Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojetá auta po kuřácích bývají levné koupě, ale jak je pak zbavit zápachu z cigaret?
28.9.2019 | Mirek Mazal
Tabákový kouř dokáže uvnitř auta zanechat velmi nepříjemné následky, proto ojetiny po kuřácích stojí někdy výrazně méně. Lákají tím ke koupi, dá se ale hlavně zápachu uvnitř zbavit?
Dříve symbol dospělosti a mužnosti na straně jedné a ženské emancipace na straně druhé je dnes vnímán spíše jako anachronismus. Svého času většinou společnosti praktikované kouření se postupně mění v nevítanou závislost, která stojí zdraví závislých a peníze všech. České zdravotnické instituce evidují zhruba třetinu kuřáků mezi tuzemskými obyvateli, z nichž nemalá část nedokáže odolat zapálení cigarety ani za volantem.
Proto je pravděpodobnost setkání s automobilem po kuřákovi docela vysoká. Zejména pro nekuřáky je to velmi odrazující aspekt, což cenu vozu srazí snadno i o desítky tisíc korun níže. Zapáchající, mnohdy i nahnědlý a spáleninami „ozdobený” interiér ke koupi neláká, ale cena může. A nikde není psáno, že silný kuřák nemusí být jinak pečlivý člověk, který udržuje své auto v technicky perfektním stavu. Co tedy dělat, když na takovou ojetinu narazíte, ale o následky kouření nestojíte? Dá se jich ještě nějak zbavit?
S případnými spáleninami to bude složitější, zápach a změnu zbarvení některých částí ale řešit lze. Odstranění zápachu z kabiny je těžká práce, přičemž nejjednodušším řešením se zdá být svěření vozu specializované čistící firmě. Takové řešení je ale také bezpečně nejdražší a z vlastní zkušenosti víme, že ani profesionálové s odvážnými ceníky vždy neuspějí.
Proto si tuto možnost necháme až jako poslední řešení a na základě vlastních poznatků i tipů zkušených se podíváme na to, jak lze se zapáchajícím interiérem bojovat vlastními silami.
Mezi efektivní postupy patří v prvé řadě okamžitá výměna kabinového filtru, který bývá kouřem stále nasáklý a interiér jím bude zásobovat, i když ho celý vyčistíte. Následovat by mělo důkladné vyčištění všech měkkých povrchů, nejlépe pomocí kvalitního tepovače z půjčovny. Někteří zkusili i horkou páru, která někdy stačila k vytáhnutí zbytků usazeného kouře z palubní desky či výplní dveří. Alternativou je přetřít plasty hadrem namáčeným do směsi octu s horkou vodou.
Soubor doma realizovatelných kroků je možné obohatit o poctivou dezinfekci klimatizace, která je beztak doporučená minimálně jednou ročně jako prevence proti zápachu a usazování roztočů. Zkusit lze různé pohlcovačů pachů a pochopitelně nezapomenout na závěrečné ošetření interiéru „voňavou” (každému dle chuti) autokosmetikou pro interiéry, který může zatřít zbytky následků používání auta nevyléčitelném kuřákem.
Méně zasaženým vozidlům pomáhá i opakované parkování s otevřenými okny - na přímém slunci je efekt prý ještě umocněn. Ale možnost dlouhodobého větrání není dostupná pro všechny majitele tabákových ojetin - chce to garáž, přístřešek nebo alespoň vlastní oplocený pozemek a sledovat, jestli nezačíná pršet.
Pokud by nic z toho nebylo dostatečně účinné, jsou tu ještě babské rady. Naši předci si pomáhali v nouzi různými bylinkami a potravinami, od těchto časů jsou známá kávová zrna jako výborné pohlcovače pachů. Místo jednoho vypitého espressa by mohlo postačit nasypat několik zrn do děrovaného sáčku a pověsit za háček do zamořeného kokpitu.
Jak vidíte, zbavit auto následků používání kuřákem není nic jednoduchého, to všechno se ale odráží v kupní ceně, která prostě může stát za to takové moratorium podstoupit. Záleží, jak moc jste na různé zápachy citliví - některým vadí i odér nového vozu, jiné přes nos nepraští ani silně zakouřený interiér. Nezbývá, než popřát šťastnou ruku při výběru a následném řešení dopadů předchozího kouření.
Ojetiny po kuřácích bývají citelně levnější, má to ale svůj důvod. Případná očista bude náročná a jen zřídka stoprocentně účinná, i tak se můžete dostat k jinak dobrému autu za velmi dobrou cenu
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva