Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejméně spolehlivá nová i ojetá auta podle Britů jsou BMW, Škody patří ke špičce
15.5.2019 | Petr Prokopec
Když se řekne spolehlivé auto, lidé si obvykle představí něco japonského či německého. A když nespolehlivé, stočí se myšlenky k Itálii nebo Francii. V britské studii JDP je všechno jinak.
V posledních letech se výrobci snaží přetvořit automobily na telefony na kolech, přičemž tím reagují hlavně na poptávku zákazníků. Ti si dnes pomalu nedovedou představit vůz, který by nebyl připojen k internetu a s jehož pomocí by nemohli sociální sítě zásobovat grimasami zpoza volantu. Realizace jejich přání však lze přirovnat k noční můře, a to pro obě strany. Jak ukazují výsledky studie spolehlivosti Vehicle Dependability Study (VDS) od společnosti J.D. Power z Velké Británie, právě palubní elektroniky se týká hned polovina z deseti nejčastějších závad, které majitelé u svých aut musí řešit.
Průzkum se odehrál od listopadu 2018 do ledna 2019 ve Velké Británii, přičemž se jej zúčastnilo 11 530 lidí. Ti si pořídili svá auta mezi listopadem 2015 a lednem 2018, hodnotit je pak měli v deseti kategoriích. Výsledné skóre pak bylo vyjádřeno počtem problémů na sto vozů (PP100), přičemž čím nižšího skóre ta či která značka nebo model dosáhly, tím lépe. A rovnou můžeme říci, že prémiové automobilky dopadly hůř než sedláci u Chlumce, neboť nad průměr zamířila pouze jediná z nich.
Než se ovšem dostaneme ke konkrétním jménům, zůstaneme ještě chvíli v zákulisí. I když je palubní elektronika nejčastěji kritizovanou oblastí, meziročně došlo v této kategorii ke zlepšení o 16,6 PP100. Výtky se týkají hlavně integrovaných systémů, jimiž se chlubí hlavně prémiové značky. Právě ty porazil mainstream, který nemá problém sáhnout po po jednodušších systémech od subdodavatelů.
Dané pravidlo ovšem platí pouze u aut osazených jen spalovacími motory. V případě elektromobilů či hybridů jsou sice výtky zmiňovány ještě častěji než u benzinových nebo dieselových aut, nicméně u jejich majitelů i nadále převládá pocit, že jsou průkopníky konceptu zcela nové mobility. Proto jsou ochotni leccos tolerovat a i když jim palubní elektronika často dělá problémy, s prodejci stejné značky klidně uzavřou obchod znovu.
Loajalita však začíná být cizí lidem, kteří si kupují auta se spalovacím ústrojím. Pokud se porouchá právě to, a hlavně zákazníkům prestižních značek, pak ti mají o 12 procentních bodů nižší tendenci vracet se. Stejně tak pak věrnost ovlivňují i ceny oprav. Pokud lidé považují účet servisu za přemrštěný, ukazují danému výrobci záda ve velkém - k téže automobilce se tedy vrací pouze 16 procent z nich, více než čtyři pětiny tak míří za konkurencí. Průzkum tak pro mnohé výrobce dopadl katastrofálně.
Podle J.D. Power se v budoucnu palubní technologie stanou hlavním lišícím prvkem napříč značkami. A co je podstatné, vliv budou mít i na přijímání autonomních systémů. Pokud má některý výrobce problémy s takovou triviálností, jako je navigace, pak lidé budou mít dojem, že není schopen vyrukovat s bezchybným autopilotem a showroomu dotyčného výrobce obejdou velkým obloukem.
Tolik ale zákulisí, nyní již pojďme ke konkrétním výsledkům, které jsou spojeny s větším množstvím překvapení, než kolika jsme se dočkali během několika předchozích ročníků dohromady.
Peugeot v čele, BMW u dna
Jak jsme již naznačili, prémiové automobilky letos skončily katastrofálně. Mezi desítku nejlepších značek se dostalo pouze Volvo, i to je však se 106 PP100 velmi daleko od pódia. Na to se dostali dva nesmiřitelní soupeři z českého trhu, tedy Škoda a Hyundai, přičemž mladoboleslavský výrobce má na kontě 88 PP100 a ten korejský 90 PP100. Oba se však museli sklonit před neočekávaným vítězem, jímž se se 77 problémy na sto vozů stal Peugeot.
Nejde o jedinou pozoruhodnost, ta další je pro změnu spojena s pádem japonských automobilek. Mazda i Toyota se propadly do podprůměru, na rozdíl třeba od takového Nissanu či Suzuki. V podprůměru pak najdeme i prémiové výrobce jako Mercedes-Benz, Land Rover, Jaguar či Audi. Britští motoristé tak ve svém hodnocení jdou proti proudu docela často.
Všechny zmíněné značky ale „překonalo” BMW, které je dle Britů dokonce ještě horší než Fiat. To je pro bavorskou automobilku opravdu velký políček, který jí do budoucna může způsobit značný odliv zákazníků. Ani Italové si však nemohou gratulovat, že byl někdo ještě horší - výsledných 173 problémů na 100 vozů totiž v tomto případě dává pověrám za pravdu.
Spolehlivost značek dle J.D. Power pro rok 2019
VW Group vládne mezi modely
Přesunout se můžeme k jednotlivým obchodním třídám a vítězům v těchto kategoriích. Hned o dvoje dílčí zlaté vavříny se dělí Volkswagen (up!, Tiguan) s Opelem, respektive jeho britskou odnoží Vauxhall (Insignia, Mokka X). Na celkového vítěze studie ale již zbyla pouze jedna trofej (Peugeot 208), po jedné pak má i celkově druhá Škoda (Octavia). Mercedes-Benz alespoň s třídou E zabodoval mezi luxusními vozy, Ford C-Max pak mezi MPV.
Tím jsme se ale již skutečně dostali na konec studie, za konkrétními výsledky jednotlivých značek vás pak odkážeme na přiloženou grafiku. Jen dodáme, že zahrnuta v nich není každá automobilka, neboť J.D. Power do průzkumu tradičně zahrnula pouze ty, u kterých došlo k nashromáždění dostatečného vzorku odpovědí.
Spolehlivost značek dle J.D. Power pro rok 2019
Vítězem se překvapivě stal Peugeot, i díky dílčímu vítězství modelu 208
Stříbro bere Škoda, která zabodovala hlavně s Octavií
Hyundai je třetí, byť zlaté vavříny nemá na kontě jediné. Model i20 ale skončil druhý mezi malými vozy
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch