě zimu nemá rád. Zjistil to kolega Jason Torchinsky, který se jednoho dne v Bostonu rozhodl využít jednu z hlavních předností kabrioletu. Zalíbilo se mu to tak, že následující ráno chtěl udělat totéž. Nasedl do auta, zapnul topení na maximum a usoudil, že je pořád dobré počasí na stáhnutí střechy. Jenže Camaro odmítlo spolupracovat. Palubní počítač zobrazil hlášku o příliš nízké teplotě a střechu nedovolil stáhnout.
To zní jako už hodně přehnaná péče - je přece na každém, aby si řekl, kdy jet bez střechy nad hlavou. Pokud někomu přináší radost prohánět se s větrem v beranici v -20°C, autu by to snad mohlo být ukradené. Jenže není. Kolega si tak hlasitě zanadával a po vychladnutí emocí v klidu zahájil pátrání po původu otravného hlídače. A zjistil, že důvody jsou trochu jinde než v péči o vaše zdraví.
Vysvětlení dodala sama automobilka: „Tato zpráva je zobrazena, pokud teplota střešního modulu klesne pod 3,3 stupně Celsia. Důvodem je skutečnost, že kapalina použitá v ovládacích prvcích horní části nevytváří plný tlak při nižších teplotách.“ A nepřeháněla. Komplikované moderní systémy otevírání střech skutečně používají tlakovou hydraulickou kapalinu, aby provedly celou náročnou operaci co nejelegantněji a té některé teploty nedělají dobře. Ne všechny automobilky se ale takovou cestou vydaly, například srovnatelnému Fordu Mustang Convertible je možné stáhnout střechu za jakéhokoli počasí. Přesto je jisté, že omezení v Camaru nebude výjimečné.
Je to další zajímavý projev toho, kam až omezení fungování toho či onoho prvku moderních aut může zajít. Roadster nebo kabriolet, který vám nedovolí za určitých podmínek stát se otevřeným vozem, je dost svérázná věc. Nedivte se proto, až vám vaše moderní auto při další jízdě něco nedovolí provést - pravděpodobně nepůjde o chybu, ale o vlastnost. Prostě jste se zrovna netrefili do změti omezující podmínek, za kterých je možné takovou operaci provést, ať už tak byly nastaveny z jakéhokoli důvodu...
Chevrolet Camaro nedovolí sundat střechu za teploty nižší, než jsou 3 stupně Celsia. Myslí tím ale hlavně na svoje zdraví, nikoli na vaše
Podobná omezení nejsou v moderních autech ničím výjimečným. Někdy musíte splnit celou plejádu podmínek, abyste mohli provést to a nebo ono
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva