Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nesledování indexů pneumatik při jejich výběru vám může zničit auto
24.3.2019 | Mirek Mazal
T, H, XL, co na tom sejde, hlavně že stojí co nejméně. Šetřit tímto přístupem při výběru nových pneumatik se opravdu nevyplatí, výsledkem může být destruktivní exploze obutí za jízdy.
V rámci péče o auto se nikdy nesmí zapomínat na jeden z nejpodstatnějších prvků, kterým jsou pneumatiky. Adekvátní rozměry, slušná kvalita a co nejlepší přilnavost v každém počasí jsou snad samozřejmostí, ale stejně velkou pozornost si zaslouží i malá písmenka na boční straně každého pláště.
Bočnice pneumatik skrývají důležité informace, mezi kterými lze nalézt rychlostní a zátěžový index. Značka definující maximální povolenou rychlost pro výdrž konstrukce je velmi důležitý symbol značící fakt, v jak vysokém tempu jízdy může řidič stále spoléhat na to, že jeho pneumatiky zůstanu pneumatikami.
Zvýrazněné písmeno napovídá maximální přípustnou konstrukční rychlost pneumatiky. Člověk za volantem by měl údaj respektovat, zvlášť když má pod kapotou upravený motor schopný vyvinout větší rychlost, než s jakou výrobce běžně počítá. Značka se nachází u popisku rozměru a je společná pro všechny pneumatiky na celém světě. Vždy platí, že G je do 90 km/h, J do 100 km/h, K do 110 km/h, L do 120 km/h a písmeno M označuje limit rychlosti na dálnicích v České republice. Identifikátory pokračují abecedně až do písmen ZR, která platí auta s maximální rychlostí přes 300 km/h, jak nejlépe ukáže tabulka níže.
Dalším neopomenutelným předpokladem pro správné nazutí vhodných gum je zátěžový index. Písemné vyjádření určuje maximální přípustnou konstrukční hmotnost na jednu pneumatiku. Opět jsou hodnoty domluvené stejně po celé planetě. Schopnost snášet větší tlak auta prozrazuje dvojce písmen XL těsně za sebou jako zkratka pojmu Extra Load (v češtině vysoké zatížení).
Vyplatí se dodržovat oba indexy, protože ignorace vede k nebezpečným problémům. Jeden takový ukázal pětilitrový Mustang při měření výkonu. Majitel posilněného plnokrevníka věnoval čas ladění motoru, ale zapomněl si pohlídat správné pneumatiky. Během měření výkonu pak málem zranil sebe i přihlížející. A zbytečně si poničil auto.
Lidé se přišli podívat na dosažené údaje z válcové brzdy, ale ke konci měření levá zadní guma explodovala a rozletěla se do okolí. Pryž s vlákny a kordem prasknuly v doprovodu kouřové clony a děsivé rány. Materiál zkrátka nevydržel přehnaně vysokou rychlost.
Lepší příklad podceňování indexů těžko pohledat. Na záběrech níže jsou vidět i následky na autě, které přišlo o zadní blatník s podběhem, létající čísti od kola poškodily zadní nárazník včetně dílů zavěšení, palivové nádrže či podvozku. Rychlost se pohybovala kolem 240 km/h, takže žádný extrém - takovým tempem dnes není problém jet třeba po německé dálnici i docela obyčejným autem, i několik škodovek jej zvládá s nadhledem. Tedy, se správným obutím...
Detailní pohled na rychlostní indexy připomíná...
...že šetřit zrovna na tomto aspektu pneumatiky je vážně nesmysl. Prasklá pneumatika ve vysoké rychlosti znamená nebezpečný problém pro řidiče i jeho automobil, při skutečné jízdě snadno i smrtelný
Zdroj: 1320video@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 14 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22