Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová auta svítí stále hůř, i když stále častěji používají nejmodernější LED. Proč?
2.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Alespoň příplatkové diody dnes nabízí většina novinek, jenže právě to je problém. Pořád běžnější halogeny a xenony jsou při vývoji na druhé koleji.
Americký institut IIHS (Insurance Institut for Highway Safety) každoročně vybírá nejbezpečnější auta na trhu. V potaz bere celou řadu kritérií a jen nejvyšší hodnocení ve všech umožní zisk prestižního ocenění Top Safety Pick+. Nejde jen o tuhost skeletu či plejádu elektronických berliček, ale od loňského roku také o světlomety. A právě jejich špatný výkon se stává stále větším problémem.
Podle Matthewa Brumbelowa, jednoho z vedoucích techniků institutu, jde o záležitost přímo „alarmující“. Téměř polovina veškerých dopravních nehod, jež končí smrtí minimálně jednoho z účastníků, se odehraje v noci. Na jízdu v noci přitom připadá výrazně méně než polovina všech cest, na které se motoristé vydají. Lépe fungující světlomety tedy mají velkou šanci toto nelichotivé skóre zredukovat, jenže děje se pravý opak.
„Světlomety jsou součástí té nejzákladnější výbavy automobilu, ale můžete o nich přemýšlet také jako o prvku, jenž dokáže nehodám předejít ve stylu autonomního brzdění,“ dodává Brumbelow. Jak ovšem naznačuje, tlak institutu IIHS na výrobce je teprve v zárodku, neboť první test zaměřený na světlomety byl proveden v březnu 2016 a týkal se pouze vybraných osobních vozů. Byl přitom komplexnější než cokoliv, čemu byla auta do té doby vystavena, a tak není překvapivé, že většina z nich neobstála.
Obdobně tomu bylo v létě, kdy pro změnu došlo na test sedmatřiceti SUV střední velikosti. Světlomety u 23 z nich byly hodnoceny jako „hraniční“ či rovnou vyloženě „špatné“. Na hodnocení Top Safety Pick+ tak mělo nárok jen patnáct aut oproti osmatřiceti z roku 2016. V té době ještě svítivost světlometů na krátkou i velkou vzdálenost, stejně jako neoslnění protijedoucích vozů, nebylo monitorováno takovým způsobem, jako je tomu nyní.
Brumbelow dodává, že jedním z problémů je špatné nastavení světel již přímo z výroby. S ohledem na komplexnost světlometů a jejich zasazení do čelních partií vozidel ale dnes už pomalu není možné, aby daný problém vyřešil sám majitel - zvláště když o něm ani neví. Pokud jej na špatné nastavení neupozorní americká obdoba STK, nemá po ruce jediné vodítko poukazující na fakt, že jeho vůz oslňuje protijedoucí či nedostatečně osvětluje vozovku.
Základní problém je ale jinde a spojitost má hlavně s cenou. Daleko svítivější LEDkové světlomety jsou součástí vyšších úrovní výbavy či jsou k dispozici jen za příplatek. Přístup k nim má tedy jen menší část motoristů. Nicméně designéři auta navrhují zejména s ohledem na diodová světla, pro halogeny a xenony tedy zůstává daleko menší prostor než kdysi. Ty tak ve výsledku svítí hůře než dříve, i když i v jejich případě kráčí vývoj vpřed.
Řešením by mohly být nové dostupnější systémy. Prémiové automobilky sice aktuálně začínají inklinovat k organickým diodám, nicméně i ty jsou pro většinu motoristů nadále nákladnou záležitostí. Jeden z předních světových dodavatelů světel, firma Varroc, tak v září loňského roku vyrukovala s technologií Surface LED, které jsou výrazně levnější než OLEDky, v lecčems se jim ale vyrovnají.
Podstatou nové technologie je vrstva vytvořená ze světlovodivých vláken. Ta je umístěna na povrch konvenční LED a slouží k dosažení rovnoměrné distribuce světelného toku. Produkovány mohou být v jakémkoliv tvaru, designéry tedy o jejich náhle nabytou svobodu nepřipraví. Navíc je lze spárovat s jakýmkoliv barevným odstínem, což rozšiřuje míru jejich možného využití. Varroc dodává, že zahájení prodeje na severoamerickém trhu je již prakticky za dveřmi.
Dočkáme se tedy zakrátko lépe svítících automobilů? To je zatím otázkou, pro tuto chvíli platí jedno - vaše nové auto bude pravděpodobně svítit hůře než to staré. Tedy pokud si nepřiplatíte za ta nejlepší světla. Ani ta ale, jak ukazují výsledky dřívějších testů, nemusí být zárukou dobrého výsledku...
Výsledky dřívějšího testu světel osobních aut
Výsledky dřívějšího testu světel středně velkých SUV
Záběry z testů
Institut IIHS se ve svých testech pravidelně zaměřuje na kvalitu světlometů nových aut. Příliš pozitiv obvykle nenašel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 06:33 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch