Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci vyzkoušeli pneu, které nejde píchnout. Dali do nich vrut a hřebík a jezdili i 230 km/h
9.11.2018 | Petr Prokopec
Nejde o runflaty, se kterými dojedete i po defektu, tyto pneumatiky není možné píchnout a lze je používat i s hřebíkem v běhounu. Možná ani nevíte, že se dávno prodávají.
Od objevení vzduchem plněné pneumatiky uběhlo již přes 170 let, patentována byla v roce 1844. Od té doby se ale překvapivě mnoho inovací neodehrálo. Pravda, používané materiály či vzorek jsou dávno úplně jiné, navíc je možné vybírat mezi spoustou velikostí a typů. Princip je ale stále stejný a základem je tak správné nahuštění pláště.
Dodržení požadovaného tlaku v pneumatice je nadmíru důležité, jen při určitých hodnotách je totiž možné počítat s optimálními jízdními vlastnostmi a bez tlaku nefunguje vůbec. Proto se snad každý motorista obává píchnutí, neboť u některých aut či na některých místech je to v podstatě neřešitelná situace a zbývá jedině zavolání asistenční služby.
Objevila se některá řešení, která tuto svízel řeší, zejména tzv. dojezdové pneumatiky alias runflaty. Kdo je ale poznal, ví, jaké mají úskalí - sice s nimi po většině defektů dojedete do cíle, tam je ale obvykle můžete jen vyměnit a touto nárazově využitelnou schopností trpíte jeden každý ujetý kilometr. Přes veškerý pokrok je jízda na nich znatelně méně komfortní a podvozek týrající.
Celý problém by snadno mohly vyřešit samoopravitelné pneumatiky, které by po defektu byly s to udržet tlak a být používány nadále bez čehokoli dalšího. Sci-fi? Nenechte se mýlit, takové pneu se začaly vyrábět již před deseti lety. Ovšem za tu dobu je pouze koncern Volkswagen oficiálně nabízí jakožto součástí příplatkové výbavy. Nikde jinde ale na tuto technologii nenarazíte, přestože jí vyrábí Continental, Pirelli, Goodyear či Michelin.
Je samozřejmě možné, že výrobci aut se obávají selhání těchto plášťů, a proto raději před svými zákazníky o podobné možnosti ani nemluví. Tomu by ostatně mohla nahrávat i skutečnost, že samotní pneumatikářští giganti tento druh nijak zvlášť nepropagují. Většina lidí tak vůbec nemá o jejich existenci tušení, či je jednoduše považuje za produkt z oblasti fantazie.
Samoopravitelné pneumatiky jsou ovšem skutečné, přičemž vůči běžným se liší speciální lepivou viskózní vrstvou usazenou uvnitř mezi boky. V případě proražení pláště hřebíkem, šroubem či jiným špičatým předmětem se poté tato vrstva kolem cizího tělesa semkne, aby zabránila úniku vzduchu. A pokud ten vypadne, lepivý materiál díru okamžitě zacelí.
Vše ale má své limity, jenž výrobci ostatně přiznávají. Omezena je hlavně velikost oněch hřebíků, jejichž průměr by neměl přesáhnout 5 milimetrů. Kromě toho rovněž závisí na jejich délce, přílišná totiž může krom pneumatiky poškodit i ráfek. A pokud dojde ke kontaktu třeba s obrubníkem, je rovněž třeba do pneuservisu.
Nicméně zhruba 80 procent všech příčin defektů má samoopravitelná pneumatika vyřešit sama. To je vskutku odvážné tvrzení, které se rozhodla prozkoumat německá organizace GTÜ. Ta proto Volkswagen Passat Variant osadila několika sety pneumatik Continental ContiSeal o rozměru 235/45 R18, aby vyzkoušela jejich odolnost i při vyšším nájezdu.
Test probíhal tak, že do levé přední pneumatiky byl zapíchnut 50 milimetrů dlouhý vrut, do té pravé pak 40 milimetrů dlouhý hřebík. Vůz následně začal najíždět tisíce kilometrů, během nichž byl monitorován tlak a samozřejmě zejména skutečnost, zda dochází k úniku vzduchu z pláště či nikoliv.
GTÜ se přitom snažilo nasimulovat co nejextrémnější podmínky, došlo tedy i na jízdu maximální rychlostí 230 km/h či na průjezd zatáčkami bez aktivovaného ESP. První kontrolní měření pak proběhlo po 10 tisících kilometrů, před příchodem letošní zimy měl Passat na kontě již dvojnásobek. Pokaždé se však pneumatiky dočkaly chvály.
Němci totiž uvedli, že ke ztrátě tlaku nikdy a v žádném případě nedošlo. To je více než působivé, neboť při podobném testování by velmi pravděpodobně došlo na ztrátu několika desetin baru i u standardního obutí. Zdá se tedy, že samoopravitelné pneumatiky funguje, navíc je k mání s letním, zimním i celoročním vzorkem.
I GTÜ konstatuje, že je překvapivé, že momentálně tyto pneumatiky jako příplatkovou výbavu oficiálně nabízí pouze Volkswagen a Seat. Zvláště když cena není vůči klasickému obutí výrazně dražší. V případě testovaných osmnáctek totiž rozdíl činí jen zhruba 500 Kč. S ohledem na výhody, které samoopravitelné pláště nabízí, by platba dvou tisícovek navíc pro mnohé motoristy jistě nepředstavovala velký problém...
Píchlá pneumatika je odvěký strašák motoristů...
...německá organizace GTÜ však zjistila, že vyřešit jej snadno a bezpečně mohou samoopravitelné pláště
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 45 minutami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva