Policejní Passat a mrtvý motorkář v Dobříši: zabíjet a mlžit

(+ videa) Nevíme, kolik lidských životů pomohl dobříšský policejní Passat zachránit, víme ale o jednom, který zmařil. Bez větších pochyb.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Policejní Passat a mrtvý motorkář v Dobříši: zabíjet a mlžit

7.5.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Policejní Passat a mrtvý motorkář v Dobříši: zabíjet a mlžit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Nevíme, kolik lidských životů pomohl dobříšský policejní Passat zachránit, víme ale o jednom, který zmařil. Bez větších pochyb.

Řidič Passatu nesporně selhal

Abychom jen nespekulovali, natočili jsme pár videí z místa, které dokumentují, že řidič policejního Passatu zkrátka musel vjet motorkáři do cesty „těsně před nosem”, aby s tím řidič motorky nemohl udělat prakticky nic. Popř. mu vjet do cesty s úmyslem jej zastavit. I to jsem osobně u Dobříše zažil, policisté byli jednou schopni dokonce zablokovat celou rychlostní silnici autem postaveným napříč oběma pruhy, za zatáčkou...

Štěstí je, že bylo dost mokro, a tak brzdná dráha auta bude srovnatelná s brzdnou dráhou motocyklu na suchu, ne všechno ale probíhalo tak hladce. Bohužel, videa dokumentující, jak daný úsek vypadá nejen při průjezdu v 50 km/h, ale i ve 120 km/h a jak rychle (otázka jednotek metrů, prakticky ihned) vůz zabrzdí z 50 km/h, pokud je třeba, se neuložila správně a nemáme z nich zhola nic. Je to škoda i proto, že by na nich bylo krásně vidět, jaký smysl má jezdit po městě (skutečném městě...) 50 km/h, neboť brzdná dráha je opravdu kraťoučká. Zbyla dvě máme, ale ještě ne celá. Co naplat, tentokrát nám slunce nad hlavou nesvítilo.

Obě situace jsme zaznamenali do následujícího snímku. První zachycuje příjezd k místu střetu rychlostí 120 km/h, tedy teoretickou maximální rychlostí onoho motocyklu (tolik by z něj do kopce pozdější oběť nehody ani nedostala, ale berme to jako nejpesimističtější variantu), a zabrzdění 150 metrů za horizontem horizontu. Znamená to tedy přijet na horizont, ujet 150 metrů plnou rychlostí (řidič na křižovatce pak má 4,5 sekundy si dotyčného všimnout, to je v autě pro pozorného šoféra věčnost), pak zaznamenat vůz vyjíždějící z vedlejší a jít na plné brzdy. Z videa zbyla už jen část, i na ní je ale vidět, že v takovém případě dojde k zastavení ještě daleko před místem střetu. Brzdná dráha je zde hodně krátká i proto, že cesta stále vede do kopce.

Mimochodem, za tu rychlost nás nepeskujte, na horizontu stál druhý kolega s vysílačkou, takže jsme měli jistotu, že na místě není žádný chodec, odbočující auto apod.

Pro představu, kolik času je na řešení případné „čisté” situace ze strany policejního vozu, tedy vjetí do křižovatky v momentě, kdy na horizontu nikdo není vidět, jsme vyzkoušeli (tentokrát z druhé strany, neboť tak rychle již nebylo možné z Dobříše bezpečně vyjet - mimochodem, na místě je značka obce, ale žádná obec tam ještě zdaleka není) i příjezd maximální možnou rychlostí se začátkem brzdění po nemalé reakční době za místem imaginárního horizontu (na druhé straně reprezentuje 200 metrů od křižovatky velká cedule nalevo, na videu čas 0:41, kdy kolega ukazuje na tachometr se 150 km/h). Jak sami můžete vidět, i v tomto případě dojde k zastavení daleko před tím, než by bylo možné se s kýmkoli byť jen lehce srazit. Natož se pak zabít, k tomu je třeba ještě jet docela rychle.

Navíc místo, kde je možné přijíždějící vůz nebo motocykl spatřit, je od křižovatky tak daleko, že by na hlavní zvládl bezpečně vyjet opilý cyklista, i kdyby přijíždějící motocyklista ani nesáhl na brzdu a jel opravdu 120 km/h (měl by na to šest sekund), ne třistakoňový Passat s pohonem 4x4.

Je zkrátka nad slunce jasné, že ke střetu jinak než fatálním (v tomto případě bohužel doslova) selháním řidiče policejního Passatu dojít nemohlo. Musel motocyklistovi vjet akorát pod kola tak, že nestihl ani pořádně zareagovat. I kdyby onen dvaadvacetiletý Martin jel opravdu naplno, byl „nalitý”, „zhulený”, měl zlomené obě nohy, úžeh a svářečskou helmu, pořád mu nebylo možné nedat přednost tak, aby za střet mohl především on. Na tomto místě je zkrátka spousta prostoru na to, aby odpovědný, schopný a zkušený řidič vyjíždějící v tak silném autě s takovou trakcí z vedlejší silnice nepřipustil ani náznak problematické situace. Natož se pak stal účastníkem takhle tragické nehody.

Policisté se v provozu chovají nečitelně a nebezpečně

Co se tedy v pátek v Dobříši stalo? Vrátím se do roviny spekulací, ale tuto považuji za velmi pravděpodobnou. Typickým nešvarem přemotivovaných policejních „passatistů” je nebezpečné otáčení se v honbě za pronásledovaným autem, které bylo právě změřeno v protisměru. „Ideálně” bez blinkrů, bez majáků a hlavně bez rozmyslu - za naprosto nevhodných podmínek, tedy v plném provozu.

Dělají to tak často, že vůbec nebylo těžké je při tom pro potřeby tohoto článku nachytat. Jiný kolega se vydal na silnici z Českých Budějovic do Tábora, aby sledoval při práci policejní Passat Variant s registrační značkou 5C0 8682. Stačilo vydržet pár desítek minut sledování a stalo se to - auto změřené v protisměru, okamžité najetí k pravému okraji, otočka zpět a rychle za ním. Blinkr vpravo? Ne. Blinkr vlevo? Ne. Majáky? Ne. To všechno v momentě, kdy řada aut jela z obou stran, za poměrně intenzivního deště.

Mám zato, že v Dobříši se stalo právě tohle. Lidé v Passatu změřili někoho v protisměru, kdo nejel 50 km/h tam, kde padesátka stejně nemá co dělat (pochopil bych snížení rychlosti kvůli křižovatce, ale ne na 50 km/h) a honem za ním, však za horizontem by se mohl ztratit někam do městských uliček. Motorku ve zpětném snadno přehlédli, zbrkle se otočili a bylo po všem. V tomto případě po jednom životě dvaadvacetiletého člověka.

Ale i kdyby to bylo jinak, je z výše zmíněného zřejmé, že kdyby policisté dávali pozor, nebo kdyby alespoň dávali najevo, co jsou zač a co je od nich také možné očekávat (tj. měli řádně označené auto), tohle by se nestalo.

Proto můžeme jen znovu zopakovat vzkaz směrem k české policii: skončete s tímto stupidním způsobem skrytého fízlování a nahánění řidičů v plném provozu. Máte lepší prostředky, jak učinit silnice bezpečnějšími, jak na nich odhalit a odstranit z nich ty, kteří jsou pro ostatní nebezpeční. My vám je rádi zaplatíme, rozhodně raději než nákup desítek nebezpečných Passatů ve zmanipulovaném tendru.

Nebo, když už to sakra musíte dělat, dělejte to alespoň s elementárním respektem k pravidlům rozumné jízdy. To je tak složité vyhodit při otáčení blinkr doprava a poté blinkr doleva, aby každý zdálky viděl, co máte v úmyslu? Podobné otočení je stokrát nebezpečnější než o něco rychlejší klidná jízda po silnici, která je zachycena na videu.

Ptáme se pokaždé, zeptáme se i teď: kolik lidí ještě musí takto zemřít, aby se něco změnilo?

Foto, video: Autoforum.cz, Hlavní foto: repro TV Nova

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše