Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nordschleife v praxi: průvodce Ringem
1.1.2012 | Mirek Brokeš, Pavel Janda | Přidat příspěvek
Seznamte se s Nordschleife dříve, než se na ni poprvé vydáte. Povíme vám třeba i kde ji obdivovat jako divák nebo kde si půjčit auto přímo pro jízdu po ni.
Přehled kapitol
Za mostem u Adenau prudce vystoupáte do pravotočivého Ex-mühle. Vzhledem ke klopení zatáčky a „brzdící” gravitaci zde chybu uděláte spíše tím, že do této šikany najedete příliš pomalu, řidič z dnes již legendárního videa „Seven Second 'Ring King” by ale mohl vyprávět o opaku.
Následuje rovinka zakončená obloukem Bergwerk. Až tudy pojedete, vzpomeňte si na Nikiho Laudu, který v mírné levé, která mu předchází, v roce 1976 málem uhořel. Proto se se jí občas říká Lauda Bend. Ani vy byste ji neměli podcenit, byť je mírná, dokáže být velmi kluzká. Je lehké do ní vjet ve velké rychlosti, těžší už pak vyřešit případný problém na velmi omezeném prostoru, který je za ní k dispozici. Samotný Bergwerk je opět slepý a utahující se. Znovu platí pravidlo o pozdním nasazení oblouku. Jelikož za ním začíná výjezd na Hohe Acht, je průjezd Bergwerkem kritický pro výsledný čas. Opět v něm uděláte chybu spíše ztrátou času než kontroly nad vozem - každý kilometr rychlosti, který vám bude chybět na výjezdu, se v závěru následujícího předlouhého stoupání přeloží na přidané sekundy. Honíte-li se za co nejlepším výsledkem, musíte se vyvarovat přešlapům právě zde.
Následující stoupání se zdá být jednoduché, ale velmi záleží na autě, ve kterém jedete. Zatímco v Golfu GTI můžete zadupnout plyn do podlahy a neubírat po celou dobu stoupání až na konec Kesselchenu, už v BMW M3 musíte mít pevné nervy, abyste místy neubrali či dokonce nebrzdili. Jen ti nejzkušenější se tu v silných autech řítí na plný plyn a brzdí opravdu až před levotočivou zatáčkou vedoucí do Klostertalu. Ten vypadá jednoduše, ale protože se jezdí ve velkých rychlostech, stalo se tu již mnoho nehod. Doporučuje se nadjetí a včasné nasazení. A nezapomenout řádně zabrzdit do Steilstrecke, zatáčky s velmi proměnlivým poloměrem. Počkejte si, dokud neuvidíte konec červenobílé zdi, pak teprve zahajte oblouk. Pak už si to míříte do notoricky známého Karussellu.
Kesselchen - ubrat či neubrat?
Steilstrecke - počkejte si až uvidíte konec zdi
Průjezd touto asi nejznámější zatáčkou velmi záleží na tom, jak moc máte svoje auto rádi. Vnitřní panelová část hodně drncá a značně zatěžuje podvozek. Dejte si pozor na nejvnitřnější část oblouku, pokud už jedete po klopené části, zůstaňte na ní. A také pozor na to, že se Karusel na výjezdu utahuje a i jeho rychlý přechod ve vodorovný povrch dokáže hlavně lehkou záď aut s klasickou koncepcí trochu rozhodit. Za Karuselem pokračujete prakticky bez brzdění, maximálně s lehkým ubráním do kopce až do nejvyššího bodu tratě na Hohe Acht. Nahoru, dolů, doleva, doprava, jde o úsek bez zvláštností, ve kterém si sami musíte postupně najít rytmus a stopu. Přestože je zde několik hran, za které není vidět, není třeba před nimi zásadně zpomalovat, stačí ubrat plyn. Máte-li kuráž a schopnosti, jste zde schopni ujet méně zdatným jezdcům ve výrazně silnějších vozech. To platí po celý úsek až po Eschbach.
Eschbach - vstříc čekajícím davům
Tam se najednou řítíte proti stěně stromů a protože je výjezd z kopce, vůbec netušíte, kam ta zatracená silnice vede dál. Je třeba udržet nervy na uzdě a zůstat vpravo. Nasadíte později a hezky spadnete do další pravé zvané Brünnchen, ve které už vás čekají aplaudující davy. Druhá zatáčka Brünchenu velmi nesvědčí Porsche 911. Ty zde často bojují s nedotáčivostí. Pozor ale i u jiných vozů, zatáčka jde prudce do kopce a ještě se utahuje, při příliš prudké akceleraci se přední náprava odlehčuje a vy se potřebujete za zatáčkou dostat na pravou stranu tratě. Před Eiskurve si přibrzděte a vemte ji ze široka. Mírnou pravou na výjezdu si můžete zkrátit přes obrubník.
Následuje prudký sjezd do Pflanzgartenu. Nelze nezmínit levotočivou zatáčku na jeho začátku. Vypadá nevinně, ale na výjezdu je vykloněná ven a čím jedete rychleji, tím víc vás háže na následující vysoký obrubník. Před samotným Pflanzgartenem je prudký pokles přesně uprostřed přirozené brzdné zóny. Držte se vlevo, brzděte před nebo za ním, nikdy při „skoku” samotném a jeďte přímo.
Tím jste se skoky ale ještě neskončili. Jen o pár zatáček a horizontů dál je další z nich. Pozor na něj, profíci na něm vyvádějí lecjaké kousky, amatérům je doporučována velká opatrnost. Za skokem totiž trať nepokračuje dál rovně a pokud si na něj špatně najedete, nebo tento manévr zahájíte pozdě, pošle vás horizont levými koly mimo trať, nebo celé auto vrhne do lehké rotace. A prostoru na chybu zde ve vysokých rychlostech opravdu mnoho není. Abychom vás neděsili úplně, skáče se jen při velmi rychlém průjezdu, ale mravenčení kolem žaludku při nadlehčení pocítíte vždy.
Odměnou za prožité hrůzy je pak rychlý úsek předcházející závěrečné technické pasáži. První levá a pravá jsou otevřené a přehledné zatáčky, po nich následuje ostrá levá před horizont, která je rychlejší, než byste řekli. Krátce za ní vjedete do Schwalbenschwantzu, též známého jako malý Karussell. Zde pozor hlavně na výjezdu, který auto rozhodí podobně jako velký Karussell a protější bariéra je velmi blízko.
Schwalbenschwanz alias malý Karussell
Pak už jen zbývá neztratit hlavu v ne úplně triviální Galgenkopf (v překladu Hlava šibenice) a zdárně se protáhnout přes rychlý oblouk Döttinger Höhe, který je lehce parabolický a dokáže při špatném nájezdu potrápit. Pak už jen stačí zmáčknout stopky pod bránou s reklamou Audi a užít si závěrečný sprint na cílové rovince. Pokud jste začátečníci a na stopkách máte čas pod úrovní 10 minut, můžete si začít gratulovat, zdolali jste prvni úroveň. Pokud jste to zvládli stáhnout na 9 minut, je vidět, že už opravdu něco umíte. A pokud se váš čas blíží 8 minutám, můžete si říkat pan řidič. Samozřejmě, záleží na autě, v některých by se pod 9 minut nedostal ani Schumacher, ale pro obecnou orientaci to stačí.
Pokud nepokračujete hned do dalšího kola, po vyjetí z okruhu byste měli zamířit na cestu vedoucí souběžně s cílovou rovinkou. Brzdy a veškeré mechanické skupiny auta budou pořádně zahřáté a vychlazení při pomalé jízdě jim přijde více než vhod.
Sluší nám to na fotkách?
Mnohé už jistě napadlo, že je s sebou potřeba vzít kamaráda, vysadit ho někde u tratě a vybavit ho pořádnou fototechnikou tak, aby zachytil naše hvězdné momenty. Není třeba, existuje řada více či méně profesionálních fotografů, kteří při turstických jízdách lemují trať, fotí projíždějící auta a následně je vystavují na svých webech. Není pak nic jednoduššího než se s nimi spojit a fotografie si zakoupit. Hledat můžete např. na www.racetracker.de, www.nurburgring-photos.com, nordschleifepics.com či www.trackshots.de.
Odměnou jsou akční fotky z okruhu
Kam na „čumendu”?
Na Nordschleife se nejezdí jen pilovat jízdní styl, je to místo, kde se setkáte s mnoha dalšími příznivci rychlého ježdění. Stojí tak za to projít se po parkovišti u hlavní brány, kde lze často natrefit na mnoho zajímavých vozů. Mnoho zážitků i poučení přináší také sledování jak si ostatní vedou s nástrahami tratě. Některá místa už byla zmíněna, mnohá ale nejsou zcela jednoduše dostupná. K mnoha z nich se nelze dostat jinak než překonáním nemalé vzdálenosti po vlastních, což může u nejednoho automobilového nadšence představovat zásadní problém. Pojďme se ale podívat alespoň na ta, ke kterým lze dojet.
Prvním z nich je úsek u Hatzenbachu a Hocheichenu. Auto necháte na parkovišti u cesty č. 257 a přes závoru půjdete cca 250 m po nezpevněné cestě vzhůru k vyvýšenínám nad tratí. Dalším ze snadno dostupných je most v Adenau. Parkovat lze někde poblíž, možností je více, pak musíte zdolat schody a už koukáte na trať. Pokračovat můžete na Brünchen. Musíte sjet z okolovedoucí cesty na nezpevněné parkoviště a trať máte přímo před sebou. Posledním místem je Pflanzgarten. Zaparkujete na štěrkové ploše a jen přejdete cestu.
Na Nordschleife bez vlastního auta?
Ano, i taková možnost existuje. Pominu Ring taxi, předpokládám, že všihni raději řídíme než se necháváme vozit. V okolí Severní smyčky je celá řada firem, kde je možno zapůjčit vůz dle schopností, odvahy a stavu konta. Nabídka začíná u Suzuki Swift Sport, které lze mít na celý den za cenu okolo 500 EUR včetně pojištění, končí např. u 400 koňového Porsche 997 GT3 3,8 Clubsport. Hledejte např. na http://www.rentracecar.de, http://www.rent4ring.de či http://www.rsrnurburg.com.
A jsme definitivně v cíli. V našem průvodci Severní smyčkou určitě nezaznělo všechno myslitelné, ale to podstatné, abyste se na Nordschleife neztratili, snad v tomto článku zaznělo. Nezbývá než dodat přání mnoha krásných zážitků. Strávit víkend na tomto místě je pro pravověrného automobilového nadšence něco nezapomenutelného...
Jako zdroj fotek jsme použili následující video. Spoustu dalších zajímavých snímků z jízd po Severní smyčce najdete na našem fóru.
< Předchozí2 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva