Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Opravdu cukr v nádrži zničí motor? Farmář to zkusil na skutečném čtyřtaktu
24.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Je stále rozšířenou zvěstí, že ke zničení motoru stačí někomu nasypat cukr do nádrže. A najdou se lidé, kteří to dělají. Dosáhnou tím ale něčeho?
Jistě jste slyšeli o tom, že cukr v nádrži znamená pro motor jistou smrt. Kolují zvěsti o tom, že se tak někdo snaží někomu škodit a byť u většiny novějších aut narazí na nějakým způsobem uzamykatelná hrdla nádrží, existuje stále dost vozů, do kterých se dostane zvenku kdokoli. Nakonec i aktuální Škoda Rapid před jednou ze svých několika menších modernizací (třeba ta z našeho dlouhodobého testu) dovolovala otevřít hrdlo nádrže bez klíče či odemčení vozu. Takže co přesně se stane, když se nasype do benzínu obyčejný cukr?
Zjistil to pro nás jeden farmář, autor kanálu Project Farm na YouTube. Vzal motor ze sekačky, sundal hlavu válce, prozkoumal usazeniny a po smontování změřil tlak za studena i za tepla. Pak smíchal ve sklenici benzín s cukrem - a v tuto chvíli přichází první zajímavý moment. Cukr se totiž ve studeném benzínu nerozpustil zcela.
Směs, která vznikla, autor nalil do nádrže. Sekačku nastartoval a nechal běžet. Když došlo palivo, nalil do nádrže tentokrát už čistý benzín a znovu nastartoval. Motor běžel celkem údajně asi 105 minut a s cukrem v nádrži vidíme v určitých chvílích vycházet z motoru neobvyklý kouř.
Co je ovšem podstatné, motor běží - nezadřel se, nevybouchl, nestalo se vlastně nic spektakulárního, sekačka se zastavila až ve chvíli, kdy došlo palivo, ať už první várka benzínu s cukrem anebo později benzín samotný. Také test tlaku ve válci po „sladkém benzínu” ukázal výsledky podobné těm předchozím. Ovšem, to neznamená, že motoru cukr vůbec neuškodí a zítra na něj můžete začít jezdit.
Po odmontování hlavy válců vidíme jak na hlavě, tak i na horní straně pístu více černých usazenin - je to karamel smíchaný s karbonem? Ochutnávat to jistě nikdo nebude, ale vzhledem k tomu, že karamel vzniká z cukru za vysoké teploty, může to být podobná substance, jen zapečená na stěny spalovací komory.
Kdybyste tedy jezdili s cukrem v nádrži dlouhodobě, jistě by to mělo na motor negativní vliv, když už po takhle krátkém běhu vidíme větší množství usazenin. Cukr se navíc bude usazovat i v nádrži, rozpouští se v benzínu jen velmi pomalu, a když už se rozpustí, projde palivovým filtrem. Dokud je ve formě krystalků, může ucpat filtr nebo palivové čerpadlo.
Namítáte-li, že jednoválec s karburátorem ze sekačky nemá moc společného s moderním spalovacím motorem v automobilu, máte částečně pravdu. Pokusným králíkem tu je motor sice čtyřdobý a s palivovým filtrem, ale nemá katalyzátor, vstřikovače, spousty čidel a podobné vybavení - a právě na ty by mohl mít cukr v nádrži mnohem více destruktivní vliv. Nicméně každý z nás také nemá nejmodernější auto s přímým vstřikováním paliva a dalšími vymoženostmi posledních let.
Pokud se vám tedy do nádrže nějakým způsobem dostane cukr, je vhodné z ní kontaminované palivo vypustit a vyměnit palivový filtr. Pokud jste s oslazeným benzínem nastartovali, jsou v ohrožení i výše zmíněné vstřikovače a katalyzátor, což znamená potenciálně opravdu drahou opravu. Ovšem, máte-li uzamykatelné hrdlo nádrže, puberťáků se sáčkem cukru v batohu se asi bát nemusíte. Tedy, nenajdete-li jej ráno násilně otevřené...
Cukr rozhodně není pro motor vhodným palivem, ani když to je jednoduchý karburátorový motor sekačky
Zdroj: Project Farm@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 5 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 6 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 8 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda