Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí

Pokud chcete své auto po letech dobře prodat, bude lepší se vyhnout modelům, které u prodejců ojetých vozů stojí na place nejdéle. Na německém trhu úzce propojeném s tím českým strádají hlavně DS od Citroënu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí

23.8.2019 | Petr Prokopec

Pokud chcete své auto po letech dobře prodat, bude lepší se vyhnout modelům, které u prodejců ojetých vozů stojí na place nejdéle. Na německém trhu úzce propojeném s tím českým strádají hlavně DS od Citroënu.

Pokud si vybíráme nový automobil, zajímá nás obvykle především to, jak vypadá, jak jezdí, jakou má spotřebu či jakými technologiemi nebo komfortem nás hodlá zahrnout. Velký vliv je ovšem přisuzován rovněž spolehlivosti. Trochu více stranou zájmu stojí zůstatková hodnota a snadnost pozdějšího prodeje, i když z ekonomického hlediska jde o ty nejdůležitější aspekt. Proč? Protože z největší části definuje sumu, jakou vás auto nakonec bude stát.

Můžete si koupit skvělý a spolehlivý vůz s relativně nízkými provozními náklady, pokud ale za tři roky ztratí 60 procent své hodnoty a nebo pak bude u prodejce stát rok (během nějž bude tratit na ceně též), než si jej někdo pořídí, bude to velmi drahý špás. Samozřejmě, někteří si jej mohou dovolit dopřát a na peníze se tolik neohlížet, pro ostatní ale bude někdy zkrátka lepší koupit vůz, který tak úplně nechtěli, nicméně nezruinuje jim rodinný rozpočet.

Jaká auta se tedy jako ojetá prodávají lépe a jaká hůře? Na to se zaměřila statistika německé Rubrikk Group, která se zaměřila na popularitu a rychlost prodeje aut na trhu ojetin. Při zkoumání dat firma zjistila, že stejně jako v případě nových aut je i na trhu s ojetinami naprostou jedničkou Volkswagen Golf, což nepřekvapí. Za prvních šest měsíců letošního roku bylo hatchbacku a kombíku z Wolfsburgu prodáno více než 423 tisíc exemplářů. Průměrná cena se pohybovala pod 10 000 Eur (cca 259 tisíc Kč), zatímco průměrný nájezd činil 93 500 kilometrů.

Možná zajímavější je pohled na druhou příčku, kde najdeme BMW řady 3. Tento vůz je favorizován více jako ojetina, než jako nový, což platí i u nás - je to zkrátka žádaný vůz, jehož cena ovšem velkou část kupců od pořízení nového exempláře odrazuje. Průměrný nájezd tedy v tomto případě činil 155 tisíc kilometrů, průměrná cena pak 7 900 Eur (205 tisíc Kč). Pokud si přitom uvědomíme, že řada 3 startuje jako nová o poznání výše než Golf, pak je více než jisté, že majitele častěji mění starší kusy než u vozu z Wolfsburgu, což přirozeně skýtá jistá rizika.

To je jistě zajímavý pohled na trh, pokud ale chcete své nové auto později dobře prodat, je lepší zaměřit se na modely, které z autobazarů mizí nejrychleji. Dominantní stále nejsou SUV, jakkoliv i ty v přehledu vidíme. Prim hrají hlavně auta, která jsou jako zcela nová spíše okrajovou záležitostí. Řeč je tedy o dodávkách a hlavně minivanech. Takový VW Transporter tedy v bazaru obvykle stráví jen tři dny a Mercedes třídy V jen pět. Osm dnů pak na svého nového majitele čeká i Volvo S90, Honda HR-V, CR-V a Jazz, VW Multivan a Mercedes třídy B, zatímco VW California a Ford Maverick potřebují dnů devět. Takový vztah poptávky a nabídky má pochopitelně pozitivní vliv na zůstatkové ceny.

Nejpoučnější je ovšem opačný konec žebříku ukazující, o která auta lidé dnes nestojí a která před prodejem v bazarech stíhají oplést svými sítěmi pavouci. Největší příležitost mají u Citroënu DS4, jehož prodej v průměru zabírá déle než měsíc, konkrétně pak 36 dnů. Jak se tedy ukazuje, o produkty prémiové divize francouzské značky mají lidé zájem hlavně jako o nové. U ojetin ale již váhají, což jen potvrzuje skutečnost, že DS5 stojí v průměru v bazarech 26 dní, stejně jako DS3. I proto třeba druhý zmíněný vychází v průměru jen na 10 990 Eur (285 tisíc Kč), ač najede v průměru pouze 38 538 km.

Mezi francouzskou prémiovou trojicí se přitom objevují dva vozy, které byste zde nejspíše asi nečekali, a sice Jaguar XJS a Alfa Romeo Giulia. Britské kupé je totiž závanem minulosti, u níž by člověk čekal hlavně bitvu zájemců na aukcích. Místo toho ale XJS musí čekat 31 dní, než po něm někdo milostivě sáhne za průměrných 21 999 Eur (570 tisíc Kč). Italský sedan se pak prodává pomalu za cenu nového, za tím ovšem stojí nájezd jen lehce přes 21 tisíc kilometrů. Ani tak ovšem Giulia nevzbuzuje dostatečný zájem a na cestu do nové garáže čeká dlouhých 28 dní.

Na bližší výsledky si můžete posvítit níže v přiložených grafikách Rubriku, pročež jen připomeneme, že jde o reflexu stavu trhu ojetin v Německu. Ten má k tomu českému velmi blízko, proto má smysl data brát více než jako zajímavost, pár odlišností tu ale přece jen je. Na českém trhu jsou na vrcholu Škody, které jsou v Německu též důležité, nikoli však dominující. V případě dalších modelů už velké odlišnosti nenajdeme, například BMW řady 3 patří mezi dlouhodobě nejpopulárnější ojetiny i u nás, třebaže nových „trojek” se u nás prodává relativně málo.

Nejprodávanější ojetá auta v Německu v roce 2019


Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 1 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 01Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 2 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 02
Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 3 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 03Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 4 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 04Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 5 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 05
Nejprodávanější ojetinou na německém trhu byl za první letošní pololetí Volkswagen Golf

Nejrychleji prodávaná ojetá auta v Německu v roce 2019

Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 6 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 06Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 7 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 07
Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 8 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 08Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 9 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 09Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 10 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 10
Nejrychleji pak majitele měnil VW Transporter...

Nejpomaleji prodávaná ojetá auta v Německu v roce 2019

Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 11 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 11Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 12 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 12
Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 13 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 13Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 14 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 14Největší hity a ležáky u prodejců ojetin v Německu ukazují, co dnes lidé nechtějí - 15 - Prodeje Nemecko 01-06-2019 ojetiny 15
...zatímco Citroën DS4 zapadal nejvíce prachem

Zdroj: Rubrikk Group přes Focus

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše