Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve
15.5.2019 | Petr Prokopec
Pokud toužíte po dovolené ve stylu Jeremyho Clarksona, musíte se smířit s jistými riziky. Osudnými se vám mohou stát standardy i vybavení karavanů.
Pokud patříte mezi fanoušky Jeremyho Clarksona, zcela jistě vám neunikla letošní série pořadu The Grand Tour. Ta byla přijata velmi pozitivně, zejména i proto, že studiové záběry byly upozaděny na minimum a hlavní důraz byl kladen na tzv. epické výlety. Jeden takový se odehrál i v osmé epizodě, kdy byl Jezza spolu s Richardem Hammondem a Jamesem Mayem poslán na dovolenou v obytném voze. Trojice však ujela jen pár kilometrů, než jí došlo, že se bude dělit o jedinou toaletu. Výsledkem tak byla koupě tří dalších přívěsů, které byly ihned předělány k obrazu svých majitelů.
Jestli jste tento díl neviděli, rychle to napravte, rozhodně stojí za to. I proto bychom se vůbec nedivili, kdyby pomalu polovina planety rázem zahořela touhou minimálně po vyjížďce v jednom z nich. Jakmile ale shlédnete níže přiložené video, za kterým stojí švédská dopravní agentura Trafikverket, nejspíše si své přání rozmyslíte. Když jim totiž nadále budeme říkat už jen pojízdné rakve, nepůjde zdaleka o přehnané tvrzení.
Crash test Švédů se zaměřil na náraz čelními partiemi. To není náhoda, vše má oporu v reálných statistikách. Ve Skandinávii totiž od roku 2014 obliba obytných vozů neskutečně narostla, jak dokazuje 50procentní růst registrací. Souběžně s tím se ale zvyšuje i nehodovost a bohužel i úmrtnost. Za oněch pět let tak v karavanech zemřelo šest lidí, z toho čtyři minulý rok. Dalších 100 lidí pak bylo zraněno, přičemž společným jmenovatelem je skoro ve všech případech náraz přídí.
Agentura Trafikverket se zaměřila na dva typy obytných vozů, a sice jak na plně integrované, kdy vše je vyrobeno jedním výrobcem jako celek, tak i na semi-integrované. V jejich případě přitom od jedné značky pochází šasí spolu s kabinou, veškerá nástavba je však dodána nezávislou společností. Ta by sice měla dodržovat veškeré standardy spojené s výrobcem podvozku, ovšem realita je taková, že s karavany jsou spojené mnohé výjimky v zákonech - zejména pak v Americe.
Crash testy probíhaly při typické rychlosti 64 km/h, ovšem vysoka hmotnost nástaveb se postarala o své. Výsledky jsou tak přímo katastrofální. V případě semi-integrovaného karavanu by totiž řidič neměl dle Trafikverket šanci přežít. A ve vážném ohrožení se ocitl i zbytek posádky, neboť veškeré vybavení obytného vozu můžeme při nehodě považovat za projektily, jimž stojíte v cestě.
V případě plně integrovaného typu lze mluvit o trochu vyšší bezpečnosti, ovšem ani v tomto případě šampaňské bouchat nebude. Od vozu se totiž zcela oddělila karoserie, neboť výrobce sáhl i po dřevěných panelech. Utržena pak byla i některá sedadla, stejně jako palubní deska. A nejinak dopadl i za řidičem trůnící stolek, který byl navíc vymrštěn proti krku a hlavě vzadu sedícího cestujícího. Je tedy zjevné, že i tentokrát šlo posádce o život.
Agentura Trafikverket tak nyní tlačí třeba na organizaci Euro NCAP, aby se na testování obytných vozů zaměřila a především aby zpřísnila stávající standardy. To je smysluplný záměr - jakkoli nejsme přáteli příliš tvrdých pravidel pro cokoli, jistý rozumný standard by výrobci měl být dodržen. A to se tu zjevně dobrovolně neděje.
Po švédském testu obytných vozů vás nejspíše touha na dovolenou strávenou v nich velmi rychle přejde, označení pojízdné rakve není v tomto případě nikterak nadnesené
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch