Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h

Při rekonstrukci květnové nehody policejního Passatu bylo konečně řečeno, co na místě policisté dělali. Je to smutnější, než jsme čekali.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h

7.6.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Při rekonstrukci květnové nehody policejního Passatu bylo konečně řečeno, co na místě policisté dělali. Je to smutnější, než jsme čekali.

Minulý měsíc jsme byli po vážné nehodě jednoho z nových policejních Passatů zaskočeni tím, jak liknavě policie v tak závažném případu informuje veřejnost o jeho okolnostech. Činit okamžitě jakékoli závěry by jistě nebylo správné, jasně popsat pouhá fakta (zejména pak to, co na daném místě policisté vlastně prováděli), která další vyšetřování jen těžko změní, by si ale dosti pobouřená veřejnost snad zasloužila.

Nestalo se, nás to ale v případě, který na první pohled vypadal jako učebnicové selhání policistů při jejich divokých silničních manévrech, rozhodně neuspokojilo. A tak jsme se tehdy vydali na místo nehody i na silnice, po kterých korzují jiné Passaty se stejným cílem, abychom sami zkusili zjistit, co se v onen osudný den mohlo v Dobříši stát a jak se o to mohla přičinit ta či ona strana.

Nechci vyvolávat zbytečné emoce, ale věřte, že bylo i pro mne velmi tíživé s každým dalším zjištěním docházet k závěru, že k nehodě nemohla dojít jinak než fatálním selháním řidiče policejního vozu, který se musel - ve jménu nejlepších tradic hlídek korzujících po silnicích v podobných Passatech - zbrkle otáčet za změřeným autem v protisměru. Mohli jsme vám i ukázat, že také po této smutné nehodě jiní policisté na jiných místech nadále s klidem ukazují tu samou praxi - změření v protisměru, žádný blinkr, žádný maják a okamžitá otočka v plném provozu.

Trvalo skoro měsíc, než policie k případu vydala podrobnější oficiální informace, stalo se tak až po provedení rekonstrukce přímo na místě tragédie. A je smutné, že naše domněnky pouze potvrzují.

Jestli policisté použili blinkry, majáky nebo alespoň jinak dali vědět, co hodlají udělat, to se zatím neví. Jisté ale už je, že se v křižovatce opravdu otáčeli v honbě za autem, kterému byla v protisměru naměřena vyšší než povolená rychlost. Stalo se to těsně před křižovatkou a podržte se - auto v protisměru jelo 63 km/h.


Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h - 1 - Nehoda Dobris VW Passat policie KTM 05Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h - 2 - Nehoda Dobris VW Passat policie KTM 02Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h - 3 - Nehoda Dobris VW Passat policie KTM 04
Sami si můžete znovu prohlédnout místo nehody, změřený řidič v jel podle informací policie 63 km/h těsně za křižovatkou ve směru do Dobříše

Nemohu přestat kroutit hlavou nad tím, co byli policisté schopni provést ve snaze dopadnout řidiče, který se v daném místě pohyboval touto rychlosti. Snad bych měl pochopení, kdyby se za ním kvapem vydali s cílem udělit mu medaili za mimořádnou oddanost pravidlům silničního provozu, ale jinak? Už minule jsme konstatovali, že onen kousek silnice vůbec nevede městem, je naprosto přehledný a i z hlediska blízké křižovatky a přechodu pro chodce (také u něj jsou chodci vidět z velké dálky) jej lze bezpečně projíždět mnohem vyššími rychlostmi než 50 km/h. Stíhat někoho, kdo zde jede šedesátkou, navíc tímto způsobem, je prostě znamení naprosté ztráty smyslu pro realitu.

Je to klasická past na řidiče: brzký začátek obce, nezvýšená rychlost a policejní hlídka čekající na řidiče přijíždějící z předchozího úseku vyššími rychlostmi, kteří se proti pravidlům proviní, i když budou zcela rozumně postupně dobrzďovat k blížící se, skutečně zastavěné části města. Nic jiného ten, kdo v těchto místech jel 63 km/h, dělat nemohl. Přesto se ho policisté rozhodli stíhat a zvolit hned po změření dosti riskantní manévr. Tentokrát ale přišlo toto stíhání evidentně banálního přestupku hodně draho.

Pochopitelně, zveřejnění pouhých okolností nehody vyšetřování neuzavírá a neříká nic o formální míře zavinění té či oné strany. Pro mě je ale viník jasný. Konec konců, i přítomný soudní znalec na místě konstatoval, že úsek je skutečně velmi přehledný, a tak se asi jen těžko vyjádří v rozporu s našimi zjištěními z minulého měsíce - oběť nehody by musela jet rychlostí, které jeho motorka nebyla schopna dosáhnout, aby mohla být přehlédnuta. A nakonec i řidič Passatu prý přiznal, že motocyklistu viděl včas, ale myslel si, že otočku stihne. Nestihl.

Na formální výsledek vyšetřování si ještě budeme muset počkat, možná týdny, možná měsíce. Bez ohledu na něj ale už dosud známá fakta naznačují cosi o práci českých dopravních policistů a jejich schopnosti domýšlet možné pozitivní i negativní důsledky svého jednání. Svým chováním řidič policejního Passatu způsobil před měsícem v Dobříši potenciálně mnohem nebezpečnější situaci než tu, kterou se jím rozhodl řešit. Že vše dopadlo tak, jak dopadlo, je pochopitelné nehoda daná i dalšími okolnostmi. Náhoda to ale rozhodně není.

Přál bych si, aby podobný případ byl alespoň poučení pro ostatní policisty a před podobným jednáním dvakrát přemýšleli, než se rozhodnou cokoli riskovat pro stíhání někoho, kdo je svému okolí sotva nebezpečný. Ale to by byl z mé strany pouhý projev nenapravitelné naivity...

Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h - 4 - Nehoda Dobris VW Passat policie KTM rekonstukce 01Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h - 5 - Nehoda Dobris VW Passat policie KTM rekonstukce 02Policejní Passat se v Dobříši vážně otáčel za změřeným. Jel 63 km/h - 6 - Nehoda Dobris VW Passat policie KTM rekonstukce 03
Záběry ze včerejší rekonstrukce případu

Foto: Autoforum.cz, Repro TV Nova

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.