Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci otestovali zimní pneumatiky pro SUV. Čtyřem typům radí se vyhnout
10.10.2018 | Mirek Mazal
Zima je obdobím, kdy si majitelé SUV teprve přijdou na své, tedy mají-li pohon všech kol. Schopnosti auta ale může snadno zhatit špatné obutí, po kterém tedy sáhnout?
SUV zatím na automobilovém trhu nepředstavují ten největší segment, ale neutuchající zájem lidí o vozy tohoto typu jej snadno může brzy dostat do čela. Zatímco ve zbytku roku stojí v případě jejich provozu za zmínku spíše negativní faktory, v zimě jsou SUV na koni, alespoň pokud mají pohon 4x4. Vyšší stavbu a všechna hnaná kola v nenadálé sněhové vánici snadno „prodají”, nemluvě o tom, že se v nouzi nemusí nezbytně držet zpevněného povrchu.
Stejně jako u jiných aut ale platí, že sebelepší přirozené schopnosti vozu lze snadno zničit nevhodným obutím. O letních pneumatikách vůbec nechceme mluvit, nakonec se blíží 1. listopad, od kdy bude při naplnění určitých podmínek platit povinnost zimní pneu nasadit. I mezi těmi lze ale sáhnout po lepších a horších kusech.
S orientaci na trhu pneumatik určených pro tento typ vozů může pomoci tradiční test německého Auto Bildu, který si vzal na mušku 10 typů zimních gum v rozměru 235/60 R18 vyvinutých právě pro SUV. Jen ve dvou případech testované typy motoristům doporučuje bez výhrad k jízdním vlastnostem při nízkých teplotách, naopak čtyřem radí se vyhnout. A to přesto, že úplně nejhoršího možného hodnocení tentokrát nedosáhla jediná pneu.
V rámci žebříčku testovaných typů seřazeného od nejhoršího si k nejlepšímu uvádíme vždy jejich klady i zápory a celkové slovní hodnocení. Řada celkových výsledků je shodných, proto narazíte i na mnoho dělených umístění, neorientujte se ale jen skrze něj - dílčí klady a zápory mnoho být pro vaše zamýšlené využití více vypovídající.
10. Toyo Snowprox S954 SUV (107 V)
Silné stránky: jízdní vlastnosti na mokru, cena
Slabé stránky: omezená směrová stabilita na sněhu, brzdná dráha na suchu
Výsledné hodnocení: uspokojivý
Uspokojivé hodnocení v testu Němců nevěští nic dobrého. Hlavně je pro zimní dezén problémové zatáčení na sněhu, což se v zimním období logicky očekává. Cena není vše, Toyo Snowprox S954 bude lepší minout a vybrat lépe hodnocené obutí.
9.-8. Firestone Destination Winter (107 H)
Silné stránky: velmi dobré chování při nízkých teplotách, cena
Slabé stránky: nedotáčivost a brzdění na mokré silnici a za sucha, jízdní komfort
Výsledné hodnocení: uspokojivý
Levné Firestony sice nejsou nejhorší, ale v rámci široké nabídky na trhu je opět těžké hledat důvod, proč by Destination Winter neměly zůstat ležet v regálu. Zejména mokré a suché silnice tento typ nezvládá, jak by měl.
9.-8. Achilles W 101 X (107 H)
Silné stránky: vyvážený výkon ve všech povětrnostních podmínkách, cena
Slabé stránky: nedotáčivost na vodě, opožděné reakce řízení, valivý odpor
Výsledné hodnocení: uspokojivý
Achilles je značka ekonomické třídy, která spadá pod indonéskou společnost PT Multistrada Arah Sarana Tbk. Na trhu je od roku 1988 a pneumatiky rozváží na různé konce světa. Je pravda, že v Česku se tento výrobce moc nevyskytuje a umístění v testu ukazuje, že není čeho litovat. Achillesy sice předvádí konzistentní výkony bez ohledu na charakter povrchu, jsou to ovšem výkony konzistentně nepřesvědčivé.
