Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily

Až neuvěřitelné částky by se podle nových návrhů měly platit za vlastnictví i dovoz starších aut. Malou náplastí by byly jen bonusy za jejich likvidaci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily

28.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Až neuvěřitelné částky by se podle nových návrhů měly platit za vlastnictví i dovoz starších aut. Malou náplastí by byly jen bonusy za jejich likvidaci.

Na konci loňského roku bylo v České republice registrováno 5 592 738 aut, tedy alespoň dle statistiky Svazu dovozců automobilů. Oproti roku 2016 přibylo na 280 tisíc nových vozů, dalších 200 tisíc ojetých bylo dovezeno. Oproti tomu jen zhruba čtvrt milionu aut z centrálního registru zmizelo. Je tedy více než jasné, že počet vozů na našem území se neustále zvyšuje. Mnohý by přitom předpokládal, že ruku v ruce s tím dochází také ke snižování průměrného stáří. Pravdou je ale opak, loni průměr vozového parku v ČR dosáhl stáří 14,5 roku, což je o rok více než v roce 2011.

Vláda kvůli tomuto vývoji již v roce 2016 zvažovala revizi systému ekologických poplatků a silničních daní, který by velmi tvrdě dopadl především na majitele nejstarších aut. Za vozy vyrobené v letech 1993 až 1995 by se při první registraci platil místo pěti tisíc korun dvojnásobek, poplatek pro auta vyrobená v letech 1996 až 2000 by pro změnu stoupl ze tří na pět tisíc korun. A aby toho nebylo málo, byly by nově zdaněny i vozy z let 2000 až 2005, za které by motoristé zaplatili 3 000 Kč.

Tento návrh nakonec neprošel, dle ministra životního prostředí Richarda Brabce i kvůli kauze Dieselgate. Politici prý náhle zjistili, že auta plnící emisní normu Euro 3 jsou v reálném provozu ekologičtější než ta, jež plní novější normu Euro 5. Jeho kolega, ministr dopravy Dan Ťok, ale přišel s poněkud upřímnějším vysvětlením. V té době bylo před volbami nových krajských zastupitelů, a proto by nově navrhovaná finanční zátěž velmi ovlivnila voliče.

Jak jste si tedy nejspíše mohli domyslet, návrh nakonec padl. Zklamán z toho byl hlavně Svaz dovozců automobilů, který dlouhodobě lobbuje za výrobce nových aut a tedy za co nejčastější obměnu vozového parku ČR. Letos ale již máme po volbách do Poslanecké sněmovny i po těch prezidentských. Na podzim nás sice ještě čekají senátní a komunální, ale s frekvencí podobných událostí ideální moment asi neexistuje.

Nyní vás přitom nechceme hnát k té či oné urně, jen mapujeme politické prostředí, které zkrátka již není tak výbušné, jako by bylo třeba loni touto dobou. Právě proto se nyní objevil nový návrh ekologických poplatků a silničních daní, který je ještě extrémnější než ten předchozí. Přijít s ním měl zmiňovaný ministr Ťok, což je poněkud překvapivé, neboť celá agenda spadá pod ministerstvo životního prostředí. I to ale spadá pod ANO, ve výsledku je tedy jedno, kdo přesně je navrhovatelem. Podstatné je, čeho se můžeme dočkat. A dobré zprávy to rozhodně nejsou.

Dle aktuálních informací by vláda měla navrhovat dva scénáře, kdy ten první by zavedl každoroční silniční daň pro auta plnící nanejvýš emisní normu Euro 1. Částky 5 000 Kč a 2 500 Kč na první pohled nejsou příliš vysoké, nicméně jejich každoroční opakování již rodinné rozpočty zatíží. Navíc je třeba si uvědomit, že takto stará auta vlastní ti nejméně movití motoristé, kteří si jen stěží mohou dovolit koupi novějšího vozu.

Pokud by došlo na uplatnění druhé verze scénáře, pak tito lidé prakticky přijdou o svůj dopravní prostředek. Pro auta neplnící žádnou normu Euro se počítá s každoročním poplatkem ve výši 16 000 Kč, pro ta plnící Euro 1 s 10 000 Kč. Mimo to by ale byl v takové chvíli zpoplatněn i provoz aut plnících normu Euro 2 a Euro 3, kdy by se platilo 8 000 Kč, respektive 4 000 Kč. Tyto částky by opět mířily do vládního rozpočtu každý rok.

Auta plnící nanejvýš Euro 1 by v tu chvíli byla druhem na vymření - platit 16 nebo 10 tisíc Kč ročně za vůz často sotva podobné hodnoty není únosné. Ne všichni by ale strádali. Pokud si uvědomíme, že auta plnící emisní normu Euro 3 jsou na českých silnicích velmi rozšířená (mělo by jít o cca 1,2 milionu aut), představovaly by pravidelné poplatky 4 000 Kč vskutku nemalý vládní příjem. Navíc by přitom nebyl poslední, neboť dále jsou ve hře registrační poplatky při dovozu. Znovu tu navíc máme dva scénáře, kdy ten hrozivější počítá se sumou až 40 000 Kč.

Kompletní přehled navrhovaných „sazeb” najdete v tabulce níže a pěkná podívaná to opravdu není. Aby pak vláda ukázala - alespoň na oko - dobrou vůli, rozhodla se přijít s programem jakéhosi šrotovného. Pokud by motoristé nechali zlikvidovat svá auta plnící emisní normu nanejvýš Euro 2, mohli by od státu získat až 50 000 Kč. Taková suma by jim ale rozhodně nestačila na koupi vozu, jenž vyhovuje třeba emisní normě Euro 3. A jak jsme naznačili, na novější tito lidé asi jen sotva budou mít.

Zdá se tedy, že lobby SDA byla tentokráte úspěšnější, respektive přišla ve vhodnější dobu. Nikde samozřejmě není psáno, že návrh bude v této podobě přijat byť jen vládou, natož pak poslanci. Vážně míněná iniciativa to ale je a pokud projde celým legislativním procesem, vlastnictví starších aut to znovu prodraží. Nové poplatky přibudou k těm stávajícím, jež zahrnují DPH, spotřební daně nebo dálniční známku. A to ani nemluvíme o tom, že všechny tyto výdaje platíme penězi zdaněnými daní z příjmu. Motoristé pro vládu zjevně dále zůstávají dojnou krávou, na kterou si vzpomenou jako první, když příjmy státního rozpočtu začnou váznout...


Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 1 - Novy navrh ekologickych poplatku a silnicni dane tabulka
Návrh dvou scénářů na zpoplatnění vlastnictví starších aut. Zejména ten první by znamenal jejich faktickou likvidaci

Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 2 - skoda favorit predstaveni brno 1987 01Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 3 - skoda favorit predstaveni amsterdam 1988Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 4 - skoda favorit predstaveni brno 1987 02 banyr husak cinklStát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 5 - skoda favorit predstaveni ilu 03Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 6 - skoda favorit predstaveni ilu 04Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 7 - skoda favorit predstaveni ilu 05Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 8 - skoda favorit predstaveni ilu 09Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily - 9 - skoda favorit predstaveni ilu 11
Vlastnictví třeba takové Škody Favorit, která stále zůstává majtekem řady Čechů, třebaže nepříliš používaným, by se prodražilo za únosnou mez

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše