Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta podle JDP 2019: dražší vozy dostaly na frak
14.2.2019 | Petr Prokopec
Pokud se ptáte, za co si připlácíte při koupi prémiového auta, pak za spolehlivost to obvykle není. V nové studii J.D. Power porazila obyčejná auta ta prémiová.
Polovina února není tradičně vyhrazena jen svátku všech zamilovaných, ale také anketě VDS (Vehicle Dependability Study), za kterou stojí společnost J.D. Power. Nejinak je tomu i letos, kdy si můžeme představit nejspolehlivější značky a modely dle názoru amerických zákazníků. Než dáme do placu detaily, zmíníme, že průzkum probíhal od října do listopadu loňského roku, přičemž osloveno bylo 32 952 motoristů. Ti přitom měli hodnotit auta modelového roku 2016, tedy tři roky staré vozy, které ovšem koupili jako nové.
Studie sledovala počet závad, ke kterým došlo v uplynulých dvanácti měsících. Pro potřeby dotazníku bylo konkretizováno 177 oblastí, ve kterých mohlo dojít k selhání a jenž byly rozřazeny do osmi hlavních kategorií. Po sečtení výsledků přitom došlo k jejich zprůměrování, výsledky jsou pak vyjádřeny počtem problémů na sto vozů (PP100). Vždy přitom platí, že čím nižšího skóre bylo dosaženo, tím méně často je vůz v servisu a tím spokojenější je tedy se spolehlivostí jeho majitel.
Zajímavé přitom je, že vůbec poprvé ve třicetileté historii ankety mainstreamové značky porazily ty prestižní, na jejich konto totiž připadá v průměru 135 problémů na 100 vozů. U prémiové divize je to ale o šest problémů více. Auta levnějších značek se tak dokonce dostala i pod letošní průměr (136 PP100), který je o čtyři procenta neboli 6 PP100 lepší než v loňském roce. Tomu lze aplaudovat, i když musíme dodat, že loňské zlepšení vůči roku 2017 bylo daleko lepší (o 14 PP100).
Posun k lepší kvalitě je spojen hlavně s německými automobilkami, nadprůměrně hodnocena byla totiž každá z nich. I to se stalo vůbec poprvé v historii ankety. Viceprezident společnosti J.D. Power Dave Sargent ovšem dodává, že výrobci by rozhodně neměli usnout na vavřínech. „Auta jsou kvalitnější než kdy dříve, ovšem automobilky stále bojují s problémy, jako je selhání baterií. Naprostá spolehlivost je přitom klíčem k věrnosti zákazníků.“
Podle Sargenta ovšem nejde jen o případné závady, řada problémů je prý způsobena špatnou komunikací mezi automobilkou či prodejci a zákazníky. Dealeři by tak lidem měli být více nápomocni, zvláště v době stále většího sdílení modulárních komponentů, kdy lze pořídit tutéž techniku i daleko levněji, jen skrytou za jiným logem. K tomu lze navíc přihodit stále univerzálnější design, loajalita vůči konkrétnímu výrobci tak začíná být stále větším přežitkem.
Tradiční je vítěz i chvost žebříčku
Abychom ovšem nemluvili pouze obecně, můžeme přistoupit k hodnocení automobilek. V případě vítěze se ovšem budeme opakovat, již po osmé v řadě se jím totiž stal Lexus. Musíme ovšem zmínit, že japonská automobilka je aktuálně zatížena daleko větším počtem problémů (106 PP100), než tomu bylo loni (99 PP100). Ke zhoršení pak ostatně došlo také u stříbrného Porsche, jenž se o pozici dělí s Toyotou. Obě značky mají přitom na kontě 108 problémů na sto vozidel, jejich majitelé tak loni museli v průměru minimálně jednou do servisu, stejně jako tomu bylo u Lexusu.
Nad průměrem celého odvětví se nachází rovněž korejské značky Hyundai a Kia, přičemž u první zmíněné se počet problémů meziročně nezměnil. Chrysler je pak automobilkou, která se vůči loňsku zlepšila nejvíce (o 65 PP100), stále však skončil pod čarou. To ovšem již není případ Mini či Subaru, neboť tyto značky poskočily o 34 PP100, respektive 31 PP100, a rázem jsou nadprůměrné. Společnost dělají hlavně již zmíněným Němcům, tedy jak BMW, tak i Audi, Volkswagenu a Mercedesu.
Stejně tradiční jako pohled na vítěze je i pohled na dno žebříčku, kde najdeme Fiat či Land Rover. Oběma automobilkám přitom uškodila hlavně nasazení devítistupňových automatických převodovek, na které prší kritika majitelů nejčastěji. Lichotivého výsledku ovšem nedosáhlo ani Volvo, které je třetí od konce s 204 PP100. Majitelé švédských vozů přitom pro změnu nejčastěji dojíždí na problémy s motory, nicméně ani oni převodovky nechválí.
Král je mrtev, ať žije král
Přesunout se můžeme k jednotlivým modelům, kde tím nejspolehlivějším bylo vyhlášeno Porsche 911. Nejčastěji se však na čelních příčkách umístily vozy Chevroletu (Sonic, Equinox a Silverado HD), se dvěma dílčími triumfy pak může počítat i Buick (Verano, LaCrosse), BMW (X3, řada 5), Toyota (Camry, Tundra) či Lexus (ES, GX). Všechny ostatní automobilky ale mají jen po jednom zlatém želízku, přičemž působivé je především to, že japonskou, korejskou a americkou konkurenci porazily hlavně malá SUV Volkswagen Tiguan a Audi Q3.
Můžeme pak už jen dodat, že do studie byl začleněn i Smart, ovšem na jeho hodnocení nakonec nedošlo kvůli velmi malému počtu exemplářů. Ze stejného důvodu absentuje také Tesla, u které navíc ještě došlo k podivným machinacím. Automobilka totiž nedala společnosti J.D. Power souhlas k tomu, aby zákazníky kontaktovala a zjistila, zda u nich převládá spokojenost či pravý opak. Něco takového by si ale napříště měla odpustit, aktuálně se totiž značka dostala do horšího světla, než jaké by na ni vrhly špatné výsledky. Jen málokdo jí totiž uvěří, že opravdu nic netají...
Letošní studie J.D. Power lichotí hlavně mainstreamovým značkám...
...byť králem mezi automobilkami se stal Lexus...
...a mezi jednotlivými modely Porsche 911
Toyota je však v hodnocení výrobců na stejné úrovni jako značka ze Zuffenhausenu, mezi modely pak má hned dva vítěze. Jedním z nich je minulá generace Camry
Na samém dně skončil Fiat, mimo jiné díky problematickému modelu 500X
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 11 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage