Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Označení benzinu a nafty na čerpacích stanicích se mění. Pozor na záludné B
8.9.2018 | Mirek Mazal
Nejpozději od října se na stojanech všech čerpacích stanic v České republice povinně objeví nové značení paliv. Je zbytečně matoucí, za novou povinností stojí obvyklý podezřelý.
Už delší dobu se u nás mluví o nových identifikačních štítcích, které se mají objevit na stojanech českých benzínových pump. S přibývajícím časem se neodkladná změna stává aktuální, neboť platit bude už od 12. října téměř v celé Evropě. A na některých benzinkách nové značení najdete už dnes.
Stojí za ním Evropská unie, která si přála sjednotit označení pohonných hmot napříč všemi členskými státy EU a EHP (Island, Lichtenštejnsko a Norsko). Dále se do změny dobrovolně zapojily Makedonie, Srbsko, Švýcarsko a Turecko. Velká Británie si může užívat volné rozhodování, jestli se podřídí, kladný postoj ale neočekáváme.
Evropská norma EN16942 má přinést unifikované identifikátory jednotlivých typů motorových paliv a objeví se i na samotných autech, dříve a šířeji s nimi ale budeme konfrontování na výdejních stojanech a pistolích u benzinek. Cílem autorů bylo, aby člověk nebyl zmaten, když například při cestě z Francie tankuje na Slovensku a vždy pod jednotným jménem našel srovnatelné palivo. To zní šlechetně, ale co může pár promile lidí skutečně pomoci, to desítkám procent může uškodit. Unifikace totiž může přinést „mezinárodní srozumitelnost”, lokálně ale snadno způsobí pravý opak.
O co konkrétně jde? Nové označení pro benzínový typ paliva je kruh s písmenem E a číslem (značí maximální podíl přítomné biosložky), v praxi se objeví například E5, E10 nebo E85.
Naftě odpovídá čtverec s písmenem B a číslem (představuje podíl biosložky přítomné v naftě), tím pádem majitelé dieselů budou koukat po B7, B10 nebo XTL (XTL je označením pro syntetickou naftu neropného původu).
Tvarem vybraným jen pro plynná paliva je pravoúhlý kosočtverec a uvnitř H2, CNG, LPG či LNG (kapalný zemní plyn). Nejmenší ze zmíněných symbolů nesmí mít nikdy průměr menší než 13 milimetrů, takže přehlédnutelný nebude.
Právě ono B ukazuje, jak nešťastná podobná unifikace může být. Když někdo bude u pumpy roztržitý, sáhne po stojanu s písmenem B jako po benzinu, jenže ouha, poteče z něj nafta. Na stejný problém může narazit i někdo, kdo autům příliš nerozumí a byl zvyklý na dosavadní značení. To se nově nebude moci nikde objevit, jediné přijatelné „kódové jméno” bude E nebo B.
Úlevou budiž, že povinné zkratky nezakazují zároveň s nimi používat obchodní jména dle libovůle provozovatele benzinky, ale v těch se leckdo neorientuje už dnes. Kdo nyní nechápe, co je FuelSave, Efecta nebo MaxxMotion, sotva si všímá uvedených konvenčních jmen a jako stébla se chytá aktuálních zkratek, ten bude během pár týdnů zmaten ještě více.
Evropská unie by podle nás udělala lépe, kdyby značení dále nechala na členských státech, které budou nejlépe vědět, co je v daném místě obvyklé. Skoro bychom se vsadili, že takto ve výsledku problémů s tankováním nesprávného paliva jen přibude. Však místních bude vždy více a kdo nakonec říká, že oni Francouzi tuší, co je nějaké E5 nebo B7?
Označení vhodného paliva se brzy změní i na autech
V tuto chvíli se ale mění především u čerpacích stanic
Nepochybujeme o tom, že taková podoba stojanů u benzinek leckoho zmate, změnu považujeme za naprosto zbytečnou
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 3 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan