Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Praha je znovu v pořadí měst s největšími zácpami. Kdy a kudy se jim vyhnout?
21.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový žebříček nejucpanějších měst světa připomíná, že může být i hůře než v Praze. A také dokáže poradit, kdy a kudy se raději nikam nevydávat.
Nedávno jsme se mohli přesvědčit, že cokoliv co známe od nás, se nemůže vyrovnat kolonám na dálnicích v Los Angeles. Ovšem ani Město andělů není ten nejhorší případ auty přeplněné světové metropole, se kterým se lze setkat. V právě vydaném dopravním indexu společnosti TomTom na něj připadá „až” dvanáctá příčka v celkovém pořadí, tamní zácpy si loni v průměru vyžádaly „pouze“ o 45 % vašeho času navíc. Ve srovnání s předloňským rokem to ovšem znamená čtyřprocentní zhoršení.
Dle indexu tedy motoristé v Los Angeles musí počítat v průměru s extra 44 minutami za volantem denně, celkově si pak dopravní zácpy vyžádají od každého 170 hodin ročně. To rozhodně není zanedbatelná doba - pokrývá totiž jeden pracovní měsíc, pokud bychom počítali s 8 hodinami denně, které budete trávit v zaměstnání po 21 dnů. Při pohledu na tuto statistiku tedy není překvapivé, že stále více lidí prahne po autonomním řízení, kdy by si sice od kolon nepomohli, pracovat by v nich ale aspoň někteří z nich zvládli.
Jak jsme navíc zmínili, Los Angeles není nejhorším městem na světě, co se kolon týče. Tento smutný primát drží opětovně Mexiko City, kde je třeba počítat s 66 procenty času stráveného za volantem navíc. Tedy jinými slovy, každý den si řidiči počkají v dopravní zácpě v průměru 59 minut, což odpovídá 227 hodinám ročně (je třeba počítat s tím, že o víkendech je situace jiná). Večerní špička je pak vskutku enormní, dokonce 101procentní.
Ve srovnání s rokem 2015 se doprava v mexické metropoli zhoršila o 7 procent, což koresponduje s celosvětovým vývojem. Ve srovnání s daty z roku 2008 jsou zácpy celosvětově horší o 23 procent, liší se však kontinent od kontinentu. Kupříkladu mezi lety 2015 a 2016 došlo v Severní Americe ke zhoršení o 5 %, v Evropě o 9 %. Globálně došlo k 10% zhoršení, což odpovídá cca 10 minutám.
Z celého světa se můžeme přesunout do Evropy, kde je aktuálně nejucpanějším městem Bukurešť. Rumunská metropole si meziročně pohoršila o 7 procent (na 50 %), tím překonala i Moskvu, která s 44 procenty zůstává na stejné úrovni jako předloni. Mimo to v žebříčku najdeme i pár měst, kde se dopravní zácpy lepší, třeba polská Varšava je na tom o jedno procento lépe (37 %). Stejně jako švédský Stockholm (28 %).
My si to ale již zamíříme do Prahy, která je třicátým městem v pořadí v rámci Evropy a čtyřiadevadesátým globálně. Počítat proto můžete s 28 procenty času navíc, tedy s 30 minutami denně a 116 hodinami ročně. Ranní špička (54 %) je horší než ta večerní (46 %), nejhorším dnem v loňském roce pak byl 31. říjen. V ten den, bylo to pondělí, bylo slunečno a 12 stupňů Celsia, příčina je tak nejasná.
TomTom neopomíná ani zmapování největších „viníků“, které za zdržením stojí. Tedy silnic, kde můžete dopravní kolony stoprocentně očekávat. Jde přitom o „známé firmy“, tedy o magistrálu (neboli ulice Sokolská, Legerova, Wilsonova a 5. května), Jižní spojku (zvláště u křížení s Průmyslovou), Poděbradskou (opět hlavně u křížení s Průmyslovou), Dobříšskou a Patočkovu.
Pokud se tedy hodláte zácpám vyhnout, měli byste si svou cestu naplánovat již dopředu tak, abyste vyrazili mimo tyto ulice. Nejde-li jinak, pak vězte, že ranní špička je nejhorší v pondělí a úterý, nejnižší pak v pátek. Oproti tomu s nejhorší večerní špičkou je třeba počítat ve středu, nejnižší je naopak v pondělí. Dobrou zprávou přitom je, že oproti roku 2010 zde máme nemalé zlepšení.
Dopravně nejucpanější města Evropy v roce 2016
Dopravně nejucpanější města světa v roce 2016
Grafický pohled na nejucpanější města světa a jednotlivých kontinentů
Dopravní zácpy v Praze jsou sice horší než předloni...
...mohé světové metropole však dokazují, že za volantem můžete strávit čekáním ještě daleko více času
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 46 minutami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch