Reklama

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami

Malá auta mohou působit roztomile, při špatném výběru ale dovedou způsobit velká trápení. Zde je přehled těch nejporuchovějších dle německého TÜV.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami

21.8.2018 | Mirek Mazal

Malá auta mohou působit roztomile, při špatném výběru ale dovedou způsobit velká trápení. Zde je přehled těch nejporuchovějších dle německého TÜV.

Automobilky v případě malých vozů dbají na co nejlepší ekonomiku provozu. Je to logické, však někdo, kdo si kupuje auto za 200, 300 nebo nanejvýš 400 tisíc korun obvykle nebude mít peněz nazbyt. Většinou tedy pod jejich kapotami najdeme maloobjemový motor s nízkou spotřebou, aby nevyžadoval moc paliva ani při jinak náročném popojíždění městem. A konstrukce těchto vozů bývají celkově jednodušší, aby mnoho nestály, více vydržely a ceny jejich případných oprav se pohybovaly v přijatelné výši.

Jenže ne vždycky to klapne. Snaha ušetřit na vývoji či výrobě se někdy projeví na kvalitě prodávaného auta až do takové míry, že se dostane do hlášení německé organizace TÜV jako podprůměrně spolehlivé s výčtem nejčastějších trápení. A přesně takové vozy dnes máme před sebou.

Jejich seznam vznikl na základě aktuálního TÜV Reportu a podprůměrně hodnocené modely jsou v něm seřazeny od nejméně poruchového po největší průšvih podle posledního hodnoceného stáří. Nechybí informace o poruchovosti starších exemplářů a u každého věkového rozmezí je uvedena také průměrná poruchovost pro stejně staré konkurenty. Všechny zmíněné automobily mají připsanou současnou orientační kupní cenu na trhu ojetin, to abyste si informace o poruchovosti mohli dát do toho správného kontextu.

Poruchové kompakty dle TÜV pro rok 2018 od nejlepšího k nejhoršímu

9. Toyota Aygo 2005-2014

2-3 roky: 6,0 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 10,7 (Ø 10,4)
6-7 roků: 15,0 (Ø 15,7)
8-9 roků: 17,6 (Ø 20,9)
10-11 roků: 21,9 (Ø 26,5)
Cena: od 2 400 Eur (61 700 Kč)

Člověk by čekal, že kolínská trojčata na tom vzhledem ke své technické spřízněnosti budou všechna podobně, ale očividně nejsou. Peugeot 107 výběru problematických modelů unikl zcela a na Citroën C1 ještě dojde řada. Toyota Aygo skončila uprostřed, a to kvůli častým problémům s osvětlením a brzdami.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 1 - Toyota Aygo 2012 01Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 2 - Toyota Aygo 2012 facelift 08Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 3 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 01

8. Renault Twingo typ N 2007-2014

2-3 roky: 6,1 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 15,6 (Ø 10,4)
6-7 roků: 25,5 (Ø 15,7)
8-9 roků: 27,9 (Ø 20,9)
10-11 roků: 31,6 (C06 Ø 26,5)
Cena: typ N od 2 400 Eur (61 700 Kč), typ C06 od 250 Eur (6 400 Kč)

Twingo nikdy neplatilo za spolehlivé malé auto, mezi problematickými modely dle TÜV si ale vede ještě docela dobře. To proto, že primární hodnocení vychází z vozů starých nanejvýš tři roky, u starších modelů je vidět, jak Twingo s přibývajícím léty rychle ztrácí kondici. První generace má problémy s výfukovým systémem a zavěšením náprav. Mladší typ N je znatelně lepší výrobek, kromě náprav vadnou brzdy a občas uniká olej.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 4 - Renault Twingo 2012 02Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 5 - Renault Twingo 2012 08Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 6 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 02

7. Hyundai i10 2008-2013

2-3 roky: 6,6 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 10,2 (Ø 10,4)
6-7 roků: 18,1 (Ø 15,7)
8-9 roků: 23,2 (Ø 20,9)
10-11 roků: 26,4 (Atos Ø 26,5)
Cena: verze i10 od 2 400 Eur (61 700 Kč), Atos od 750 Eur (19 300 Kč)

Ještě hůře než francouzské mini je na tom Hyundai i10. Problémů se hromadí tolik, že Korejec skončil už citelně pod průměrem všech zohledněných konkurentů. Vyšší míra nedostatků se týká brzdového systému osvětlení, pružiny tlumičů nejsou kvalitní a výfukový systém též jeví známky nadměrného opotřebení. Časté bývají nadměrné úniky oleje.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 7 - Hyundai i10 2016 facelift prvni sada 02Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 8 - Hyundai i10 2016 facelift prvni sada 05Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 9 - Hyundai i10 2016 facelift prvni sada 07

6. Škoda Citigo 2011-dodnes

2-3 roky: 6,6 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 6,0 (Ø 10,4)
Cena: od 4 500 Eur (116 000 Kč)

České patrioty může nemile překvapit přítomnost malé Škody Citigo, když Volkswagen up! a Seat Mii na tomto seznamu absentují. Dáno je to relativně větší poruchovostí aut do tří let stáří, s přibývajícím věkem si ale nákupní taška od škodovky vede lépe - v kategorii 4-5 roků je naopak nadprůměrná. Možná proto si drží cenu lépe než přímí konkurenti. Starší exempláře v nabídce bazarů už též najdete, auto se brzy bude prodávat 7 let, ve statistikách TÜV ale zatím kvůli malému množství kontrolovaných kusů chybí.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 10 - Skoda Citigo 2017 facelift prvni test 16Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 11 - Skoda Citigo 2017 facelift prvni test 29Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 12 - Skoda Citigo 2017 facelift prvni test 47

5. Citroen C1 2005-2014

2-3 roky: 6,7 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 12,2 (Ø 10,4)
6-7 roků: 15,1 (Ø 15,7)
8-9 roků: 19,5 (Ø 20,9)
10-11 roků: 23,5 (Ø 26,5)
Cena: od 1 300 Eur (33 400 Kč)

Druhý zástupce kolínského závodu TPCA v tomto výčtu dopadl docela bídně, ovšem znovu hlavně mezi novějšími vozy. Sourozenec Peugeotu a Toyoty nepřesvědčil o kvalitách a spolehlivosti, když problémy má hlavně s brzdami a světly. Také výfuková potrubí nadměrně korodují a majitel nemůže být překvapen vyššími úniky oleje z motoru.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 13 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 03Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 14 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 04Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 15 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 05

4. Chevrolet Spark 2010-2015

2-3 roky: 7,9 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 16,8 (Ø 10,4)
6-7 roků: 19,6 (Ø 15,7)
8-9 roků: 35,8 (Matiz Ø 20,9)
10-11 roků: 33,1 (Matiz Ø 26,5)
Cena: typ Spark od 3 200 Eur (82 000 Kč), Matiz od 800 Eur (21 000 Kč)

Chevrolet se stáhl z Evropy, ale ojetiny v bazaru jsou pořád k mání. Malý Spark je hříšníkem hlavně v oblasti tlumičů a pružin. Podvozkové neduhy doplňuje špatné řízení, světlomety a slabé brzdy. Předchozí Daewoo Matiz se prodávalo v letech 2005-2010 a je na tom ještě hůř, v bazarech ale právě proto už tolik vidět není.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 16 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 06Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 17 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 07Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 18 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 08

3. Fiat Panda (typ 312) 2012-dodnes

2-3 roky: 8,3 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 9,9 (Ø 10,4)
6-7 roků: 27,0 (typ 169 Ø 15,7)
8-9 roků: 27,7 (typ 169 Ø 20,9)
10-11 roků: 32,3 (typ 169 Ø 26,5)
Cena: typ 312 od 5 000 Eur (129 000 Kč), typ 169 od 1 500 Eur (39 000 Kč)

Podobné problémy jako Chevrolet mají Italové se svojí Pandou. Krabicoidní Panda musí snášet nekvalitní tlumiče a pružiny. Pracovníci TÜV znovu nezapomněli zmínit problematické žárovky potkávacích světel. Nesmí chybět slábnutí účinku brzd a rezavé části výfukového vedení. Starý model s typovým označením 169 má ještě větší problémy, proto je rozumnější ušetřit na novou.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 19 - Fiat Panda 01Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 20 - Fiat Panda 02Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 21 - Fiat Panda 04

2. Ford Ka (typ RU8) 2009-2016

2-3 roky: 10,1 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 15,6 (Ø 10,4)
6-7 roků: 18,1 (typ 169 Ø 15,7)
8-9 roků: 20,9 (typ 169 Ø 20,9)
10-11 roků: 36,9 (typ RBT Ø 26,5)
Cena: série RU8 od 3 000 Eur (77 000 Kč), RBT od 900 Eur (23 100 Kč)

Pouze řízení a osvětlení je paradoxně v přijatelných mezích, jinak je možné očekávat opravy čehokoliv. Ford Ka poslední generace chtěl navázat na designového předchůdce, ale kvalita obou nestojí za řeč. Je z toho předposlední místo a s rostoucím věkem jen stále větší tragédie - mezi 10 a více let starými vozy je to neproblematičtější model na tomto seznamu.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 22 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 09Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 23 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 10Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 24 - Nejhorsi mala auta TUV 2018 11

1. Fiat 500 2007-dodnes

2-3 roky: 11,2 ( Ø 5,8)
4-5 roků: 16,4 (Ø 10,4)
6-7 roků: 20,2 (Ø 15,7)
8-9 roků: 25,5 (Ø 20,9)
Cena: od 4 000 Eur (103 000 Kč)

Jako úplný propadák skončil Fiat 500. Možná se hodí jako doplněk místo kabelky, ale dobrovolný nákup chce opravdu velkou slabost pro design. S velkou pravděpodobností dříve nebo později přijdou problémy s podvozkem, které se vyznačují slabými tlumiči s pružinami. Zákazníci naříkají na bídné brzdy a slabá přední světla. Výfuk není schopen odolat rzi. Bohužel k tomu všemu dochází často k nečekanému úbytku oleje.

Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 25 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 22Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 26 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 23Nejvíc poruchové ojetiny mezi malými auty? Tady jsou i s nejčastějšími závadami - 27 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 29

Zdroj: TÜV

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama