Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německo chce na okreskách omezit rychlost na 80 km/h, alespoň na těch úzkých
27.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle nových ideí se na okresních silnicích užších než 6 metrů v Německu má jezdit jen 80 km/h, a to kvůli bezpečnosti. Té však více pomohou jiné změny.
Německé silnice jsou v poslední době terčem snahy o spoustu různých změn. Po mýtném, které však bude oproti původním návrhům vybíráno jen za použití dálnic, se opět objevují snahy snížit dovolenou rychlost na okresních silnicích. V současnosti je plošný německý limit 100 km/h a podle dostupných údajů na těchto silnicích v roce 2013 zemřelo 1 934 lidí.
To vypadá jako vysoké číslo, ale je potřeba vzít v potaz, že v Německu žije přes 80 milionů lidí. Na jeden milion obyvatel tak připadá 24 obětí. V České republice v roce 2013 na milion obyvatel na silnicích zahynulo 62 lidí, jak uvádí Český statistický úřad. Podle některých názorů za tím stojí i mizerná kvalita povrchu silnic a překážky příliš blízko vozovky.
Právě takové argumenty zaznívají i z úst těch, kteří se snaží snížit limit na některých německých silnicích ze 100 km/h na 80. Silnice, o kterých pravděpodobně hovoří, údajně nemají zpevněné krajnice a jsou lemovány stromy. Pětinu z oněch devatenácti stovek mrtvých mají na svědomí údajně právě stromy kolem silnic, jak uvádí dopravní výzkumník Siegfried Brockmann. Podle něj by snížení limitu na 80 km/h pomohlo.
Limit se má konkrétně snižovat na silnicích užších než 6 metrů celkově, tj. 3 metry pro každý jízdní pruh. Může to dávat smysl, jenže takovéto silnice nemusí být klikaté ani lemované stromy. Paušální omezení má totiž tu nepříjemnou vlastnost, že až nepříjemně často napáchá více škody než užitku, zejména jde-li v konkrétním případě o zpřísnění.
Naopak zvýšení rychlostního limitu může mít účinky blahodárné: na okreskách v sousedním Dánsku se dovolená rychlost zvýšila z 80 na 90 km/h, což přineslo snížení počtu dopravních nehod i úmrtí při nehodách, a to proto, že se snížily rozdíly mezi nejrychleji a nejpomaleji jedoucími auty na silnicích a také se méně předjíždělo.
Předjíždění je nicméně v Německu také adresováno. Součástí změny by kromě nižšího rychlostního limitu na některých okreskách bylo také zpřísnění pravidel pro předjíždění. Ve skutečnosti si tedy můžeme představit hojnější použití plných čar na silnici a dopravních značek zakazujících předjíždění, nic jiného. V případě zmíněných stromů padl i skutečně konstruktivní návrh na svodidla - která ale někdy mohou znamenat, že se čelní srážce s nevhodně předjíždějícím protijedoucím nemáte jak vyhnout.
Německé dálnice opakovaným pokusům o zavedení plošných omezení naštěstí odporují. Není se co divit - spousta Němců, ale nejen jich, využívá proslulé Autobahny i ve vysokých rychlostech. Na zhruba dvou třetinách Autobahnů je rozhodnutí, jakou rychlostí člověk pojede, ponecháno zcela na něm. Má řidičské oprávnění, takže by měl být svéprávný a dostatečně inteligentní na to, aby byl schopen přizpůsobit jízdu včetně rychlosti aktuálním podmínkám.
I na okreskách však je možno - dokonce i záhodno a všemožně doporučováno - jezdit tak, jak dovolují panující podmínky. Pokud Němec pojede na silnici, která je úzká, klikatá a lemovaná stromy, nic mu nebrání jet 80 či třeba i 60 km/h, ať je limit jaký chce a i kdyby nebyl vůbec žádný. Plošné omezení jen stěží přinese zásadní zlepšení.
Pokud je německá okreska užší než 6 m, podle některých názorů by se po ní mělo moci jet jen 80 km/h, i když je třeba jinak rovná a přehledná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 2 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 3 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva