Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Přísné měření rychlosti na silnicích nehody jen způsobuje, říká studie
30.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ne, že bychom to neříkali mnohokrát, ale někdy není špatné poslechnout si i názory jiných. Tato studie říká, že posedlost měřením rychlosti je hloupá.
Zprávy o Austrálii a rychlostních omezeních jsme sledovali se zájmem, protože tam probíhal unikátní proces - na Stuartově dálnici v Severním teritoriu byly limity postupně rušeny, byl zaváděn tzv. otevřený rychlostní limit, tedy de facto neomezená rychlost. Tahle otázka ovšem je silně politická a protože v Severním teritoriu vyhrála volby levice, limit se na Stuartovu dálnici vrátí. Volají po tom zájmové spolky, jako např. policie, zaznělo ze strany labouristů.
Právě z Austrálie nyní přichází studie, jejíž výsledky ukazují na to, že přísné vynucování rychlostních limitů - nikoliv limity samotné - dopravní nehody způsobuje, nikoli naopak. Logicky poutá příliš mnoho pozornosti k tachometru, která sám o sobě jízdu bezpečnou neučiní, a naopak nevěnuje tolik pozornosti okolí a potenciálním rizikům.
Studie se účastnilo 84 sledovaných řidičů bez vědomí toho, co přesně je na jejich chování zkoumáno, pochopitelně. Na simulátoru měli jet místem s rychlostním limitem 50 km/h s tím, že mohou být pokutováni za jeho překročení o 1, 6 nebo 11 km/h. Ti lidé, kteří mohli dostat teoretickou pokutu za 1 km/h nad limit, nejčastěji přehlédli objekty mimo svou bezprostřední linii výhledu.
„Vyvodili jsme, že mentální a vizuální možnosti řidičů byly větší měrou vyčerpány bližším sledováním tachometru, což ubíralo prostoru pro sledování světa kolem,” uvedla dr. Vanessa Bowden, vedoucí výzkumu. Následný dotazník odhalil, že ti účastníci, kteří mohli být teoreticky pokutováni za 1 km/h nad limit, označili simulovanou jízdu jako nejnáročnější.
„Existuje teorie, že když budete přísnější, výstup bude jen pozitivní, protože všichni pojedou pomaleji a bezpečněji. Jenže je chybná - když budete nutit řidiče pečlivě hlídat rychlost, přesune se jejich pozornost z nějakého jiného důležitého aspektu řízení,” vysvětluje dále dr. Bowden.
Další část výzkumu se bude věnovat tomu, jak řidiči reagují na nebezpečí, když jsou rychlostní limity nízké. Jak dopadne tato studie, zatím nepředjímejme, i když nejeden motorista jistě svou ideu má. Nález, že přísnější vynucování rychlostních limitů nemusí být ku prospěchu, je pozoruhodný sám o sobě, třebaže pro nás nemůže být překvapivým.
Přísné vynucování rychlostních limitů je kontraproduktivní, dopravu činí méně bezpečnou
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 3 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 4 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 6 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda