Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve
15.5.2019 | Petr Prokopec
Pokud toužíte po dovolené ve stylu Jeremyho Clarksona, musíte se smířit s jistými riziky. Osudnými se vám mohou stát standardy i vybavení karavanů.
Pokud patříte mezi fanoušky Jeremyho Clarksona, zcela jistě vám neunikla letošní série pořadu The Grand Tour. Ta byla přijata velmi pozitivně, zejména i proto, že studiové záběry byly upozaděny na minimum a hlavní důraz byl kladen na tzv. epické výlety. Jeden takový se odehrál i v osmé epizodě, kdy byl Jezza spolu s Richardem Hammondem a Jamesem Mayem poslán na dovolenou v obytném voze. Trojice však ujela jen pár kilometrů, než jí došlo, že se bude dělit o jedinou toaletu. Výsledkem tak byla koupě tří dalších přívěsů, které byly ihned předělány k obrazu svých majitelů.
Jestli jste tento díl neviděli, rychle to napravte, rozhodně stojí za to. I proto bychom se vůbec nedivili, kdyby pomalu polovina planety rázem zahořela touhou minimálně po vyjížďce v jednom z nich. Jakmile ale shlédnete níže přiložené video, za kterým stojí švédská dopravní agentura Trafikverket, nejspíše si své přání rozmyslíte. Když jim totiž nadále budeme říkat už jen pojízdné rakve, nepůjde zdaleka o přehnané tvrzení.
Crash test Švédů se zaměřil na náraz čelními partiemi. To není náhoda, vše má oporu v reálných statistikách. Ve Skandinávii totiž od roku 2014 obliba obytných vozů neskutečně narostla, jak dokazuje 50procentní růst registrací. Souběžně s tím se ale zvyšuje i nehodovost a bohužel i úmrtnost. Za oněch pět let tak v karavanech zemřelo šest lidí, z toho čtyři minulý rok. Dalších 100 lidí pak bylo zraněno, přičemž společným jmenovatelem je skoro ve všech případech náraz přídí.
Agentura Trafikverket se zaměřila na dva typy obytných vozů, a sice jak na plně integrované, kdy vše je vyrobeno jedním výrobcem jako celek, tak i na semi-integrované. V jejich případě přitom od jedné značky pochází šasí spolu s kabinou, veškerá nástavba je však dodána nezávislou společností. Ta by sice měla dodržovat veškeré standardy spojené s výrobcem podvozku, ovšem realita je taková, že s karavany jsou spojené mnohé výjimky v zákonech - zejména pak v Americe.
Crash testy probíhaly při typické rychlosti 64 km/h, ovšem vysoka hmotnost nástaveb se postarala o své. Výsledky jsou tak přímo katastrofální. V případě semi-integrovaného karavanu by totiž řidič neměl dle Trafikverket šanci přežít. A ve vážném ohrožení se ocitl i zbytek posádky, neboť veškeré vybavení obytného vozu můžeme při nehodě považovat za projektily, jimž stojíte v cestě.
V případě plně integrovaného typu lze mluvit o trochu vyšší bezpečnosti, ovšem ani v tomto případě šampaňské bouchat nebude. Od vozu se totiž zcela oddělila karoserie, neboť výrobce sáhl i po dřevěných panelech. Utržena pak byla i některá sedadla, stejně jako palubní deska. A nejinak dopadl i za řidičem trůnící stolek, který byl navíc vymrštěn proti krku a hlavě vzadu sedícího cestujícího. Je tedy zjevné, že i tentokrát šlo posádce o život.
Agentura Trafikverket tak nyní tlačí třeba na organizaci Euro NCAP, aby se na testování obytných vozů zaměřila a především aby zpřísnila stávající standardy. To je smysluplný záměr - jakkoli nejsme přáteli příliš tvrdých pravidel pro cokoli, jistý rozumný standard by výrobci měl být dodržen. A to se tu zjevně dobrovolně neděje.
Po švédském testu obytných vozů vás nejspíše touha na dovolenou strávenou v nich velmi rychle přejde, označení pojízdné rakve není v tomto případě nikterak nadnesené
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 43 minutami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 15:44 - petr_riha
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1