Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem?
19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máme zažité, že když píchneme, prostě vyměníme kolo. Ale jste si jisti, že v autě vůbec nějaké máte, pokud jste se léta s defektem nesetkali?
Rezervní kolo, byť dojezdové, je ve výbavě čím dál menší části aut. Důvod je poměrně jednoduchý - úspora hmotnosti kvůli snaze o snížení spotřeby. Pokud totiž rezervní kolo nahradíte lepicí sadou, můžete ušetřit klidně 15 kilogramů z pohotovostní hmotnosti. Proto velká řada výrobců nenabízí do svých aut ani dojezdovou rezervu ve standardní výbavě. Zejména, pokud dané auto nemá v popisu práce jízdu mimo asfalt.
Ovšem, lepicí sady nejsou ani zdaleka plnohodnotnou náhradou. I s nimi se může stát, že budete při defektu volat odtahovku. Lepicí sada sestává ze spreje, který utěsní díru, a kompresoru. Na kompresoru není co zkazit, ten prostě nafoukne pneumatiku, ale sprej není schopný spravit všechno. Zejména na větší protržení běhounu nebo jakoukoliv díru v bočnici je krátký.
Kdysi jsme tu měli informace o tom, že lepicí sady zvládnou díru zacelit jen v některých případech. Zkoušela to organizace AAA (American Automobile Association). Dnes, zhruba po dvou letech, se ze stejného zdroje dozvídáme, že rezervních kol z nových aut dále ubývá - dnes platí, že téměř třetina nových aut prodaných v USA není vybavena rezervním kolem žádného druhu. Která to jsou, se dozvíte níže.
Ta třetina bez rezervy je samozřejmě vybavena lepicí sadou, ale jak stojí i výše, to neznamená, že je vyhráno. Zejména v případě protržení bočnice, pokud třeba ve vyšší rychlosti vezmete děsivou díru v silnici, je lepicí sada bezmocná. Informace z Evropy říkají, že ve 44 % případů defektů je lepicí sada nedostatečná, anebo ji motoristé neumějí správně použít.
Na místě je položit si otázku, co vlastně s sebou v autě vozíte, ať už jste si jej koupili jako nové či ojeté. Proto AAA přidává tipy, jak se s úbytkem rezerv v nových autech vypořádat.
1. Nepředpokládejte, že máte rezervu. Však si sami řekněte, kdy naposledy jste se ve svém voze dívali pod podlahu kufru? Či zda jste to u nového auta vůbec udělali? Rezervu bereme jako samozřejmost řešící svízel, která nastane obvykle jednou za pár let. Tak abyste si nemysleli, že nějakou máte, i když nemáte. Na tohle se vyplatí myslet už při koupi auta - někdy bývá lepší oželet kvalitnější audiosystém než právě toto..
2. Kontrolujte trvanlivost lepící sady. Pokud máte ve voze jen tu a smířili jste se s tím, nepředpokládejte, že je navěky. Většina těchto sad musí být vyměněna jednou za několik let, ať je použijete či nikoliv.
3. Zajímejte se předem o způsob použití. Tady v podstatě stačí, aby byl u lepící sady návod na její použití, protože zatímco výměna kola je u všech aut stejná a své drahé polovičce ji vysvětlíte po telefonu, u lepicí sady tomu tak být nemusí. A problémy s tím samozřejmě můžete mít i sami. Pokud návod chybí, na internetu jsou k nalezení.
4. Kontrolujte všech pět pneumatik. Je-li vůz vybaven rezervou, jste na tom lépe, ale jen pokud budete dbát o její údržbu. Pokud není nahuštěná na správný tlak, je to jen závaží, které v autě vozíte zcela zbytečně, takže kdykoliv kontrolujete tlak v obutých pneumatikách, a to by mělo být nejméně jednou do měsíce, zkontrolujte i tlak v rezervě a případně ji dohustěte. Může se také stát, a to zejména u starších aut, že rezerva nebude držet tlak vzduchu - v takovém případě je nutné navštívit pneuservis a rezervu přezout.
5. Zvažte příplatek za asistenční služby. Pokud máte v autě jen lepicí sadu, rezervu si nechcete dokoupit extra a vozit ji v kufru, není od věci zvážení příplatku na pojištění za lepší asistenci při poruše. V prvé řadě je tedy vhodné zavolat svou pojišťovnu a zjistit, co máte v ceně - často jsou tyto služby součástí povinného ručení či havarijního pojištění.
Tyto tipy jsou relevantní i pro nás, protože toto není věc, na kterou by většina z nás pomyslela, dokud se reálně nesetkáme s problémem. A pak může být jediným řešením relativně banální potíže drahý odtah vozu.
Však nám sami řekněte, kdy jste naposledy měli defekt a jak jste jej řešili. Člověku se jinak na tyhle patálie nechce ani myslet - sám jsem se za posledních deset let za volantem s touto věcí nemusel potýkat...
Ve kterých aut jsou či mohou být a ve kterých vůbec nejsou rezervní kola?
Takhle dnes vypadá situace s rezervami v USA. Červeně jsou vyobrazeny modely, ke kterým rezervu nedostanete vůbec, k modrým je k mání za příplatek a u zelených je standardem. V Evropě je situace kvůli přísnějším regulacím normované spotřeby ještě o poznání horší
Lepicí sada nepomůže vždy, na některé druhy poškození pneumatik je prostě krátká
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 11 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva