Reklama

Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h

Nejde o runflaty, se kterými dojedete i po defektu, tyto pneumatiky není možné píchnout a lze je používat i s hřebíkem v běhounu. Možná ani nevíte, že se dávno prodávají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h

9.11.2018 | Petr Prokopec

Nejde o runflaty, se kterými dojedete i po defektu, tyto pneumatiky není možné píchnout a lze je používat i s hřebíkem v běhounu. Možná ani nevíte, že se dávno prodávají.

Od objevení vzduchem plněné pneumatiky uběhlo již přes 170 let, patentována byla v roce 1844. Od té doby se ale překvapivě mnoho inovací neodehrálo. Pravda, používané materiály či vzorek jsou dávno úplně jiné, navíc je možné vybírat mezi spoustou velikostí a typů. Princip je ale stále stejný a základem je tak správné nahuštění pláště.

Dodržení požadovaného tlaku v pneumatice je nadmíru důležité, jen při určitých hodnotách je totiž možné počítat s optimálními jízdními vlastnostmi a bez tlaku nefunguje vůbec. Proto se snad každý motorista obává píchnutí, neboť u některých aut či na některých místech je to v podstatě neřešitelná situace a zbývá jedině zavolání asistenční služby.

Objevila se některá řešení, která tuto svízel řeší, zejména tzv. dojezdové pneumatiky alias runflaty. Kdo je ale poznal, ví, jaké mají úskalí - sice s nimi po většině defektů dojedete do cíle, tam je ale obvykle můžete jen vyměnit a touto nárazově využitelnou schopností trpíte jeden každý ujetý kilometr. Přes veškerý pokrok je jízda na nich znatelně méně komfortní a podvozek týrající.

Celý problém by snadno mohly vyřešit samoopravitelné pneumatiky, které by po defektu byly s to udržet tlak a být používány nadále bez čehokoli dalšího. Sci-fi? Nenechte se mýlit, takové pneu se začaly vyrábět již před deseti lety. Ovšem za tu dobu je pouze koncern Volkswagen oficiálně nabízí jakožto součástí příplatkové výbavy. Nikde jinde ale na tuto technologii nenarazíte, přestože jí vyrábí Continental, Pirelli, Goodyear či Michelin.

Je samozřejmě možné, že výrobci aut se obávají selhání těchto plášťů, a proto raději před svými zákazníky o podobné možnosti ani nemluví. Tomu by ostatně mohla nahrávat i skutečnost, že samotní pneumatikářští giganti tento druh nijak zvlášť nepropagují. Většina lidí tak vůbec nemá o jejich existenci tušení, či je jednoduše považuje za produkt z oblasti fantazie.

Samoopravitelné pneumatiky jsou ovšem skutečné, přičemž vůči běžným se liší speciální lepivou viskózní vrstvou usazenou uvnitř mezi boky. V případě proražení pláště hřebíkem, šroubem či jiným špičatým předmětem se poté tato vrstva kolem cizího tělesa semkne, aby zabránila úniku vzduchu. A pokud ten vypadne, lepivý materiál díru okamžitě zacelí.

Vše ale má své limity, jenž výrobci ostatně přiznávají. Omezena je hlavně velikost oněch hřebíků, jejichž průměr by neměl přesáhnout 5 milimetrů. Kromě toho rovněž závisí na jejich délce, přílišná totiž může krom pneumatiky poškodit i ráfek. A pokud dojde ke kontaktu třeba s obrubníkem, je rovněž třeba do pneuservisu.

Nicméně zhruba 80 procent všech příčin defektů má samoopravitelná pneumatika vyřešit sama. To je vskutku odvážné tvrzení, které se rozhodla prozkoumat německá organizace GTÜ. Ta proto Volkswagen Passat Variant osadila několika sety pneumatik Continental ContiSeal o rozměru 235/45 R18, aby vyzkoušela jejich odolnost i při vyšším nájezdu.

Test probíhal tak, že do levé přední pneumatiky byl zapíchnut 50 milimetrů dlouhý vrut, do té pravé pak 40 milimetrů dlouhý hřebík. Vůz následně začal najíždět tisíce kilometrů, během nichž byl monitorován tlak a samozřejmě zejména skutečnost, zda dochází k úniku vzduchu z pláště či nikoliv.

GTÜ se přitom snažilo nasimulovat co nejextrémnější podmínky, došlo tedy i na jízdu maximální rychlostí 230 km/h či na průjezd zatáčkami bez aktivovaného ESP. První kontrolní měření pak proběhlo po 10 tisících kilometrů, před příchodem letošní zimy měl Passat na kontě již dvojnásobek. Pokaždé se však pneumatiky dočkaly chvály.

Němci totiž uvedli, že ke ztrátě tlaku nikdy a v žádném případě nedošlo. To je více než působivé, neboť při podobném testování by velmi pravděpodobně došlo na ztrátu několika desetin baru i u standardního obutí. Zdá se tedy, že samoopravitelné pneumatiky funguje, navíc je k mání s letním, zimním i celoročním vzorkem.

I GTÜ konstatuje, že je překvapivé, že momentálně tyto pneumatiky jako příplatkovou výbavu oficiálně nabízí pouze Volkswagen a Seat. Zvláště když cena není vůči klasickému obutí výrazně dražší. V případě testovaných osmnáctek totiž rozdíl činí jen zhruba 500 Kč. S ohledem na výhody, které samoopravitelné pláště nabízí, by platba dvou tisícovek navíc pro mnohé motoristy jistě nepředstavovala velký problém...

Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 1 - GTU test samoopravitelnych pneumatik
Píchlá pneumatika je odvěký strašák motoristů...

Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 2 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 01Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 3 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 02Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 4 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 03Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 5 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 04Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 6 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 05Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 7 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 06Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 8 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 07Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 9 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 08Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 10 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 09Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 11 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 10Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 12 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 11Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 13 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 12Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 14 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 13Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 15 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 14Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 16 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 15Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 17 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 16Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h - 18 - ContiSeal test pneu co nejde pichnout GTU 17
...německá organizace GTÜ však zjistila, že vyřešit jej snadno a bezpečně mohou samoopravitelné pláště

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama