Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pozor na nový způsob měření rychlosti v Německu. Je o dost chytřejší, než se zdá
1.11.2018 | Petr Prokopec
Rozličné způsoby měření rychlosti známe i od nás, tento ale ne. A jeho nejnovější provedení je vážně postrach, dokáže zaznamenat prakticky všechny nepravosti ve svém okolí.
Snad každý z nás se v životě alespoň jednou trochu zapomněl a podržel plynový pedál auta sešlápnutý o trochu více, než by legislativa tolerovala. A co čert nechtěl, přesně v tom místě probíhalo měření rychlosti. Pokud jste byli pozorní, mohli jste si toho všimnout včas a rychlost ještě korigovat - většina způsobů měření rychlosti, ať už automatickými systémy, nebo za přítomnosti ruky zákona je těžko k přehlédnutí. A i když se to nepovedlo, mohli jste doufat, že zrovna vaše pozapomenutí nebude zrovna postřehnuto, neboť hlavně na víceproudých silnicích je složité zaznamenat všechny přestupky. Nejnovější způsob stacionárního měření rychlosti v Německu jde ale přímo proti oběma těmto možnostem.
U nás se s něčím podobným nesetkáte, v na západ (či sever) od našich hranic ale může radar vypadat i jako docela obyčejný patník. V obecné rovině se takový způsob sledování provozu v Německu používá už déle, jeho nejnovější verze nasazená v Hamburku je ale opravdu chytrá, i když na to nevypadá.
Onen zdánlivě nevinný patník je totiž vybaven laserovou technikou, která umí sledovat hned několik typů přestupků u několika aut současně. Pro člověka neznalého poměrů je skoro nemožné si přístroje vůbec všimnout, natož pak si domyslet, že sleduje provoz, natož pak předpokládat, že vidí skoro všechno kolem sebe. Ale přesně taková je realita.
První várka šesti laserových přístrojů začala „sloužit a chránit“ v polovině října, a to Anckelmannplatzu, Sievekingsallee, Jenfender Allee, Koppelstrasse, Ölmühlenwegu a Holstenkampu ve zmíněném Hamburku. V prvních dvou případech přitom radarové věže měří nejen rychlost, ale zaměřují se také na jízdu na červenou. Ve zbývajících případech jde již jen o monitoring semaforů.
Firma Jenoptik, která za novými radary z řady TraffiTower stojí, přitom dodává, že její věže jsou schopné zaznamenat překročení povoleného limitu či jízdu na červenou až v šesti pruzích, a to v obou směrech. Jinými slovy, jedna taková „tyč” umístěná na středovém dělícím pruhu tříproudé dálnice dokáže sledovat úplně všechna auta, která kolem ni projedou.
Aby si vandalové nepřišli na své, jsou laserové čočky radarů chráněny před poškozením neprůstřelným sklem. Samotné věže pak mohou být vyrobeny v jakékoliv formě, aby lépe zapadly - nemusí tedy nutně vypadat jako zebra, mohou nabrat i podobu pouličního osvětlení, dokonale napodobovat patník či cokoli podobného.
Pro policii je dále podstatné, že zaznamenané přestupky nemusí stahovat fyzicky přímo ze samotného zařízení. To je připojeno na internet a veškerá data rovnou zasílá na místní oddělení. Obsílku tedy můžete mít ve schránce pomalu dříve, než zaparkujete v garáži, aniž byste si po cestě všimli, že jste něco provedli.
Němci prý věže museli instalovat jen tam, kde mohou prokazatelně přispět ke snížení nehodovosti. Pokud by totiž existovalo podezření, že slouží spíše než k bezpečnosti k obohacení města, mohou právníci nachytaných řidičů nařídit jejich demontáž, čehož se v Hamburku pochopitelně bojí. To je vskutku zajímavá praxe, která u nás stěží bude kdy fungovat, na to jsou už současná umístění radarů příliš kontroverzní. Naopak rozšíření radarových „patníků” do našich končin očekávat lze, svými schopnostmi i podobou budou pro úřady jistě lákavé.
Nejnovější provedení zbraň německé policie v boji s rychlými řidiči vypadá na první pohled jen jako stylovější patník. Jenže zdání klame...
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:15 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda