Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejméně spolehlivá nová i ojetá auta podle Britů jsou BMW, Škody patří ke špičce
15.5.2019 | Petr Prokopec
Když se řekne spolehlivé auto, lidé si obvykle představí něco japonského či německého. A když nespolehlivé, stočí se myšlenky k Itálii nebo Francii. V britské studii JDP je všechno jinak.
V posledních letech se výrobci snaží přetvořit automobily na telefony na kolech, přičemž tím reagují hlavně na poptávku zákazníků. Ti si dnes pomalu nedovedou představit vůz, který by nebyl připojen k internetu a s jehož pomocí by nemohli sociální sítě zásobovat grimasami zpoza volantu. Realizace jejich přání však lze přirovnat k noční můře, a to pro obě strany. Jak ukazují výsledky studie spolehlivosti Vehicle Dependability Study (VDS) od společnosti J.D. Power z Velké Británie, právě palubní elektroniky se týká hned polovina z deseti nejčastějších závad, které majitelé u svých aut musí řešit.
Průzkum se odehrál od listopadu 2018 do ledna 2019 ve Velké Británii, přičemž se jej zúčastnilo 11 530 lidí. Ti si pořídili svá auta mezi listopadem 2015 a lednem 2018, hodnotit je pak měli v deseti kategoriích. Výsledné skóre pak bylo vyjádřeno počtem problémů na sto vozů (PP100), přičemž čím nižšího skóre ta či která značka nebo model dosáhly, tím lépe. A rovnou můžeme říci, že prémiové automobilky dopadly hůř než sedláci u Chlumce, neboť nad průměr zamířila pouze jediná z nich.
Než se ovšem dostaneme ke konkrétním jménům, zůstaneme ještě chvíli v zákulisí. I když je palubní elektronika nejčastěji kritizovanou oblastí, meziročně došlo v této kategorii ke zlepšení o 16,6 PP100. Výtky se týkají hlavně integrovaných systémů, jimiž se chlubí hlavně prémiové značky. Právě ty porazil mainstream, který nemá problém sáhnout po po jednodušších systémech od subdodavatelů.
Dané pravidlo ovšem platí pouze u aut osazených jen spalovacími motory. V případě elektromobilů či hybridů jsou sice výtky zmiňovány ještě častěji než u benzinových nebo dieselových aut, nicméně u jejich majitelů i nadále převládá pocit, že jsou průkopníky konceptu zcela nové mobility. Proto jsou ochotni leccos tolerovat a i když jim palubní elektronika často dělá problémy, s prodejci stejné značky klidně uzavřou obchod znovu.
Loajalita však začíná být cizí lidem, kteří si kupují auta se spalovacím ústrojím. Pokud se porouchá právě to, a hlavně zákazníkům prestižních značek, pak ti mají o 12 procentních bodů nižší tendenci vracet se. Stejně tak pak věrnost ovlivňují i ceny oprav. Pokud lidé považují účet servisu za přemrštěný, ukazují danému výrobci záda ve velkém - k téže automobilce se tedy vrací pouze 16 procent z nich, více než čtyři pětiny tak míří za konkurencí. Průzkum tak pro mnohé výrobce dopadl katastrofálně.
Podle J.D. Power se v budoucnu palubní technologie stanou hlavním lišícím prvkem napříč značkami. A co je podstatné, vliv budou mít i na přijímání autonomních systémů. Pokud má některý výrobce problémy s takovou triviálností, jako je navigace, pak lidé budou mít dojem, že není schopen vyrukovat s bezchybným autopilotem a showroomu dotyčného výrobce obejdou velkým obloukem.
Tolik ale zákulisí, nyní již pojďme ke konkrétním výsledkům, které jsou spojeny s větším množstvím překvapení, než kolika jsme se dočkali během několika předchozích ročníků dohromady.
Peugeot v čele, BMW u dna
Jak jsme již naznačili, prémiové automobilky letos skončily katastrofálně. Mezi desítku nejlepších značek se dostalo pouze Volvo, i to je však se 106 PP100 velmi daleko od pódia. Na to se dostali dva nesmiřitelní soupeři z českého trhu, tedy Škoda a Hyundai, přičemž mladoboleslavský výrobce má na kontě 88 PP100 a ten korejský 90 PP100. Oba se však museli sklonit před neočekávaným vítězem, jímž se se 77 problémy na sto vozů stal Peugeot.
Nejde o jedinou pozoruhodnost, ta další je pro změnu spojena s pádem japonských automobilek. Mazda i Toyota se propadly do podprůměru, na rozdíl třeba od takového Nissanu či Suzuki. V podprůměru pak najdeme i prémiové výrobce jako Mercedes-Benz, Land Rover, Jaguar či Audi. Britští motoristé tak ve svém hodnocení jdou proti proudu docela často.
Všechny zmíněné značky ale „překonalo” BMW, které je dle Britů dokonce ještě horší než Fiat. To je pro bavorskou automobilku opravdu velký políček, který jí do budoucna může způsobit značný odliv zákazníků. Ani Italové si však nemohou gratulovat, že byl někdo ještě horší - výsledných 173 problémů na 100 vozů totiž v tomto případě dává pověrám za pravdu.
Spolehlivost značek dle J.D. Power pro rok 2019
VW Group vládne mezi modely
Přesunout se můžeme k jednotlivým obchodním třídám a vítězům v těchto kategoriích. Hned o dvoje dílčí zlaté vavříny se dělí Volkswagen (up!, Tiguan) s Opelem, respektive jeho britskou odnoží Vauxhall (Insignia, Mokka X). Na celkového vítěze studie ale již zbyla pouze jedna trofej (Peugeot 208), po jedné pak má i celkově druhá Škoda (Octavia). Mercedes-Benz alespoň s třídou E zabodoval mezi luxusními vozy, Ford C-Max pak mezi MPV.
Tím jsme se ale již skutečně dostali na konec studie, za konkrétními výsledky jednotlivých značek vás pak odkážeme na přiloženou grafiku. Jen dodáme, že zahrnuta v nich není každá automobilka, neboť J.D. Power do průzkumu tradičně zahrnula pouze ty, u kterých došlo k nashromáždění dostatečného vzorku odpovědí.
Spolehlivost značek dle J.D. Power pro rok 2019
Vítězem se překvapivě stal Peugeot, i díky dílčímu vítězství modelu 208
Stříbro bere Škoda, která zabodovala hlavně s Octavií
Hyundai je třetí, byť zlaté vavříny nemá na kontě jediné. Model i20 ale skončil druhý mezi malými vozy
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB