Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat

SUV jsou v kurzu, dovolit si nové ale při jejich cenách nemůže zdaleka každý. I na trhu ojetin se ovšem najde stále více aut tohoto typu a lidé z německého TÜV se mezi nimi pokusili najít ta nejméně problémová.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat

10.7.2019 | Mirek Mazal

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

SUV jsou v kurzu, dovolit si nové ale při jejich cenách nemůže zdaleka každý. I na trhu ojetin se ovšem najde stále více aut tohoto typu a lidé z německého TÜV se mezi nimi pokusili najít ta nejméně problémová.

Sportovně-užitkové vozy jsou fenoménem automobilového trhu posledních let. Nemá smysl řešit, jak moc jsou sportovní či užitková a už vůbec se nemusíme bavit o jejich terénních schopnostech, lidem se zkrátka líbí pro to, jak vypadají, jak se do nich nasedá a jak dobře je z nich vidět ven. A tak je chtějí. Proto žádná jiná kategorie aut v posledních letech nezískává na popularitě tolik, jako SUV.

V případě nových aut to platí jednoznačně, v případě trochu racionálnějšího trhu ojetin, na kterém se navíc preference zákazníků nových vozů pochopitelně projevují se zpožděním, SUV teprve nabírají na síle. I tady už se ale jedná o velmi oblíbený prodejní artikl - nakonec, pokud chcete SUV a nemáte dost peněz na nové, nic jiného než koupě ojetiny vám nezbude.

Realita na trhu nemohla uniknout ani německému TÜV, které provozuje řadu tamních stanic technických a spolehlivost ojetých aut sleduje v rámci svého každoročního Reportu. Zorientovat se v celé zprávě není vždy jednoduché, a tak se TÜV protentokrát rozhodlo vybrat nejspolehlivější ojeté modely právě z řad SUV a vypíchnout další zajímavé detaily ze svých databází.

Z údaji týkajícími se více 8,8 milionu kontrolovaných aut lze těžko dojít ke zkresleným závěrům, a tak vám přehled statisticky nejspolehlivějších ojetých SUV nabízíme i my. Seznam premiantů je rozdělený do pěti věkových skupin a výsledné hodnocení vychází z průměrného počtu zjištěných závažných nedostatků. U každého vozu uvádíme roky výroby dotčené generace, i konkrétní četnost závad s průměrem kategorie (v závorce). A protože se i u těch nejlepších vozů závady přece jen vyskytují, přidáváme také informace o tom, na co si u jednotlivých vozů dávat při výběru přece jen pozor.

Kategorie dvou- a tříletých aut

3. Mercedes-Benz třídy M/GLE (2011 až dodnes)

Četnost závad: 3,3 (Ø 5,9)

Kvůli problémům s řízením u Mercedesu GLE proběhla v roce 2017 svolávací akce a tento model častěji trápí i úniky oleje motoru a převodovky. Nebýt úbytku provozních tekutin, Mercedes by se nemusel získat „jen” bronzovou medaili.


Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 1 - Mercedes-Benz GLE 2016 oficialni sada 28Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 2 - Mercedes-Benz GLE 2016 oficialni sada 31Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 3 - Mercedes-Benz GLE 2016 oficialni sada 36

2. Audi Q3 (2011 až 2018)

Četnost závad: 2,9 (Ø 5,9)

Návštěva servisu byla svého času doporučena všem majitelům Q3, u níž nedostatek vykazovalo fungování brzdových světel - auta nedokázala signalizovat nouzové brzdění řidiče. Oprava je snadný úkon a novější produkci nic vážného netrápí, proto je z toho druhé místo s velmi malou četností vážnějších závad.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 4 - Audi Q3 2015 facelift nove 34Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 5 - Audi Q3 2015 facelift nove 35Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 6 - Audi Q3 2015 facelift nove 38

1. Mercedes-Benz GLK (2008 až 2015)

Četnost závad: 2,6 (Ø 5,9)

Ani na nejvyšším stupínku pódia neopustíme vody německých „prémiovek”. Úplně nejspolehlivějším zánovním SUV je Mercedes GLK vyznamenává na výbornou. Více než 90 procent aut ve věku 2-3 let prošlo STK zcela hladce i přes nadprůměrný nájezd kilometrů.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 7 - Mercedes GLK 2012 facelift 19Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 8 - Mercedes GLK 2012 facelift 22Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 9 - Mercedes GLK 2012 facelift 26

Kategorie čtyř- a pětiletých aut

3. Honda CR-V (2012 až 2018)

Četnost závad: 5,9 (Ø 10,3)

Mezi čtyř- a pětiletými vozy dopadla velmi dobře Honda CR-V s interním označením RE6. Jedinými nedostatky se u ní ukazuje být nekvalitní zpracování a překvapivě nízké maximální zatížení tažného zařízení, které vede k jeho častému poškození. Jinak jednoznačný úspěch.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 10 - Honda CR-V i-DTEC Test 2012 Ext 02Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 11 - Honda CR-V i-DTEC Test 2012 Ext 07Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 12 - Honda CR-V i-DTEC Test 2012 Int 03

2. Opel Mokka (2012 až dodnes)

Četnost závad: 5,6 (Ø 10,3)

Opely nemají z hlediska spolehlivosti dobré renomé, u kompaktního SUV Mokka ale zvěsti zjevně nelze brát vážně. Častou vadou je u něj „pouze” samovolné vypínání pohonu všech kol. Chyba ale není mechanického charakteru, takže problém řeší úprava řídicí jednotky. Některé Mokkdy trpí vyšší spotřebou oleje, ale 90,5 procent z nich prochází STK bez připomínek.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 13 - test opel mokka x web 002Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 14 - test opel mokka x web 006Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 15 - test opel mokka x web 122

1. Audi Q5 (2008 až 2016)

Četnost závad: 5,0 (Ø 10,3)

Výjimečné závady na hnacích hřídelích jsou jediným strašákem ojetých Q5 do stáří pěti let. Technici na STK neměli důvod poznamenat si nic jiného, proto německá zpráva ukázala Q5 generace 8R jako nejlepší ve své kategorii.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 16 - 10 nejspolehlivejsich ojetych SUV 2018 13Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 17 - 10 nejspolehlivejsich ojetych SUV 2018 14Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 18 - 10 nejspolehlivejsich ojetych SUV 2018 15

Kategorie šesti- a sedmiletých aut

3. Mitsubishi ASX (2010 až dodnes)

Četnost závad: 9,3 (Ø 16,2)

Dnes už poněkud stárnoucí model se vyrábí od roku 2010. Ojetiny mohou bojovat s ucpaným filtrem pevných částic, někdy dochází k míšení pohonných hmot s olejem a jako třetí lze najít nedostatky na brzdovém systému. Jednotlivá negativa se zdají kritická, z celkového pohledu ale nejde o nic dramatického a ASX je označováno za přesvědčivý kus techniky.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 19 - Mitsubishi Outlander Sport a Mirage 2016 023Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 20 - Mitsubishi Outlander Sport a Mirage 2016 028Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 21 - Mitsubishi Outlander Sport a Mirage 2016 047

2. BMW X1 (2009 až 2015)

Četnost závad: 9,0 (Ø 16,2)

První generace nejmenšího SUV od BMW si drží drtivou převahu bezporuchových případů. Výjimkou mohou být potíže s drnčením střešního okna. Jednotlivě se vyskytují nedostatky v přenosovém pouzdře pohonu všech kol.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 22 - X1 23d02Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 23 - X1 23d03Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 24 - X1 23d09

1. Audi Q5 (2008 až 2016)

Četnost závad: 8,7 (Ø 16,2)

Intenzivní pocit déjà-vu není náhodný. Audi Q5 řady 8R jsme zmiňovali na prvním místě mezi čtyř- a pětiletými vozy. Zde je to opět nejlepší výsledek ve své kategorii, občasným důvodem k naštvání jsou snad pouze výjimečná ztráta oleje nebo chatrné hnací hřídele.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 25 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 01Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 26 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 02Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 27 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 03

Kategorie osmi- a devítiletých aut

3. Mercedes-Benz GLK (2008 až 2015)

Četnost závad: 15,7 (Ø 22,2)

V případě GLK jde opravdu o povedený model. Svou kvalitou si zasloužil další medailové umístění, tentokráte třetí nejlepší místo mezi osmi- a devítiletými ojetinami. Sklony ke ztrátě motorového oleje kazí statistiku, více než 70 procent všech kusů ale odjíždí z STK zcela bez vad i v tomto věku.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 28 - Mercedes GLK 2012 facelift 04Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 29 - Mercedes GLK 2012 facelift 06Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 30 - Mercedes GLK 2012 facelift 27

2. Audi Q5 (2008 až 2016)

Četnost závad: 14,8 (Ø 22,2)

Model Q5 z let 2008 až 2016 exceluje, potřetí představuje své kvality. Starší kusy ověnčené vyšším nájezdem mohou trpět ztrátou chladicí kapaliny. Před koupí v bazaru se doporučuje prohlédnout zavěšení a ověřit kondici mechanismu řízení.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 31 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 04Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 32 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 05Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 33 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 06

1. BMW X1 (2009 až 2015)

Četnost závad: 11,9 (Ø 22,2)

Těžko hovořit o skutečných problémech. Potenciální zádrhel u BMW E84 by se dal očekávat v oblasti náprav, jinak se osmileté až devítileté vozy pyšní stabilní spolehlivostí. Technické kontroly probíhají bez zdržení.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 34 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 07Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 35 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 08Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 36 - Nejlepsi SUV dle TUV 2019 foto 09

Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut

3. Suzuki SX4 (2006 až 2015)

Četnost závad: 23,7 (Ø 28,0)

Zde už se dostáváme k velmi levným ojetinám a přesto i tady najdeme relativně velmi spolehlivé modely. Za příjemné překvapení mezi vesměs dražšími vozy lze označit Suzuki SX4. Verze s pohonem všech kol doplácí zrovna na 4x4, zrovna jedna z výhod přináší možné potíže s přenosem výkonu na obě nápravy. Naftové jednotky DDiS občas vykazují poškozená turbodmychadla, jinak velký úspěch pro kompaktní hatchback z Japonska.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 37 - Suzuki SX4 2013 zive 01Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 38 - Suzuki SX4 2013 zive 03Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 39 - Suzuki SX4 2013 zive 13

2. Toyota RAV4 (2006 až 2013)

Četnost závad: 22,8 (Ø 28,0)

Třetí generace RAV4 se diskredituje snad jen drahými náhradními díly v případě nutné opravy. Zřídkakdy se ozve odpružení, výfuk nebo opotřebované součástky náprav.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 40 - Toyota-RAV4-3Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 41 - Toyota-RAV4-5Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 42 - Toyota-RAV4-6

1. Volkswagen Tiguan (2007 až 2016)

Četnost závad: 21,6 (Ø 28,0)

Mnohočetný seznam nejlepších SUV završuje Volkswagen se svým kompaktním modelem. Naprostá dominance německých značek s japonskými automobilkami v zádech ukazuje, jakým směrem koukat při výběru ojetiny. Chybou určitě nebude Tiguan, který má velmi dobré hodnocení u STK i v případě aut z roku 2007. Letité verze s náročnějším provozem tíží opotřebení podvozkových částí, jinak není co kritizovat.

Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 43 - Tiguan2011 Tiguan201120Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 44 - Tiguan2011 Tiguan201116Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat - 45 - Tiguan2011 Tiguan201118

Zdroj: TÜV

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.