Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie
23.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V Německu není svolávací akce VW dobrovolná, je dokonce povinná. Přesto ji policie ignoruje, vlastně z celkem pochopitelných důvodů.
O dieselovém skandálu Volkswagenu jsme sepsali již nemalé množství článků, detailně probírán byl prakticky každý aspekt největší kauzy v historii německé automobilky. Ta musí kvůli svému podvodu vozy osazené motory TDI EA 189 v Americe vykupovat, v Evropě pak povolávat zpět do servisů kvůli přehnání softwaru. Dle VW by přitom tato modifikace neměla mít jediný vliv na výkony či spotřebu.
Jak jsme ovšem mohli konstatovat v minulosti, skutečnost může být poněkud odlišná, než německá automobilka tvrdí. Jaká bude realita, ukáže až čas, pochybnosti ale panují i u bavorské policie, do jejíhož vozového parku patří 500 exemplářů Volkswagenu Passat. Ty ovšem prozatím do servisů nemíří, a to zcela záměrně.
Už jako gesto by to bylo významné, jenže tady jde o víc. Totiž, v Německu akce neprobíhá jako u nás, kde je dobrovolná (a přesto se ji část majitelů účastní), u našich západních sousedů je prezentována jako povinná. Je pochopitelně otázka, jestli si ministerstvo dopravy tuto pozici obhájí, nyní ale vyhrožuje tím, že pokud si kterýkoli z majitelů 2,4 milionu inkriminovaných vozů nenechá software přehrát, riskuje, že vůz do budoucna neprojde tamní STK a přijde o technické osvědčení.
Odpor některých soukromých majitelů přes toto nařízení lze pochopit, pokud se ale ministerstvu postaví bavorská policie, je to facka do tváře. Oficiální postoj zní, že se žádný z 500 Passatů 2,0 TDI akce nezúčastní a aby bylo formalitám učiněno zadost, požádala policie o výjimku, jak již potvrdil mluvčí náměstka ministra vnitra. Rozhodnutí v tomto směru zatím nepadlo a je na něj ještě dost času - i když svolávací akce měla dle původního plánu skončit s posledním dnem loňského roku, komplikace způsobily, že novým finálním datem je 31. prosinec 2017.
Postoj bavorské policie pochopitelně odrazuje řadu motoristů, neboť pokud se státem nařízené akce neúčastní ani instituce, kterou lze vnímat jako státní, je to podivné. Postoj policie je ale racionální - chce větší záruku než jen prohlášení Volkswagenu, že „oprava” nezhorší výkon, spotřebu nebo životnost motoru. Nestačí jí přitom ani testy KBA, které byly provedeny právě proto, aby automobilka vůbec dostala povolení k revizi.
Pokud by celý případ putoval až k soudu, bude zajímavé sledovat výsledek. Dnes bude dost obtížné pro kohokoli říci, jaký bude rozdíl např. mezi životností motoru 2,0 TDI s původním a novým software v horizontu řady let a statisíců najetých kilometrů. Najít dnes dva stejně ojeté a dosud stejně používané motory a toto na nich nasimulovat se zdá být prakticky nemožné. Vše tak budou jen odhady a předpoklady, jaké jsme slyšeli už z úst zástupců VW.
Pro českého motoristu, kterého do svolávací akce nikdo nenutí, je jednoduché - pokud nechcete obětovat cokoli pro nižší emise NOx vašeho motoru, raději následujte příkladu německé policie. Pomoci vám totiž přehrání jinak nemá s čím - že by zvýšilo výkon, snížilo spotřebu nebo prodloužilo životnost, nikdo neavizoval ani nenaměřil. A nakonec ani onen změřený rozdíl v emisích není nijak dramatický...
Bavorská policie se aktuálně odmítá podřídit nařízení německé federální autority KBA, dle nějž je svolávací akce Volkswagenu týkající se motorů TDI EA 189 povinná
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 7 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 8 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 10 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 11 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch