Proč ČR neřeší podvody se stáčenými tachometry u aut z dovozu?

Stáčení kilometrů je trestný čin, protože škoda přesahuje 5 000 Kč, pachatelé jsou ale těžce vypátratelní. Proto je potřeba nalézt systémové řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Proč ČR neřeší podvody se stáčenými tachometry u aut z dovozu?

24.10.2016 | inzerce

Proč ČR neřeší podvody se stáčenými tachometry u aut z dovozu?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stáčení kilometrů je trestný čin, protože škoda přesahuje 5 000 Kč, pachatelé jsou ale těžce vypátratelní. Proto je potřeba nalézt systémové řešení.

Snížení najetých kilometrů u ojetých aut je technicky snadná a levná manipulace, kterou lze navýšit hodnotu auta o desetitisíce korun. V roce 2014 se odhadovalo, že až u 90 % automobilů v ČR nebyly známé skutečné údaje, nyní jsou údajně díky nutnosti zapsat stav tachometru při technické kontrole čísla zhruba poloviční. Podvody se objevují hlavně při přepisech aut z dovozu, kdy se nijak nezjišťuje ani nekontroluje historie vozidla a pouhým přepisem se tak legalizují trestné činy.

„Ročně se v EU odhadují škody způsobené stáčením kilometrů u osobních automobilů na 9,6 mld. EUR, to jsou však ještě střízlivé odhady, protože s ohledem na počty vozidel z druhé ruky prodaných mezi státy, kdy jen v ČR je to každý rok více než 150 000 vozidel, se může dle odhadu belgického Car-passu reálně jednat až o podvody v řádech 40 - 80 miliard EUR každý rok,“ přibližuje rozsah problému europoslanec Tomáš Zdechovský z Evropské lidové strany, která si ochranu spotřebitelů stanovila za svou prioritu.

„Kdyby Česká republika podobně jako Slovensko začala pracovat na přijetí systému na principu car-pass, který už 10 let úspěšně funguje v Belgii a podařilo se díky němu tuto automobilovou kriminalitu v podstatě vymýtit, problém by byl vyřešen, ale zatím to na zavedení nevypadá,“ říká Zdechovský, který toto téma už několikrát konzultoval i s českou eurokomisařkou pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věrou Jourovou.

„Pokud nezavedeme důslednou kontrolu na celoevropské úrovni, nemáme šanci tento boj s podvodníky vyhrát,“ doplňuje Zdechovský a vysvětluje tak nutnost spolupráce zemí v této oblasti. „Neděláme si iluze, že pak by problém neexistoval, ale tímto systémovým řešením skutečně můžeme zásadně minimalizovat objem těchto podvodů na míru, která už bude řešitelná policií,“ uzavírá Zdechovský.

Autor: Tomáš Zdechovský

Proč ČR neřeší podvody se stáčenými tachometry u aut z dovozu? - 1 - Poslanecky klub els logo

inzerce

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.