Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu

Pokud by vás přepadl náhlý výpadek paměti, pojďte si s námi připomenout změny tzv. silničních zákonů, které od 1. srpna 2011 vstupují v platnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu

1.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud by vás přepadl náhlý výpadek paměti, pojďte si s námi připomenout změny tzv. silničních zákonů, které od 1. srpna 2011 vstupují v platnost.

Nevěnujeme se tomuto tématu zdaleka poprvé, ale protože opakování je matka moudrosti, je dobré si s prvním dnem platnosti většiny schválených změn zákona o provozu na pozemních komunikacích a souvisejících právních norem komplexně připomenout, jaké novinky si pro nás bdělí zákonodárci připravili.

Na úvod je dobré říci, že ač se novelizace zmíněných zákonů nazývá velkou, mnoho zásadních věcí nemění a pokud už se dotýká něčeho podstatnějšího, posouvá dosavadní stav směrem k horšímu. Je už jen dobovou tradicí, že schválené modifikace jsou prezentovány přesně opačným způsobem, zpravidla kombinací slov jako „zmírnění, zpřesnění a stanovení vyšších trestů za skutečně závažné prohřešky”. My bychom řekli, že novinky definují spíše docela jiné věci: zachování mizerného bodového systému s jen kosmetickými změnami, podpora dalšího využívání měření rychlosti městkou policí ke zlepšování obecních rozpočtů a dodání dalších vágně stanovených a tedy snadno zneužitelných pravomocí policii jako takové. Pojďme si ale novinky projít podrobně.

Úprava tzv. bodového systému

Tomuto tématu jsme se velmi podrobně věnovali již po schválení navrhovaných změn českým parlamentem letos v květnu, a tak jej na tomto místě nebudeme znovu pitvat. Podstatné je jediné - český bodový systém je pouze mediální tváří mnohem represivnějšího systému, který za jakýkoli závažnější přestupek definuje zákaz řízení buď okamžitě, nebo po jeho opakovaném spáchání. A to bez ohledu na to, kolik trestných bodů jste dosud „získali”. Toto je primární bodový systém, který především definuje, co si na silnicích můžete dovolit a co ne, ony mocně přetřásané body často dostanete jen jako „bonus” k již udělenému zákazu řízení. Přesto se mu tak neříká, dokonce se o něm ani příliš nemluví.

Tento stav se letošní úpravou nikterak nezměnil a celý systém postihů zůstává nadále nepřehledným, příliš tvrdým, nemotivujícím a tudíž prakticky nefunkčním. Můžeme na tomto místě jen znovu zopakovat slova z našeho květnového článku: „Úpravy jsou především kosmetické, byl změněn hlavně make-up toho, co činí celé řešení skutečné represivním. Pod rouškou racionalizace systému tak dochází jen k málo faktickým změnám a nejvíce problematickým ustanovením se úpravy vyhnuly zcela.”

Přehled modifikací onoho „make-upu” pro úplnost přikládáme.

Klíčové změny bodového systému platné od 1. srpna 2011

Krom změn samotných bodových postihů stojí za pozornost i další dvě novinky: nově se nebudou sčítat body za více přestupků projednávaných ve společném řízení a každý řidič žádající o vrácení řidičského oprávnění po dosažení 12 bodů bude muset podrobit dopravně-psychologickému vyšetření. Ani ty ale podstatu mizérie českého bodového řešení nikterak neřeší.


Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 1 - Bodovy system - policie 01Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 2 - Bodovy system - policie 02Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 3 - Bodovy system - policie 04

Další změny v tzv. silničních zákonech

Jestliže historickou šanci napravit český bodový systém naši zákonodárci jednoznačně prováhali, dalších modifikací se chopili s vervou. Jako rozumnou z nich však lze hodnotit prakticky jednu, možná dvě, další jsou více či méně problematické. Pojďme si je ale projít jednu po druhé.

Povinné používání reflexního oděvu při nouzovém stání

Počínaje dnešním dnem musí každý řidič v případě, že se jeho vozidlo nachází na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním, užít oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu, neplatí to však pro pro řidiče motocyklu, mopedu a nemotorového vozidla. Onen oděvní doplněk definuje již starší vyhláška jako šle oranžové nebo žluté barvy doplněné pruhy z retroreflexního materiálu, nebo vestu oranžové nebo žluté barvy doplněnou pruhy z retroreflexního materiálu.

Podstatné je, že povinnost se vztahuje pouze na řidiče a nikoli na další osoby, třebaže řidiči při opravě vozu asistují. O reálném dopadu tohoto ustanovení tedy nejsme přesvědčení, neboť kdokoli pohybující se okolo odstaveného vozidla může říci, že není řidič, ale pouze asistuje při opravě...

Možnost nařízení mimořádné kontroly technického stavu vozu

Jedna z velmi kontroverzních novinek v § 6a zákona o silničním provozu stanoví mj. to, že řidič bude povinen na výzvu policisty zajet k zařízení pro provedení kontroly technického stavu, pokud zajížďka (včetně cesty zpět) není delší než 8 kilometrů.

Podle nás jde o naprosto nevhodnou náplast na neschopnost českých úřadů zajistit kvalitní fungování stanic technické kontroly při pravidelných prohlídkách, která dává policistům jen další, snadno zneužitelnou pravomoc. Policista může řidiče vyzvat k takovému úkonu dle své libovůle (podmínkou je pouze ona STK vzdálená do 4 kilometrů od místa kontroly) a ačkoli lze dozajista namítnout, že policie bude případně odpovídat za jakékoli škody, které vám nemístně uloženou povinností způsobila, nedělejme si iluze o tom, že tohoto ustanovení někteří policisté nezneužijí. Však k osobní odpovědnosti za případná příkoří vám způsobená budou voláni jen výjimečně.

Současný systém pravidelných prohlídek technické způsobilosti vozidel je dostačující, pouze je třeba zajistit jeho fungování a nezkorumpovatelnost. Krom toho, proč by taková mimořádná technická prohlídka měla skončit jinak než ta pravidelná, copak se při takovém úkonu jindy ovlivnitelný technik či provozovatel STK jako takové změní v charakterního konatele dobra? Těžko.

V tomto ustanovení vidíme spíše potenciál negativního než pozitivního efektu. Krom toho se sluší dodat, že samotný způsob provádění mimořádné kontroly technického stavu a řešení stanovení nákladů na provedení této kontroly (tedy kdo je má kdy jak hradit) má definovat až vyhláška Ministerstva dopravy, která - pokud víme - v tuto chvíli stále neexistuje.

Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 4 - STK 01Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 5 - STK 02Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 6 - STK 03

Povinné používání zimních pneumatik

Toto velmi diskutované téma se dosud přetřásalo ve dvou více či méně hloupých podobách. Tou první byl dosavadní stav, který definoval povinné použití zimních pneumatik v určitém období na místech osazených patřičnou dopravní značkou. Nápad možná dobrý, ale protože nikdo nevynaložil ani elementární snahu osazovat silnice touto značkou v momentech, kdy jsou zimní pneumatiky skutečně zapotřebí, v praxi fungoval zcela bizarně. Často jsme se tak mohli třeba na dálnici D1 setkat s povinností použít zimní pneumatiky při teplotách okolo 20°C. A co více, i s policisty dodržování této povinnosti kontrolujícími...

Jako „řešení” tohoto podivného stavu bylo navrženo paušální použití zimních pneumatiky v určitém časovém období. To by znamenalo tentýž problém, ovšem už ne jen na pár silnicích, ale vždy a všude. Nikdo není schopen určit pomocí zákona momenty, kdy někde jsou a kdy nejsou zimní pneumatiky skutečně zapotřebí a podobný paušální časový předpis je tak holým nesmyslem. S ohledem na silnou lobby pneumatikářů jsme předpokládali, že právě takto bude povinnost nově stanovena, ale světe div se, parlamentem nakonec prošla relativně rozumná norma.

Ta stanoví, že v období od 1. listopadu do 31. března je nutné použít zimní pneumatiky na všech pozemních komunikacích v ČR pro osobní i nákladní vozidla za následujících podmínek:

a) na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Hloubka dezénu u osobních vozů (do 3,5 tuny maximální přípustné hmotnosti) pak musí být minimálně 4 mm, u nákladních vozů 6 mm. Zimními pneu se přitom rozumí ty, na jejichž bočnici je vyznačeno „M+S“, „M.S“, „M/S“ nebo „MS“, či terénní pneumatiky a tato povinnost padá, pokud používáte rezervní pneu pro dojezd do místa opravy.

Krom dle nás zbytečného stanovení časového rozmezí jde o nejrozumnější možné řešení. Zůstává na řidiči, aby zvážil aktuální a očekávané povětrností podmínky a podle toho zvolil nejvhodnější možné obutí. Zároveň tím nese jasně definovanou odpovědnost za to, pokud ve svém úsudku selže.

Zákaz „tajných závodů“

Až legrační novinka vyústila z opakované neschopností policie využít mnoha dávno platných zákonů k zamezení páchání dopravních přestupků ze strany řidičů účastnících se všemožných akcí jako Gumball, Diamond Race apod.

Zákon tedy nově stanoví, že řidič nesmí na dálnici, silnici a místní komunikaci použít vozidlo k účasti na sportovních a podobných akcích, jestliže by jimi mohla být ohrožena bezpečnost silničního provozu, nejde-li o akce pořádané v souladu s rozhodnutím příslušného správního úřadu o zvláštním užívání pozemní komunikace. Pojme-li policista důvodné podezření, že řidič uvedený zákaz nerespektuje, bude oprávněn mu zabránit v další jízdě a zajistit jeho vozidlo, a to až na dobu 48 hodin.

Ve výsledku tak jde opět jen o vkládání mimořádné pravomoci do rukou policistů, která je ve své podstatě nemístná. Pokud se řidič na silnici chová v souladu s nastavenými pravidly, není žádný důvod bránit mu v další jízdě nebo zajišťovat vozidlo na dva dny bez ohledu na to, jestli jede „závodně vyhlížejícím” voze, má na hlavě helmu nebo je střecha jeho auta opatřena nápisem „jedu tajný závod”. V České republice se koná spousta akcí, při kterých se větší množství určitých vozů přesune na jiné místo, aniž by jejich řidiči kohokoli omezovali či ohrožovali. Už jen proto je tento předpis nemístný a to nehovoříme o tom, že policista může pojmout „důvodné podezření” na základě kde čeho. Však třeba takové Ferrari 360 Challenge Stradale vypadá jak kdyby vyjelo z boxové uličky, tak to jistě musí být účastník tajného závodu - dva dny v chládku.

Podobné metody jak z firmu Minority Report se nám opravdu nezamlouvají. Jak jsme již zmínili, policisté mají dostatek možností konat v momentě, kdy se opravdu něco zlého děje a nemusejí zasahovat tehdy, kdy se jim zdá, že by se něco stát mohlo.

Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 7 - Gumball 3000 01Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 8 - Gumball 3000 02Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 9 - Gumball 3000 03

Nové parkovací průkazy pro zdravotně postižené osoby

Pro osoby se zdravotním postižením zákon zavádí nový druh parkovacího průkazu, který nahradí ten dosavadní se symbolem invalidního vozíku. Doklad bude vystaven přímo na jméno konkrétního držitele a bude odpovídat vzoru Evropské unie. Dosavadních označení je možné využívat i nadále, ale jen do 31. prosince 2012, od té chvíle bude možné využít pouze karet nových.

Tato novinka si zřejmě klade za cíl zabránit zneužívání dosavadního označení, které mnohým slouží jako univerzální parkovací karta bez ohledu na jejich zdravotní stav. Pochybujeme však, že podobné opatření cokoli podstatného změní.

Měření rychlosti vozidel obecní policií

Poslední, ale patrně nejvýznamnější novinkou je zrušení povinnosti označit úsek, ve kterém obecní policie měří rychlost vozidel, dopravními značkami „Měření rychlosti“ a „Konec měření rychlosti“, kterou v nenadálém návalu rozumného uvažování (spíše to bylo pod tlakem okolností...) poslanci a senátoři před několika lety zavedli. Značkou tak nebudou muset být označeny mobilní ani stacionární radary a nepochybujeme o tom, že se naše města - a to zvláště v souvislosti se současnou snahou zavést univerzální odpovědnost provozovatele - opět přiblíží zlatokopeckým centrům hamižných starostů a firem jako je Czech Radar.

Můžeme jen podesáté zopakovat, že pokud je smyslem měření rychlosti zajištění bezpečnosti silničního provozu, pak je kýženým efektem snížení rychlosti projíždějících vozidel na požadovanou mez a ne udělení pokuty. A to obzvláště ve městě, kde může rozdíl v rychlosti ve výši pár desítek kilometrů v hodině znamenat hranici mezi pohodou a velkým problémem. Pokutovaný řidič nejel bezpečněji a předpoklad, že díky pokutě pojede bezpečně o to více později, je zcela domnělý. Skutečné snížení rychlosti pramenící z viditelného měření má naproti tomu zcela neoddiskutovatelný přínos a v případě jeho použití na vhodných místech může vést i k velmi pozitivním výsledkům. Od tohoto stavu se nyní opět vzdalujeme s nepřiznanou ekonomickou motivací některých skupin a to se nám velmi nelíbí.

Sluší se připomenout, že povinné označení měřených úseků ve městech bylo zavedeno rozsáhlé kritice práce městské policie, která byla završena zničením stacionárního radaru Moravských Budějovicích skupinou zvanou Crum Patch Team. Nemáme důvod se domnívat, že se městští policisté od té doby natolik zmoudřeli, aby se svou pravomocí nakládali zásadně jinak.

Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 10 - Bodovy system - policie 03Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 11 - Radar Moravske Budejovice Krumpac 01Ode dneška platí novinky v tzv. bodovém systému a silničním zákonu - 12 - Radar Moravske Budejovice Krumpac 02


To jsou všechny novinky, které přináší zákon č. 133/2011 Sb., jímž se mění zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Jak jsme zmínili úvodem, až na pár výše definovaných změn zejména v oblasti pravomocí policie nepřináší mnoho nového a rozhodně jej nelze považovat za posun vpřed. Jak se jednotlivé novinky osvědčí v praxi, to teprve uvidíme.

Zdroje: PSP ČR, Ministerstvo dopravy, Autoklub ČR, STK a Wikimedia Commons

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.