Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nikdy si nekupujte ojetá auta od státu. Toto je další důkaz
15.9.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Policie, armáda, úřady. Je jedno, kdo zrovna stojí za nabídkou toho či onoho „státního auta”, stav všech odpovídá heslu „z cizího krev neteče”.
Auta máme rádi. A na věcech, které máme rádi, nám záleží. Proto špatně snášíme pohled na vůz, o který se někdo nestará, jak by měl a buď jej nechává na pospas vlastnímu osudu, nebo mu rovnou pomáhá do hrobu. Naopak nás těší, když se někdo o své auto stará tak, že i po dekádách provozu vypadá jako nové. Jde to, stačí chtít a něco pro to dělat. Bohužel u aut, která si kupují různé instituce zaštítěné českým státem, nikdo nic takového nedělá.
Už několikrát jsme byli zdrceni pohledem na stav vysloužilých policejních aut. Je úplně jedno, jestli si vezmete na paškál staré Mondeo ST220, o mnoho novější VW Passat R36 nebo cokoli mezi tím. Policie prodává jako vysloužilé vozy, které by jiným mohly ještě dlouho sloužit a nebo by byly prodávány v nesrovnatelně lepším stavu za nesrovnatelně vyšší cenu.
Prostě je ničí, likviduje, huntuje způsobem, za který by se styděl i Jeremy Clarkson. Jakékoli omluvy nestandardním nasazením je předem nutné shodit ze stolu - když někdo rozstřílí policii vůz bazukou, jistě ji za to popotahovat nebudeme. Většina policejních aut jezdí městy i mimo ně stejně jako kterákoli jiná a není to důvodem pro to, aby byly v takových stavech, v jakých jsou. Tím je pouze neúcta ke svěřenému majetku a absence elementární ochoty se o něj starat.
Při pohledu na pár let stará a sotva pořádně jetá policejní vozidla nás bolí u srdce, ale nejde jen o to. Popsaný způsob zacházení pochopitelně znamená i kratší životnost takových aut resp. nižší prodejní cenu a tedy i zbytečné mrhání penězi, které jsme my jako občané státu svěřili. Nevím jak vy, ale já když si půjčím něco cizího, starám se o to ještě dvakrát obezřetněji než o to své. U policie to zjevně neplatí, neznám soukromý vůz policisty (a že jich pár znám), který by při stejném věku a kilometráži vykazoval znaky podobného opotřebení. O své se zkrátka starají, o svěřené nikoli, protože náklady této „nepéče” nenesou, ani v nejmenším.
K tomuto tématu jsme se už nechtěli vracet, ale občas se objeví nový impuls. Při prohlížení aktuálních nabídek Zařízení služeb Ministerstva vnitra jsme narazili na „neprůstřelnou” Toyotu Land Cruiser 4,7 V8 z roku 1999, která dříve sloužila u armády. To zní jako zajímavé auto pro někoho paranoidního či skutečně ohroženého, navíc za 107 tisíc Kč to vypadá jako dobrá nabídka. 295 tisíc km na tachometru u Land Cruiseru běžně nic není, tady je třeba vnímat km „autobusovou optikou”, stačilo ale prohlédnout si fotky, abychom zjistili, že tohle auto je naprosto neprodejné, a to za jakoukoli cenu.
Je k němu asi jen 10 fotek, ale i z těch je ale zřejmé, jak žalostným způsobem s ním někdo zacházel. Už na karoserii najdeme nekonečný počet drobných odřenin, důlku a nepasujících či zcela chybějících dílů a pohled do interiéru evokuje pocit, že jste právě otevřeli dveře od chlíva. Ani prase nedokáže dostat svůj příbytek do takového stavu - tady není snad jediný zachovalý, funkční či ještě správně spasovaný díl. To je auto jak po potopě, útoku organizované skupiny potkanů a náletu hladových orlů naráz, je totálně zlikvidované a nikdo si ani nedělal hlavu ani s tím, že by ho vyčistil.
V popisu najdeme, že jde o auto používané v rámci zahraničních misí, proto i ta lehká balistická ochrana. To pro někoho bude znovu znamenat omluvu, pro nás ne. Tohle auto nebylo ve válce, jezdilo v náročnějších podmínkách, ale pro takové jsou tyto vozy dělané. Však se podívejte, jak vypadá auto téže značky dokonce s tím samým motorem po 1,6 milionu ujetých km, které tahalo i těžké vybavení pro ropné vrty na rozpáleném americkém jihu. To jistě také nebyl žádný med, možná to byl náročnější úkol než popojíždění afghánskou pustinou, přesto vypadá velmi dobŕe. Ne, to není způsobem použití, ale způsobem zacházení.
V popisu najdeme ještě jednu zajímavou věc: „POZOR: Vozidlo (...) neprojde technickou kontrolou z důvodu zatmavených skel v předních dveřích (projde s vyznačenou závadou pouze na dobu 30 dní). Řešením je výměna celých předních dveří, protože speciální balistická skla nelze demontovat, jsou součástí pancéřování.” To občana též potěší. Toto auto tedy muselo opakovaně projít technickou kontrolou v neakceptovatelném stavu, ale protože bylo státní, problém to nebyl. Když si tentýž vůz koupí soukromý majitel, tak to najednou problém je, protože všichni jsme si sice rovni, ale Josef z ministerstva si to umí zařídit. Karel z Úvalů už si musí koupit nové dveře. Příjemné vědět.
Pokud chcete důkaz, že prachmizerný stav tohoto vozu není žádnou výjimkou, našli jsme v prodeji ještě jeden vůz ze stejné série, který se už v minulosti dostal ze státních rukou, a tak byl alespoň trochu vyspraven. Prohlédnout si jej můžete též níže - působí trochu lépe, ale i tak je zničený až běda. A pro srovnání přidáváme také třetí Land Cruiser, stejně starý, s prakticky stejnou kilometráží, akorát od 1. soukromého majitele. Jejda, on se leskne. Nechybí na něm jediný díl. V interiéru je všechno, dokonce to vypadá jako by to používal člověk, třeba ve výplni dveří není okolo 38 důlků od bůhví čeho (není tu ráuem ani jeden). A také to stojí čtyřnásobek...
Promiňte, ale toto je prostě hanebné a nedá se to přijmout ani jako fakt. Finálním impulsem k napsání tohoto článku ale nebylo to, že se nám udělalo fyzicky zle z pohledu na takto zničené auto a představy zacházení jeho uživatelů s prostředky, které my jsme museli vydělat prací, ale věta: „Koupí auta z majetku státu se vyhnete velkému množství možných skrytých vad, kterými často komerční ojetiny prodávané v autobazarech trpí. U majetku státu většinou nikdo nemá důvod závady tajit,” na kterou jsme náhodou narazili při hledání starších pokusů tuto „pelešárnu” někomu prodat.
Ne, tady vážně nikdo žádné závady netají, on je způsobuje, ani se je nepokouší opravit a rovnou jich na nás vybaluje asi stokrát víc než jsme jich kdy viděli u „komerční ojetiny”. To opravdu není výhoda a pořízením takového auta se vyhnete leda dobré koupi. Bohužel, s těmito vozy (čest výjimkám) zacházejí jejich uživatelé jen v souladu s tím, že „z cizího krev neteče”. A už to je dobrý důvod, proč si od státu nikdy nic nekoupit, tuto Toyotu nevyjímaje...
Land Cruiser nabízený ZSMV je v tak žalostném stavu, až se z toho člověku chce brečet. S tímto autem nebylo zacházeno řádně a nikdo se zjevně ani nepokoušel napravit napáchané škody
Jiný podobný vůz se stejným původním účelem existence vypadá jen o málo lépe díky alespoň drobné péči soukromého prodejce
A takto vypadá stejně starý a ojetý Land Cruiser po prvním majiteli z České republiky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva