Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky

O problémech spojených s příliš nízkým tlakem pneu se hovoří docela často, podobné či ještě větší nepříjemnosti ale umí způsobit i tlak příliš vysoký. A nejde zdaleka jen o sjeté pneumatiky nebo zhoršené jízdní vlastnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky

18.7.2019 | Mirek Mazal

Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O problémech spojených s příliš nízkým tlakem pneu se hovoří docela často, podobné či ještě větší nepříjemnosti ale umí způsobit i tlak příliš vysoký. A nejde zdaleka jen o sjeté pneumatiky nebo zhoršené jízdní vlastnosti.

Ve strachu z jízdy na podhuštěných kolech se řada řidičů dopouští jedné zásadní chyby. Tlak ponechají vyšší s ideou, že i když bude znovu klesat, nedostane se pod únosnou mez. Pokud jde o desetinu atmosféry, těžko to způsobí zásadní potíže, někteří jsou ale ochotni zajít mnohem dál.

Příliš vysoký tlak v pneu autu též neprospívá a nejde jen o vyzpytatelné problémy typu zvýšené opotřebení běhounu, zhoršené jízdní vlastnosti či zhoršený komfort. Pokud je tlak opravdu hodně vysoký nebo pneumatika ne zcela fit, může vlivem přefouknutí po zahřátí (a tedy dalším zvýšení tlaku) dojít až k explozi celé pneumatiky. Následky takové detonace předvedl nám už dobře známý ruský mechanik Vlad, který má na povel kanál Garage 54 na Youtube.

Vlad položil do interiéru staré Lady kolo z UAZu napojené přes dlouhou měděnou hadici na bezpečně vzdálený kompresor. Začal nafukovat, aby ukázal následky tlakové vlny po prasknutí přefoukané pneumatiky a jeho přání na sebe nenechalo dlouho čekat. Na úrovni 300 PSI obutí povolilo z ráfku a obrovská rána zdemolovala bílé auto jako při výbuchu vojenského granátu.

Nejenže detonace vysklila většinu oken, vážně silná tlaková vlna vystřelila kusy interiéru do vzduchu, střecha se složila do tvaru kostelní věže a sloupky kabiny se ohnuly dovnitř. Dveře také vyskočily směrem ven, povolila část zadního blatníku a nevydržela ani konstrukce základního rámu.

Rozsah škod byl nad očekávání velký. Pokus byl záměrně nadsazen, protože nikdo nevozí náhradní kolo se spuštěným kompresorem za sedadlem řidiče a k explozi nejspíše nedojde u přefoukané rezervy, přesto - nebo právě proto - jde ale o názornou ukázku, proč se držet předepsaného tlaku s nanejvýš drobnými odchylkami. Zažít takovou explozi za jízdy jistě nikdo nechce.


Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 1 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 01Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 2 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 02Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 3 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 03Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 4 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 04Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 5 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 05Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 6 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 06Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 7 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 07Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 8 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 08Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 9 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 09Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 10 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 10Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 11 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 11Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky - 12 - Garage 54 a nasledky vybuchu pneu 12
Šestnáctipalcové kolo přehuštěné kompresorem zcela zničilo testovací Ladu

Zdroj: Garage 54@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše