Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už jen domácí výměna oleje motoru může být u moderního auta skoro neřešitelný úkol
27.11.2020 | Petr Miler
Pokud si na svém autě rádi provádíte alespoň základní údržbu sami, raději zůstaňte u toho, co máte. U některých moderních vozů je i tak banální věc jako výměna oleje skoro neřešitelným úkolem.
Někteří lidé se o svá auta starají nejraději sami. Někteří z tradice, jiní s vidinou ušetřit za taxy servisů, další prostě proto, že je mají rádi a chtějí jim takto dávat to nejlepší. Pokud patříte mezi některé z nich, jistě víte, že moderní automobily takové praxi ani trochu nenahrávají, zejména kvůli přemíře elektroniky. Vyřešit doma jakýkoli elektronický problém je tak téměř nemožné, nejde tu ale jen o ty.
Dnes už si u některých aut sami nevyměníte ani mechanické díly, jako jsou brzdy. Kupříkladu u Audi s elektronickou ruční brzdou je nejenže nevymění neautorizovaný servis, ale dokonce ani autorizovaná centra jiných značek koncernu VW. Audi používá zvláštní diagnostiku nedostupnou komukoli jinému, zadní brzdy s elektronickou „ručkou” vyžadují specifickou kalibraci a byť se jistě najde někdo, kdo do výměny půjde i bez ní, s ohledem důležitost přesného fungování brzd to nelze označit za rozumné. Zadní brzdy na moderních Audi tak zkrátka správně vyměníte jen v servisu Audi, ať chcete nebo ne.
Přes léta trvající posun tímto směrem tu ale jedna jistota zůstávala - výměna oleje. Ať už máte Škodu 120, poslední Octavii nebo cokoli běžnějšího mezi tím, obvykle nejde o nic složitého. Stačí vypustit starý olej, vyměnit olejový filtr a dolít nový. Na místě bude i vynulování intervalu takového úkonu, který elektronika sleduje, i na to ale obvykle existuje postup, který zvládnete doma. Vzhledem k tomu, že jde běžně o nejčastější a nejdůležitější úkon je fajn mít možnost tuhle věc zvládnout bez asistence, i v jejím případě ale už existují vozy, u kterých jde prakticky o neřešitelný úkol.
Na vině tady není elektronika, ale spíše komplikovaná konstrukce moderních aut. Snaha výrobců dostat maximum stejných dílů do maxima modelů vede k tomu, že se někdy drbají na levém uchu spíše už pravou nohou, hlavně aby nemuseli měnit výrobní postupy drahých komponentů. Přesně to udělal Ford v případě současné generace pick-upu Ranger s novou generací motoru 2,3 EcoBoost a popis výměny oleje v návodu k obsluze a údržbě je hořce komické čtení.
Na vině je právě použití motoru 2,3 turbo v jeho standardní podobě, který má umístěný olejový filtr v jiných místech než ostatní motory z nabídky. Z tohoto důvodu je velmi obtížné, ne-li v domácích podmínkách nemožné se k němu dostat. A pokud se do toho budete chtít přece jen pustit sami, bude nutné si na to udělat spoustu času i místa a dopřát si také dost odvahy.
Jednak musíte z vozu sundat levé přední kolo. To není zase tak neobvyklé a být to všechno, ještě to půjde. Tady ale jde jen o začátek cesty. Dále je nezbytné odstranit krycí panel, který na místě drží devět šroubů. Poté můžete uvolnit samotný filtr, není ale možné jej zcela sundat, k tomu je nutné odpojit a odšroubovat řídicí jednotku posilovače řízení, to máme další čtyři šrouby. Teprve pokud uděláte i to, je možné postupovat jinak obvyklým způsobem, tedy vypustit olej, vyměnit flitr, dát nový filtr, napustit olej a pak si celé martyrium zopakovat znovu opačným postupem. A doufat, že třeba ona řídicí jednotka demontáží a montáží nedošla újmy.
Obáváme se, že něco takového je v běžných domácích podmínkách zcela neřešitelně. Pamatuji si, jak jsme s otcem měnívali olej na jeho někdejší Škodě 120 - dělalo se to s ohledem na tehdejší životnost olejů co chvíli, a tak jsme to prováděli všude. Na chatě, na staré silnici u lesa, před domem... Stačil starý lavor, jeden klíč, nový filtr a 4 litry oleje. Pro dva lidi to byla práce na minuty. Dnes je něco takového absolutně nepředstavitelné, u Fordu Ranger určitě. Už vzhledem k nutnosti demontovat kolo a držet poté auto přibližně v rovině to doma zvládne jen někdo, kdo má v garáži zdviž.
Údržbě ze strany majitelů moderní auta zkrátka nepřejí a nový Ford Ranger to zřejmě dotáhl zatím nejdále, v něm už si rozumně nevyměníte ani olej. A nečekejme, že se situace bude do budoucna jakkoli zlepšovat.
Vyměnit si na Fordu Ranger 2,3 EcoBoost (na poslední fotografii) olej v domácích podmínkách je skoro nemožné. Postup je velmi komplikovaný. Foto: Ford
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 53 minutami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva