Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň

SUV obecně nejsou nejúspornějšími auty, některá z nich ale žádají paliva více a jiná méně. Tyto modely lační po palivu nejméně, na skutečné silnici.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň

26.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

SUV obecně nejsou nejúspornějšími auty, některá z nich ale žádají paliva více a jiná méně. Tyto modely lační po palivu nejméně, na skutečné silnici.

Spotřeba paliva je u většiny aut bedlivě sledovaný údaj. Z provozních nákladů, pomineme-li ztrátu hodnoty, na ni v evropských poměrech připadá největší díl, takže má smysl se o ni zajímat. A je nakonec jedno, jestli máte auto jako dopravní prostředek nebo jako hračku - dopravovat se i bavit lze efektivně a neefektivně. Tak proč nejít tou první cestou?

Trochu navzdory tlaku na spotřebu jde obliba vozů kategorie SUV, které jsou větší, těžší a mají tedy nutně vyšší spotřebu paliva. I přes ni ale spousta lidí z různých důvodů, praktických i ryze subjektivních, volí crossovery či SUV a s vyšší spotřebou paliva počítají.

Jak moc vyšší tahle spotřeba je, ukazují data z měření našich německých kolegů z Auto Bildu. Je nasnadě, že katalogovým číslům spotřeby nejde příliš věřit, o tom jsme psali již mnohokrát a jistě to znáte i z vlastní zkušenosti. O kolik procent, či spíše desítek procent, jsou odlišné, je už druhá otázka - a právě na tohle měření na skutečné silnici odpovídá.

Němci jsou pro čísla skutečné spotřeby dobrý zdroj, protože v rámci testů zkouší i spotřebu na jednom a tom samém okruhu už léta. Jeho délka je 160 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba je měřena dotankováním do plné nádrže. Na tomhle okruhu měřívají i spotřebu starších aut, která vykázala velmi zajímavá čísla.


Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 1 - uspoldti mapa trasy
Takto vypadá měřící okruh Auto Bildu

SUV byla rozdělena do třech tříd - kompaktní, středně velká a velká auta. Pokud jste skočili na tabulky a divíte se, proč jsou BMW X1 a X3 ve stejné kategorii, je to proto, že dělení tu je čistě podle délky auta. Srovnání přímých konkurentů je tak snazší, než kdyby byla auta všechna pohromadě.

Reálná spotřeba 15 kompaktních SUV

Nejmenší auta v tomhle žebříčku svou reálnou spotřebou končí na 6,1 litru. Nikoliv nečekaně, mezi palivy vidíme dominanci dieselu. Je tu ovšem i jeden hybridní vůz, Toyota C-HR; její katalogová spotřeba patří s 3,8 litry k nejnižším, ale ve skutečnosti se dostane jen těsně pod 5,5 litru a je uprostřed tabulky. Pozoruhodné je, že u tohoto vozu není největší rozdíl mezi katalogem a skutečností, byť jen těsně.

Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 2 - realna spotreba suv ab tab 01

Reálná spotřeba 15 středně velkých SUV

Mezi středně velkými SUV je poměrně hodně německých aut, jen Volkswagen Tiguan je tu třikrát a BMW X1 dokonce čtyřikrát v různých variantách. A ve verzi xDrive25d je také s náskokem nejsilnější, přesto dokáže jezdit za 6 litrů. To ho posadí na sdílené druhé místo, spolu např. s Jeepem Cherokee. Rozptyl mezi prvním a posledním místem tu je v reálné spotřebě jen 0,4 litru.

Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 3 - realna spotreba suv ab tab 02

Reálná spotřeba 15 velkých SUV

Hledáte-li neúspornější velké SUV, hledáte Audi Q7 e-tron. Tohle auto má zároveň až komicky velký rozdíl mezi katalogovou a skutečnou spotřebou paliva - 266,7 %. To proto, že cyklus NEDC do spotřeby zcela nepochopitelně nezapočítává elektřinu, kterou předem nabijete ze zásuvky. Druhé hybridní auto na tomto seznamu, BMW X5 xDrive40e, má rozdíl také nad 100 procenty, ale už ne tak šíleně vysoko.

Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 4 - realna spotreba suv ab tab 03

Všimněte si také ve všech kategoriích jedné věci - rozdíly ve spotřebě paliva mezi katalogem a realitou jsou ve všech případech - až na zmíněné dva německé hybridy - nižší než 50 %. Hyundai Grand Santa Fe se dokonce jako jediné auto dostává pod 10 %, což můžeme označit za slušný úspěch.

Také stojí za poznámku, že přístup „to je velké, to musí žrát” tak úplně neplatí. Žádné auto nejde se spotřebou nad 10 litrů na 100 km, a to tu vidíme běžně výkony nad 200 koní a jednou dokonce nad 300 koní. Nutno ovšem dodat, že v každé kategorii bylo zveřejněno 15 nejúspornějších aut, takže se všude jistě najdou varianty, které se nad oněch magických 10 litrů snadno dostanou...

Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 5 - Citroën C4 Cactus 2014 oficialni vse 13Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 6 - Citroën C4 Cactus 2014 oficialni vse 29Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 7 - Citroën C4 Cactus 2014 oficialni vse 31
Mezi malými SUV je nejlepší Citroën C4 Cactus, jako jediný jde pod 5 litrů

Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 8 - Honda CR-V 2015 EU verze nova sada 03Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 9 - Honda CR-V 2015 EU verze nova sada 05Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 10 - Honda CR-V 2015 EU verze nova sada 29
Honda CR-V s předním náhonem je nejlepší mezi středně velkými SUV

Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 11 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 14Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 12 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 09Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň - 13 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 35
Audi Q7 e-tron o spotřebě sice v katalogu lže, ale i tak je v kategorii největších SUV nedostižné

Zdroj: Auto Bild

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše