Reklama

SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit

Že SUV nejsou tak ideální auta, jak naznačuje jejich popularita u zákazníků, probíráme pravidelně. Jejich limity obvykle odnáší lidé sami, v tomto případě ale škodí psům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit

12.7.2018 | Petr Prokopec | 40 příspěvků

Že SUV nejsou tak ideální auta, jak naznačuje jejich popularita u zákazníků, probíráme pravidelně. Jejich limity obvykle odnáší lidé sami, v tomto případě ale škodí psům.

Neřekneme vám nic nového, když konstatujeme, že žádná jiná automobilová třída nezaznamenává takový rozkvět, jako SUV a od nich odvozené crossovery. Chvílemi to vypadá, že se zákazníci dělí jen na ty, kteří SUV chtějí a na ty, kteří si je nemohou dovolit. Realita je pochopitelně jiná, přesto je pozoruhodné, jak obrovský rozkvět tato auta zažívají.

Přináší totiž relativně malé množství faktických pozitiv, mezi kterými lze s vážností zmínit jen obvykle lepší pasivní bezpečnost při nehodě, snazší nastupování pro starší lidi a lepší rozhled pro ty menší. Méně vážně lze hovořit o na image většího, dražšího auta, která je některým lidem příjemná. SUV se ale řídí hůře, jedou pomaleji a spotřebovávají více než srovnatelná auta konvenčních tříd a nenabízejí ani více prostoru. Aktivní bezpečnost je pak už kvůli výše zmíněnému horší a v neposlední řadě dražší jen nevypadají - dražší také jsou.

Tyto dobře popsané nedostatky zákazníky obvykle neodrazují, objevují se ale i další. Nedávno byla řeč o neohleduplnosti k chodcům při nehodě, teď tu máme informace o další nepřímé „oběti”. Pochází od britské společnost Vet Record, která se zaměřila na převoz psů právě v SUV. Přitom zjistila, že tyto vozy jsou pro zvířata rizikovější než třeba kombíky. A to z důvodu, který byste asi nevymysleli.

Je jím skutečnost, že podlaha zavazadlového prostoru je výše než obvykle. Psi tak musí nejen výše vyskakovat, ale především z větší výše seskakovat. A právě to vede k nadměrnému zatěžování a potenciálnímu poranění předních tlapek. „Umožnit psům skákat z větších aut, jejichž hrana nákladového prostoru je usazena výše, může vyústit v nadměrnou zátěž anatomické struktury,“ píše se ve studii. Její autoři zatím pracovali s 15 psy, z toho čtrnácti čistokrevnými a jednoho ze smíšeného plemene. A průzkum by do budoucna rádi rozšířili.

Aktuálně přitom bylo zjištěno, že tlak vyvinutý při dopadu na přední končetiny se skutečně liší dle toho, z jaké výšky psi skáčou. Během studie byly k dispozici tři různé platformy (55, 65 a 75 cm), přičemž rozdíl mezi tou nejnižší a tou nejnižší činil 25 procent. To je opravdu hodně, dlouhodobé vystavení psů takovémuto typu aut by se tedy skutečně mohlo negativně projevit na jejich zdraví.

Je samozřejmě otázkou, zda lidé k tomuto aspektu při výběru auta přihlédnout. Mohli by, neboť zrovna psi nemají jak možným problémům bránit, příliš s tím ale nepočítáme. Pokud si totiž uvědomíme, že řada motoristů je stále schopna nechat na horku i své malé dítě, nemluvě o zvířatech, pak je nějaké dlouhodobé zdravotní riziko pro psa asi nebude zajímat. Bohužel.

SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit - 1 - Psi v zavazadelniku 01SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit - 2 - Psi v zavazadelniku 02SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit - 3 - Psi v zavazadelniku 03
Převážet psi v zavazadelníku crossoverů a SUV není nic špatného. Dovolit jim seskakovat z větší výšky ovšem již přináší značné riziko jejich předním tlapkám

Zdroj: Vet Record

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 40 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama