Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd

Spotřeba paliva uváděná výrobci dává jisté vodítko, spolehnout se ani ale tradičně nelze. Která auta jsou tedy úsporná ve skutečném provozu, na skutečné silnici?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd

21.4.2019 | Mirek Mazal

Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Spotřeba paliva uváděná výrobci dává jisté vodítko, spolehnout se ani ale tradičně nelze. Která auta jsou tedy úsporná ve skutečném provozu, na skutečné silnici?

Automobilky se v katalozích u jednotlivých modelů pyšní tou nejnižší možnou spotřebou, spolehnout se na slibovaný údaj bez dalšího zkoumání ale obvykle znamená splakat nad výdělkem. Že výrobci nemají problém uvádět nereálné hodnoty, není nic nového, ale podle čeho se tedy při výběru auta řídit?

Nejlepší jsou vlastní zkušenosti, ale jen pár lidí, pro které budou auta spíše profesí než zálibou, bude mít přehled o reálném apetitu většiny modelů, o kterých uvažují. Ostatní se musí spolehnout na realističtější testy, z nichž ty tradičně nejvýmluvnější realizuje německý Auto Bild.

Rukama mu projdou prakticky všechny myslitelné automobily na trhu a při zkoušení každého z nich používá svoji testovací trasu, na níž měří právě jen skutečnou spotřebu paliva. Už léta totožný okruh měří 155 kilometrů a patří do něj 61 kilometrů okresek, 40 kilometrů měst a 54 kilometrů dálnic. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet dálničních kilometrů jedou auta na plný plyn. Spotřeba je pak zjištěna dotankováním do plné nádrže.

Ani tohle není všeříkající, je to ale cyklus odpovídající jízdnímu profilu snad většiny motoristů. Když pak Němci dají všechny výsledky dosažené během posledních 10 let, mohou si dovolit vydat přehled reálně nejúspornějších vozů ve všech myslitelných třídách. My si projdeme třicet přeborníků v šesti z nich, ve kterých by spotřeba měla většinu kupců alespoň trochu pálit. Bez zajímavosti není, že na špici jsou docela často dnes už nevyráběné starší modely, které byly v testu navzdory tabulkově horším hodnotám spotřeby reálně úspornější, než jejich nástupci. Po těch se pochopitelné můžete porozhlédnout už jen mezi ojetinami, ani to ale nakonec nemusí být na škodu.

1. Mini auta

Nejmenší auta u nás zase tak populární nejsou, když už ale po některém z nich někdo sáhne, o spotřebu se jistě zajímá - vzhledem k cenám těchto vozů hrají výdaje za palivo v rámci celkových provozních nákladů významnou roli.

Pětici nejlepších tady uzavírá VW up! BlueMotion, který dokáže výše popsaný okruh absolvovat se spotřebou 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů.

O něco méně spálil Fiat 500 1,3 Multijet, jehož motor chtěl na stokilometrovou trasu 4,6 litru nafty, podobně jako Peugeot 108 VTi, který si vzal pro změnu 4,6 litru benzinu.

Oproti tomu Seat Mii s tříválcem 1,0 spálil 4,5 litru benzinu, což je jen o deci víc, než vítěz kategorie Škoda Citigo 1,0 MPI, která dokáže jezdit za 4,4 l benzinu na 100 km.


Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 1 - Skutecne usporne vozy dle Auto Bildu 01Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 2 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 13Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 3 - Peugeot 108 2014 zive lepsi 01Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 4 - seat mii fl 2017 prvni obrazky 01Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 5 - Skoda Citigo 2017 facelift prvni 01

2. Malá auta

Malá auta u nás už patří mezi hvězdy a o výdajích za palivo tu platí něco velmi podobného jako u výše probíraných mini. Spořiví jedinci mohou svůj výběr začít u Volkswagenu Polo předchozí generace v dnes už nedostupné verzi 1,2 TSI BlueMotion s průměrem 5,2 litru benzinu na 100 km.

Pod pět už se lze dostat s Toyotou Yaris Hybrid 1,5 VVT-i, která dokáže jezdit za 4,9 l benzinu na 100 km. Litrové Mitsubishi Space Star projelo 155 kilometrů po Německu za 4,7 litru benzinu na 100 kilometrů.

Stříbrným medailistou kompaktů se stal dieselový Ford Fiesta 1,6 TDCi - tedy opět vůz předchozí generace - se spotřebou 4,6 litru nafty na 100 km. Fanfáry zazněly pro znovu dieselový Renault Clio dCi, protože z nádrže ubylo jen 4,3 litru nafty na 100 km. I jeho dostupnosti na trhu nových aut už pomalu zvoní hrana.

Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 6 - Test VW Polo 12 TSI 2014 31Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 7 - Toyota Yaris 2017 facelift prvni sada 03Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 8 - mitsubishi space star nejCR2017 01Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 9 - Ford Fiesta 2013 nove foto 08Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 10 - Renault Clio 2017 nova oficialni sada 11

3. Auta nižší střední třídy

Kompaktní auta jsou u nás nejpopulárnější a není divu - oproti těm malým si za ně připlatíte relativně málo, dostanete větší vůz schopný bez kompromisů sloužit jako rodinný a přitom se spotřebou a dalšími provozními náklady na tom může být podobně jako menší modely.

Důkazem budiž i tato pětka nejúspornějších typů, kterou otevírá Volvo V40 D3 na pátém místě se spotřebou 4,7 litru nafty na sto kilometrů. Na stejných 4,7 l/100 km, akorát v benzinu, zůstala spotřeba aktuální Toyoty Prius.

Třetí Citroen C4 Cactus BlueHDi vzal během cesty 4,6 litru nafty na 100 km a tykat si s ním může Mercedes-Benz třídy A 180 CDI Blue Efficiency předchozí generace, který si žádal totožných 4,6 litru nafty/100 km.

Všechny konkurenty v této kategorii ovšem zastiňuje znovu starší generace Toyoty Prius Plug-in Hybrid, u níž všechny ústupky efektivitě vyústily ve spotřebu 3,7 l benzinu na 100 km.

Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 11 - Volvo V40 2016 facelift prvni sada 24Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 12 - Skutecne usporne vozy dle Auto Bildu 04Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 13 - Citroen C4 Cactus PureTech prvni test 20Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 14 - Test Mercedes A250 Sport 2012 W176 PerexNejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 15 - Toyota Prius Plug-In Brusel 20

4. Auta střední třídy

Zákazníci automobilů střední třídy se o spotřebu vždy až tak nezajímají, okrajový faktor při rozhodování to ale pořád není. Soudě podle výsledků testů Auto Bildu pak platí, že pokud chcete úsporný model této kategorie, kupte si BMW - obsadilo hned tři pozice z pěti.

Začít ale musíme jinde, u pátého Mercedesu C 220 BlueTEC, kterému reálně stačí 5,2 litru nafty na 100 km, stejnou pozici s ním ale už okupuje bavorák, konkrétně nové BMW 320d s opět 5,2 litru nafty na 100 km.

Třetí pozici obsadil doyen tohoto segmentu, VW Passat 2,0 TDI ve 150koňové verzi, kterému stačilo 5,1 litru nafty na 100 km, na druhém je ale opět BMW, konkrétně varianta 316d už skončivší generace F30 se spotřebou rovných 5 litrů nafty na 100 km.

Na prvním místě pak je - uhádli jste - BMW řady 3, přesněji varianta 320d Efficient Dynamic Edition opět už nevyráběného provedení F30 se spotřebou 4,6 litru nafty na 100 km. Jinými slovy, toto auto je reálným apetitem na dostřel nejúspornějším naftovým prckům, pozoruhodné.

Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 16 - Mercedes-Benz C-Class facelift 2018 prvni sada 02Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 17 - BMW 3 G20 2019 oficialni sada 05Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 18 - Test VW Passat B8 2015 20 Bi TDI preview 01Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 19 - Test BMW 328i F30 03Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 20 - BMW 320d Efficient Dynamic Edition F30 01

5. Kompaktní SUV

Ve stále vyhledávanější kategorii kompaktních SUV je spotřeba též zásadním faktorem při rozhodování - kolikrát jde jen o přizvedlá malá auta s o něco vyšší cenovkou. Mezi těmi se na pátém místě z nejúspornějších skví Seat Arona 1,6 TDI se spotřebou 5,3 litru nafty na 100 km.

O jeden decilitr více zůstane každý 100 km v nádrži více u Hondy HR-V 1,6 i-DTEC, která se tedy se spotřebou dostala na 5,2 l nafty na 100 km. A stejných 5,2 litru nafty na 100 km stačilo kompaktním SUV Suzuki Vitara a Suzuki SX4 S-Cross se shodnými motory 1,6 DDiS.

Ještě o kousíček lepší výsledek vykázal v testu Renault Captur dCi, kterému na každý 100 km jízdy v reálu stačí 5,1 litru nafty.

Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 21 - Seat Arona test prvni 033Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 22 - 2015 honda hr-v eu oficialni 03Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 23 - 2015 suzuki vitara ofic 01Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 24 - suzuki sx4 s-cross dloutestABsuv 01Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 25 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 31

6. Středně velká SUV

I už relativně prostorná SUV umí jezdit se spotřebou, která nezruinuje ani menší rozpočty. Je tady ale přece jen znát, že už jde o větší a těžší auta a bez dieselu pod kapotou nelze na nízký apetit pomýšlet.

Pětici nej uzavírá Volvo XC90 D4, které dokáže jezdit za 6,7 litru nafty na 100 km, což je v poměru k velikosti automobilu opravdu pěkný výsledek. Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI, německý bratr Škody Kodiaq to umí za 6,6 litru nafty na 100 km.

Tento výsledek kopíruje i naftová Mazda CX-5 Skyactiv-D, která rovněž zvládá ujet 100 km v provozu za 6,6 litru paliva. Ještě lépe se prezentoval Peugeot 5008 BlueHDi jedoucí všechny režimy úseku za 6,5 litru dieselu na 100 km, což je i hodnota platná pro vítězný Mercedes-Benz GLC Coupe 250d - také ten si vystačí s 6,5 litry nafty na 100 km.

Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 26 - Volvo XC90 2015 nove foto jizdni 15Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 27 - VW Tiguan Allspace EU verze 2017 prvni sada 09Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 28 - Mazda CX-5 2017 EU verze zive foto 03Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 29 - Peugeot 5008 2017 prvni sada 23Nejúspornější auta ve skutečném provozu za posledních 10 let: 30 přeborníků 6 tříd - 30 - Mercedes-Benz GLC Coupe 2016 oficialni sada 31

Zdroj: Auto Bild

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.