Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Povinná výbava auta v roce 2018. Už od pondělí vás čekají změny
29.9.2018 | Petr Miler
Pravidla, která jako řidiči aut musíme dodržovat, se obvykle mění pouze k horšímu. V případě změn šíře povinné výbavy auta od 1. října letošního roku to ale tak úplně neplatí.
O rozsahu povinné výbavy automobilů se diskutuje pravidelně, jen zřídka ale dojde na skutečné změny zákonem stanovených prvků. Letošek je tím rokem, kdy opravdu nastanou, a protože začínají platit už od pondělí 1. října 2018, zrekapitulujeme si, co vše přináší.
Pokud předem máte hlavu v dlaních s obavami, co vše budete muset nakoupit, musíme vás hned zkraje potěšit - novinky jsou výlučně pozitivní. Vozit toho s sebou od pondělí budeme muset jen méně, navíc díky některým změnám odpadne část starostí s pravidelnou „aktualizací” lékárniček. Sluší se dodat, že pouhé vypadnutí toho či onoho prvku ze seznamu samozřejmě neznamená, že jej musíte z auta vyndat. Jako řidiči jen dostáváme větší prostor s sebou něco vozit a nevozit a sami můžeme zvážit, zda je to pro nás a náš vůz nezbytné. Co přesně se tedy mění?
V případě osobních vozů z povinné výbavy zmizí náhradní žárovky a pojistky. U moderních aut většina lidí stejně není schopna výměnu žárovky nebo pojistky provést. A u některých typů světlometů (typicky LED) náhradní zdroj světla v podstatě zcela postrádá smysl. Nakonec už od časů xenonových světel díky výjimkám nebylo nutné s sebou vozit náhradní výbojku, to samé platí o LED. A nyní odpadají povinné žárovky a pojistky pro všechny. Pokud ale máte starší vůz, ve kterém se porouchávají relativně často a výměna je snadná, jistě bude moudré nechat si je na palubě.
Další velkou změnou je kompletní odstranění zvedáku, klíče a náhradního kola pro auta s dojezdovými pneumatikami (runflat) a schopností elektronicky detekovat defekt, pro vozy vybavené prostředky pro bezdemontážní opravu defektu (lepící sada) a pro vozidla se zajištěnou asistenční službou. To dnes může být prakticky jakýkoli vůz a znovu jde spíše o sjednocení pravidel pro všechny - auta s runflaty a lepícími sadami náhradní kolo a hever nemusela mít už doteď.
Poslední velkou modifikací je odstranění některých povinných prvků z autolékárničky. Nezbytný tak zůstává jen hotový obvaz s jedním polštářkem, hotový obvaz se dvěma polštářky, hladká náplast, škrticí obinadlo, latexové rukavice, isotermická folie a nůžky. Z lékárničky tak zmizely trojcípý šátek, polštářková náplast a plastová rouška. Může to pro běžného smrtelníka vypadat jako změna modifikující „jeden stav, ve kterém se neorientuji” za „jiný stav, ve kterém se neorientuji”, nová úprava ale výsledku znamená jednu podstatnou věc - méně starostí s dobou expirace, neboť zachované prvky nepodléhají rychlé zkáze.
Zbytek povinné výbavy se nemění. Připomeňme tedy zejména reflexní vestu pokud možno po ruce řidiče, výstražný trojúhelník, který se umísťuje nejméně 50 a nebo 100 metrů za auto (mimo město resp. na dálnici) a tažné lano. Z povinné výbavy toho tedy vážně moc nezbylo, to nejnutnější v ní ale zůstává zachováno. Širšímu rozsahu dle vlastního uvážení samozřejmě nikdo nebrání, nakonec známe lékaře, kteří s sebou vozí kufříky s prvky za desítky tisíc korun... a jistě dobře vědí, proč.
Z povinné výbavy auta od 1. října mizí náhradní žárovky a pojistky
Novinky se týkají i lékárniček, které též pozbudou části povinných prvků
V naprosté většině aut pak nebude nezbytný ani hever na klíč na kola s rezervním kolem, jakkoli ideálem zůstává mít tohle všechno na palubě
Zbytek výbavy se nemění, klíčové zůstávají tyto tři prvky - pochopitelně s redukovanou lékárničkou a řešením pro případ defektu dle vlastní preference
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:56 - M.Z.
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda