Home > Rubriky a sekce > Život řidiče, Zajímavosti > Článek
Reálně nejbezpečnější dostupná auta, která si u nás můžete koupit
25.11.2019 | Mirek Mazal
Auta, která nejlépe zvládají crash testy, si není těžké najít, to je ale pořád jen teorie. O reálné bezpečnosti nakonec nejlépe svědčí to, v jakých autech v provozu umírá nejméně lidí. Australané takovou statistiku vedou.
Nové automobily se stávají neustále bezpečnějšími díky rychlému vývoji prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Celé týmy špičkových techniků se snaží posunout antikolizní technologie na úroveň, kdy s nimi nenabourá snad ani pes za volantem. A kdyby se mu to přece jen povedlo, tak aby si při tom ani nezlomil packu.
Automobilky dělají pro minimalizaci následků nehod opravdu hodně a jsou pravým strůjcem masivního zvýšení bezpečnosti silničního provozu v uplynulých několika dekádách. Nejsou zase tak dávno časy, kdy lidé umírali při relativně banálních incidentech, v nejmodernějších autech to chce velkou shodu nepříznivých okolností, abyste se vůbec dostali do situace, kdy je možné při nehodě zemřít.
Nechceme to v žádném případě bagatelizovat, faktem ale je, že na posádky osobních aut u nás připadá okolo poloviny všech obětí dopravních nehod (zbytek tvoří motorkáři, cyklisté, chodci...). A v autech do pěti let stáří, se kterými se přitom pojí největší průměrná kilometráž, připadá okolo čtvrtiny obětí. Jinými slovy - v ČR ročně zemře na silnicích okolo 75 lidí jedoucích v autě s rokem výroby 2014 či pozdějším. Není to nula, zdaleka ne, při intenzitě místního provozu a asi 1,5 mrtvém člověku týdně si ale sami představíte, jak smutná shoda okolností musí vést k tomu, aby někdo v takovém voze zahynul - nestává se to často.
Pokud tedy toužíte po co nejmenší pravděpodobnosti (a kdo by netoužil...), že se vy nebo někdo z vašich blízkých nevrátí z cesty autem živý, volba co nejmodernějšího auta bude jistě moudrou cestou. To zní jednoduše, ne každý ale na na úplně nové auto má vybírat musí z alespoň o trochu starších. Bezpečnost právě takových modelů sleduje australská organizace RACQ, která pravidelně hledá ty nejlepší v rámci tzv. Used Car Safety Ratings alias UCSR, hodnocení bezpečnosti ojetých aut.
Data jsou to cenná, neboť nereflektují následky simulovaných nárazů, ale následky těch skutečných, které se odehrály v Austrálii a na Novém Zélandu. Nejnovější analýzou prošlo více než sedm milionů nehod druhu, z nich vytaženy ty, při kterých byl někdo zabit nebo vážně a následky spojeny s typem použitých aut. Z toho vzešel žebříček ojetých modelů, ve kterých při skutečných nehodách umírají lidé s nejmenší pravděpodobností.
Dvanáct nejlepších vozů dostupných ve stejné podobě na našem trhu najdete je níže a jak sami uvidíte, nemusí jít o nic drahého - v bazarech většinu těchto aut koupíte nanejvýš za pár set tisíc. Pokud byste tu čekali více velkých či luxusních modelů, dodejme, že podmínkou pro zařazení do žebříčku bylo absolvování určitého počtu nehod, kterou třeba drahé luxusní automobily nesplnily. To ale není zase tak velká škoda - že bude třeba Mercedes třídy S pevností na kolech, tušíme i bez toho, tady jde o obyčejnější auta dostupná širšímu spektru zákazníků.
12. Mazda 3 (2013 až 2017)
Mazda 3 interně označená jako série BL reálně zachránila mnoho životů, když dokázala s dobrými výsledky čelit mnoha nárazům. Zkušenosti z praxe v tomto případě odpovídají vysokým hodnocením laboratorních zkoušek, když se trojka zařadila mezi tucet nelepších vozů, existuje ale ještě 11 dalších s lepšími výsledky.
11. Nissan Pulsar (2013 až 2017)
Pulsar vyráběný mezi lety 2013 a 2017 dovede v nouzi podržet posádku stejně dobře jako Mazda 3. Nissan zapomněl přibalit do vyvýšeného hatchbacku emoce a na trhu s ním dvakrát nebodoval, podpora v nejhorších chvílích každého řidiče ale zjevně nechybí.
10. Volkswagen Golf (2013 až 2017)
Nebylo by správného žebříčku s absencí nejdůležitějšího Volkswagenu sloužícího po celé planetě. Golf miliony zákazníků střeží svojí pevností, která rovněž odpovídá hvězdičkám uděleným v crash testech renomovaných organizací.
9. Toyota Prius (2009 až 2016)
Elektromobil vyráběný mezi roky 2009 až 2016 obdržel u evropského zkušebního podniku NCAP plný počet pěti hvězd, stejně dobře vyšel velký Japonec z výsledků australského zkoumání reality UCSR. Existuje tak bezpečná alternativa konvenčních automobilů.
8. Toyota Auris/Corolla (2012 až 2017)
V Austrálii vždy Corolla, u nás tou dobou ještě Auris poslaný proti zdi dokázal ochránit panáky uvnitř ke spokojenosti automobilky i zkušebních komisařů. V reálném světě je kokpit podobně bezpečným místem v případě autonehody, proto lze vůz doporučit dalším zájemcům na lovu v autobazaru.
7. Mazda 6 (2012 až 2017)
Pětihvězdičkový sedan plnohodnotné laboratorní hodnocení převedl do praxe. Rodinný vůz láká na dobré ceny z druhé ruky, protože spekulanti přehlížejí kvality asijské produkce. Jak vidno, ani výbava pro případ nehody není ošizená.
6. Peugeot 407 (2004 až 2011)
Mezi nejbezpečnější automobily pro lidi cestující uvnitř pevné kostry vozu se zařadil i dnes už docela starý Peugeot 407. Jinak by asi mluvil sražený chodec, ale o ty v tomto zkoumání nešlo. 407 tak představuje jednu z nejlevnějších cest ke smetánce mezi nejbezpečnějšími auty v provozu.
5. Subaru Legacy (2009 až 2014)
V Austrálii si říká Liberty kvůli konfliktu s názvem neziskové organizace Legacy Australia sdružující rodiny veteránů, jinak je to ale to samé Subaru Legacy jako u nás. Také na něj je v případě nehody spoleh a též nejde o vůz, jehož koupě by vás zruinovala.
4. Volkswagen Passat (2006 až 2015)
Hojně kupovaný Passat nastavuje ve své třídě laťku v mnoha ohledech a bezpečnost není výjimkou. Lidé jej nekupují kvůli tomu, VW ji ale zjevně nepřehlíží - manažerský ideál je na australských silnicích čtvrtým vůbec nejlepším aut z hlediska následků absolvovaných nehod.
3. BMW řady 5 (2003 až 2010)
Přecházíme mezi auta vyšší střední třídy, kde hraje jednu z hlavních rolí BMW řady 5. Další předmět touhy mnohých dostává o jedno plus navíc, i relativně starý a opět docela dostupný model generace E60 chrání posádky dodnes lépe než naprostá většina jiných aut.
2. Mercedes-Benz třídy E (2009 až 2016)
Přímý konkurent pětkového BMW není pozadu se schopnostmi zvládat kritické problémy na silnici. Mercedes je pohodlnější, trh vnímá jiným způsobem a schopností vypořádat se se skutečnými autonehodami je na tom ještě o fous lépe než výsledek práce konkurentů z Mnichova.
1. Volvo V70 (2000 až 2007)
Co by to bylo za žebříček bezpečných aut, nebýt v něm alespoň jedno Volvo. V tomto přehledu je sice jediné, zato ale hned na nejvyšším stupínku. Vyhlášená, ještě docela hranatá pevnost umí i s notným množstvím let na krku ochraňovat cenný náklad sedící uvnitř lépe než jakýkoli jiný vůz v australském provozu. Elektronické prvky s používanými materiály nosných konstrukcí dělají z Volv tradičně aut jedny z nejlepších aut do silniční džungle a V70 je neméně tradičně hvězdou i mezi nimi.
Zdroj: RACQ
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva