Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Přísné měření rychlosti na silnicích nehody jen způsobuje, říká studie
30.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ne, že bychom to neříkali mnohokrát, ale někdy není špatné poslechnout si i názory jiných. Tato studie říká, že posedlost měřením rychlosti je hloupá.
Zprávy o Austrálii a rychlostních omezeních jsme sledovali se zájmem, protože tam probíhal unikátní proces - na Stuartově dálnici v Severním teritoriu byly limity postupně rušeny, byl zaváděn tzv. otevřený rychlostní limit, tedy de facto neomezená rychlost. Tahle otázka ovšem je silně politická a protože v Severním teritoriu vyhrála volby levice, limit se na Stuartovu dálnici vrátí. Volají po tom zájmové spolky, jako např. policie, zaznělo ze strany labouristů.
Právě z Austrálie nyní přichází studie, jejíž výsledky ukazují na to, že přísné vynucování rychlostních limitů - nikoliv limity samotné - dopravní nehody způsobuje, nikoli naopak. Logicky poutá příliš mnoho pozornosti k tachometru, která sám o sobě jízdu bezpečnou neučiní, a naopak nevěnuje tolik pozornosti okolí a potenciálním rizikům.
Studie se účastnilo 84 sledovaných řidičů bez vědomí toho, co přesně je na jejich chování zkoumáno, pochopitelně. Na simulátoru měli jet místem s rychlostním limitem 50 km/h s tím, že mohou být pokutováni za jeho překročení o 1, 6 nebo 11 km/h. Ti lidé, kteří mohli dostat teoretickou pokutu za 1 km/h nad limit, nejčastěji přehlédli objekty mimo svou bezprostřední linii výhledu.
„Vyvodili jsme, že mentální a vizuální možnosti řidičů byly větší měrou vyčerpány bližším sledováním tachometru, což ubíralo prostoru pro sledování světa kolem,” uvedla dr. Vanessa Bowden, vedoucí výzkumu. Následný dotazník odhalil, že ti účastníci, kteří mohli být teoreticky pokutováni za 1 km/h nad limit, označili simulovanou jízdu jako nejnáročnější.
„Existuje teorie, že když budete přísnější, výstup bude jen pozitivní, protože všichni pojedou pomaleji a bezpečněji. Jenže je chybná - když budete nutit řidiče pečlivě hlídat rychlost, přesune se jejich pozornost z nějakého jiného důležitého aspektu řízení,” vysvětluje dále dr. Bowden.
Další část výzkumu se bude věnovat tomu, jak řidiči reagují na nebezpečí, když jsou rychlostní limity nízké. Jak dopadne tato studie, zatím nepředjímejme, i když nejeden motorista jistě svou ideu má. Nález, že přísnější vynucování rychlostních limitů nemusí být ku prospěchu, je pozoruhodný sám o sobě, třebaže pro nás nemůže být překvapivým.
Přísné vynucování rychlostních limitů je kontraproduktivní, dopravu činí méně bezpečnou
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch