Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie

V Německu není svolávací akce VW dobrovolná, je dokonce povinná. Přesto ji policie ignoruje, vlastně z celkem pochopitelných důvodů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie

23.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V Německu není svolávací akce VW dobrovolná, je dokonce povinná. Přesto ji policie ignoruje, vlastně z celkem pochopitelných důvodů.

O dieselovém skandálu Volkswagenu jsme sepsali již nemalé množství článků, detailně probírán byl prakticky každý aspekt největší kauzy v historii německé automobilky. Ta musí kvůli svému podvodu vozy osazené motory TDI EA 189 v Americe vykupovat, v Evropě pak povolávat zpět do servisů kvůli přehnání softwaru. Dle VW by přitom tato modifikace neměla mít jediný vliv na výkony či spotřebu.

Jak jsme ovšem mohli konstatovat v minulosti, skutečnost může být poněkud odlišná, než německá automobilka tvrdí. Jaká bude realita, ukáže až čas, pochybnosti ale panují i u bavorské policie, do jejíhož vozového parku patří 500 exemplářů Volkswagenu Passat. Ty ovšem prozatím do servisů nemíří, a to zcela záměrně.

Už jako gesto by to bylo významné, jenže tady jde o víc. Totiž, v Německu akce neprobíhá jako u nás, kde je dobrovolná (a přesto se ji část majitelů účastní), u našich západních sousedů je prezentována jako povinná. Je pochopitelně otázka, jestli si ministerstvo dopravy tuto pozici obhájí, nyní ale vyhrožuje tím, že pokud si kterýkoli z majitelů 2,4 milionu inkriminovaných vozů nenechá software přehrát, riskuje, že vůz do budoucna neprojde tamní STK a přijde o technické osvědčení.

Odpor některých soukromých majitelů přes toto nařízení lze pochopit, pokud se ale ministerstvu postaví bavorská policie, je to facka do tváře. Oficiální postoj zní, že se žádný z 500 Passatů 2,0 TDI akce nezúčastní a aby bylo formalitám učiněno zadost, požádala policie o výjimku, jak již potvrdil mluvčí náměstka ministra vnitra. Rozhodnutí v tomto směru zatím nepadlo a je na něj ještě dost času - i když svolávací akce měla dle původního plánu skončit s posledním dnem loňského roku, komplikace způsobily, že novým finálním datem je 31. prosinec 2017.

Postoj bavorské policie pochopitelně odrazuje řadu motoristů, neboť pokud se státem nařízené akce neúčastní ani instituce, kterou lze vnímat jako státní, je to podivné. Postoj policie je ale racionální - chce větší záruku než jen prohlášení Volkswagenu, že „oprava” nezhorší výkon, spotřebu nebo životnost motoru. Nestačí jí přitom ani testy KBA, které byly provedeny právě proto, aby automobilka vůbec dostala povolení k revizi.

Pokud by celý případ putoval až k soudu, bude zajímavé sledovat výsledek. Dnes bude dost obtížné pro kohokoli říci, jaký bude rozdíl např. mezi životností motoru 2,0 TDI s původním a novým software v horizontu řady let a statisíců najetých kilometrů. Najít dnes dva stejně ojeté a dosud stejně používané motory a toto na nich nasimulovat se zdá být prakticky nemožné. Vše tak budou jen odhady a předpoklady, jaké jsme slyšeli už z úst zástupců VW.

Pro českého motoristu, kterého do svolávací akce nikdo nenutí, je jednoduché - pokud nechcete obětovat cokoli pro nižší emise NOx vašeho motoru, raději následujte příkladu německé policie. Pomoci vám totiž přehrání jinak nemá s čím - že by zvýšilo výkon, snížilo spotřebu nebo prodloužilo životnost, nikdo neavizoval ani nenaměřil. A nakonec ani onen změřený rozdíl v emisích není nijak dramatický...


Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie - 1 - VW Passat Polizei 01Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie - 2 - VW Passat Polizei 02Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie - 3 - VW Passat Polizei 03Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie - 4 - VW Passat Polizei 04Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie - 5 - VW Passat Polizei 05Proč jezdit s TDI na svolávací akci VW, Škody a dalších? Účast odmítá i policie - 6 - VW Passat Polizei 06
Bavorská policie se aktuálně odmítá podřídit nařízení německé federální autority KBA, dle nějž je svolávací akce Volkswagenu týkající se motorů TDI EA 189 povinná

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.