7. Michelin Latitude Alpin LA2 (107 H)
Silné stránky: bezpečí na sněhu a mokru, citlivé ovládání
Slabé stránky: dlouhá brzdná dráha na suchu, valivý odpor, cena
Výsledné hodnocení: uspokojivý
Micheliny bývají v podobných testech na vrcholu, ne vsak v tomto případě. Latitude Alpin LA2 doplácí hlavně na brzdění na suchu, to rozhodně nepatří mezi silné stránky. Sázka na známou firmu by se nemusela vyplatit, na trhu lze pořídit lepší kombinaci ceny a jízdních vlastností.
6.-5. Nokian WR SUV 4 (107 V)
Silné stránky: zimní král s vynikajícím chováním na sněhu a ledu, valivý odpor
Slabé stránky: mírně nedotáčivé tendence na mokru a suchu, suchá brzdná dráha
Výsledné hodnocení: dobrý
Nokiany pravidelně excelují na sněhu a ledu, méně pozornosti finští vývojáři věnují ostatním povrchům. Na zasněžené hory je WR SUV 4 ideální obutí, při tání a vysušené silnici je potřeba dbát vyšší opatrnosti. Proto jen dobré hodnocení.
6.-5. Dunlop Winter Sport 5 SUV (107 V)
Silné stránky: dynamika za mokra, brzdění ve vodě, odolnost vůči aquaplaningu
Slabé stránky: směrová stabilita na zasněžené cestě, cena
Výsledné hodnocení: dobrý
Dunlopy jsou dobré pro místa, kde se sníh dlouho neudrží a jezdí se hlavně na mokru. Sice jsou dražší vůči konkurenci, ale budí jistotu proti uklouznutí na vodě. Tyto pneumatiky méně zvládají zatáčení v chumelenici, proto znovu průměrné hodnocení, u nás by ale mimo hory mohly byt rozumnou volbou.
4.-3. Fulda Kristall Control SUV (107 H)
Silné stránky: vyvážené vlastnosti, trakce na sněhu, odolnost proti aquaplaningu, cena
Slabé stránky: nedotáčivost na cestě pokryté sněhem
Výsledné hodnocení: dobrý
V německé Fuldě vznikají pneumatiky již od roku 1906. Model Kristall Control určený pro SUV skončil podle Auto Bildu na čtvrté pozici, když největší slabinou byla nedotáčivost při průjezdu sněhem zapadané zatáčky.
4.-3. Continental WinterContact TS 850P SUV (107 H)
Silné stránky: spolehlivé jízdní výkony na sněhu a ledu, dynamika při mokré jízdě, valivý odpor
Slabé stránky: brzdná dráha na suchu
Výsledné hodnocení: dobrý
Série WinterContact TS často okupuje nejvyšší pozice různých testovacích souhrnů. Dnes je to opět místo mezi nejlepšími, jen ostré brzdění na suchém asfaltu může způsobit mírné rozčarování. Zbytek se zdá být v pořádku.
2.-1. Pirelli Scorpion Winter (107 V)
Silné stránky: vždy stabilní chování na nejvyšší úrovni, přesné řízení, valivý odpor
Slabé stránky: cena
Výsledné hodnocení: příkladný
Konečně zimní obutí od Pirelli, které uspokojilo i německý magazín. Hodnotící komise namítla jen vysokou pořizovací cenu, ale kvůli bezpečí se vždy vyplatí investovat. Silné stránky předčily drobné nedostatky.
2.-1. Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 (107 H)
Silné stránky: výborné za všech povětrnostních podmínek, přímá reakce řízení, brzdná dráha, cena
Slabé stránky: hlučnost
Výsledné hodnocení: příkladný
Dělené první místo také patří vedle Pirelli také Goodyearu. Řada UltraGrip dobře funguje i na běžné osobní vozy, větší Performance dokonale funguje také na SUV. Citlivé povahy budou mít výčitky k hlučnému dezénu, ale nářky pominou v ostatních jízdních situacích na jakémkoliv povrchu.
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova