Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Poutáte sebe a své děti v autě správně? Jedna častá chyba může mít těžké následky
9.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Připoutat se bezpečnostním pásem je zdánlivě primitivní činnost - jedno cvaknutí a jede se. I tady se ale dá chybovat a NSW CRS ukazuje následky.
Každý rozumný člověk se v autě před jízdou připoutá bezpečnostním pásem. I po příchodu všemožných dalších vynálezů je to nadále ten nejdůležitější bezpečnostní prvek, který maluje jasnou hranici mezi životem a smrtí, vystoupením z auta po svých a odvozu do nemocnice. I relativně banální nehoda může skončit těžkým zraněním, pokud člověk není připoután, naopak i hodně těžká havárie - v tom správném autě, pochopitelně - může skončit bez vážných následků, pokud člověk připoután je.
Tohle jsme probírali mnohokrát a věříme, že to není třeba znovu opakovat. Připomenout si ovšem zaslouží fakt, že někteří lidé sice pásy používají, nedělají to ale správným způsobem. Upozorňuje na to australská bezpečnostní organizace NSW Centre for Road Safety, která jmenovala nejčastější chybu při poutání se a zároveň ukázala následky takové chyby.
Oč jde? Provlečení horní části pásu pod ramenem, nikoli nad ním. NSW CRS konstatuje, že to je častý problém hlavně u dětí. Těm takto bezpečnostní pásy připnou buď přímo rodiče kvůli tomu, že u menších postav může horní část pásu řezat do krku, jindy to ze stejného důvodu udělají samy děti, že si prostě protáhnou jednu ruku přes pás. A někdy se tak rovnou připoutají a rodiče to nezkontrolují. Ovšem, tuto chybu dělají i někteří méně znalí dospělí - občasní řidiči, penzisté a podobné skupiny.
Když má řidič nebo spolujezdec pás provlečený pod ramenem, je to pochopitelně pořád lepší než nic, z tříbodového pásu se tím ale navzdory drobné změně stane jen pás dvoubodový. Něco takového se v nových autech neobjevuje už dekády, přínos třetího bodu zmírnění následků nehody je enormní.
Že to tak je, NSW ukázalo v crash testu velké Toyoty Camry. V ní byl „spolujezdec” připoután špatně s pásem provlečeným pod rukou, figurína na místě řidiče (zde vpravo) byla připoutána správně přes hrudník k levému boku a přes břicho doprava, jak jsme zvyklí.
Vůz s figurínami narazil do zdi rychlostí 60 km/h. Spolujezdec s pásem podvlečeným pod paží po nárazu pokračoval vrchní polovinou těla k volantu. To by v případě skutečné nehody mělo velmi závažné následky. „Všechen tlak je směřován na břicho, což by pravděpodobně způsobilo zranění jater, sleziny a okolí břišní dutiny,“ hodnotí doktor Jeremy Hsu. Znamená to velmi vysoké riziko invalidity, v takové rychlosti klidně i smrt.
Pokud si tedy vy sami, nebo někdo ve vašem okolí - typicky ony děti - zapíná pás pod paží, aby je nedřel o krk, zvažte jinou úpravu, která povede k pohodlné i bezpečné jízdě. NSW CRS dále připomíná, že častou chybou je také špatný posed - nerovná poloha těla, nohy na palubní desce či sklápění sedadel, zhoršuje funkci bezpečnostních pásů, které umí výrazně snížit riziko zranění během autonehody. Jestliže jsou špatně použity, případně nezapnuty, hrozba ublížení na zdraví se prudce zvyšuje, a to i u cestujících vzadu.
Porovnání následků autonehody pohledem dvou testovacích figurín připoutaných odlišnými způsoby. Řidič si protáhl pás pod ramenem, spolujezdec má vše správně. Rozdíly jsou patrné už na pohled, a to jich většina ani není vidět...
Zdroj: NSW Centre for Road Safety
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB