SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit

Že SUV nejsou tak ideální auta, jak naznačuje jejich popularita u zákazníků, probíráme pravidelně. Jejich limity obvykle odnáší lidé sami, v tomto případě ale škodí psům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit

12.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že SUV nejsou tak ideální auta, jak naznačuje jejich popularita u zákazníků, probíráme pravidelně. Jejich limity obvykle odnáší lidé sami, v tomto případě ale škodí psům.

Neřekneme vám nic nového, když konstatujeme, že žádná jiná automobilová třída nezaznamenává takový rozkvět, jako SUV a od nich odvozené crossovery. Chvílemi to vypadá, že se zákazníci dělí jen na ty, kteří SUV chtějí a na ty, kteří si je nemohou dovolit. Realita je pochopitelně jiná, přesto je pozoruhodné, jak obrovský rozkvět tato auta zažívají.

Přináší totiž relativně malé množství faktických pozitiv, mezi kterými lze s vážností zmínit jen obvykle lepší pasivní bezpečnost při nehodě, snazší nastupování pro starší lidi a lepší rozhled pro ty menší. Méně vážně lze hovořit o na image většího, dražšího auta, která je některým lidem příjemná. SUV se ale řídí hůře, jedou pomaleji a spotřebovávají více než srovnatelná auta konvenčních tříd a nenabízejí ani více prostoru. Aktivní bezpečnost je pak už kvůli výše zmíněnému horší a v neposlední řadě dražší jen nevypadají - dražší také jsou.

Tyto dobře popsané nedostatky zákazníky obvykle neodrazují, objevují se ale i další. Nedávno byla řeč o neohleduplnosti k chodcům při nehodě, teď tu máme informace o další nepřímé „oběti”. Pochází od britské společnost Vet Record, která se zaměřila na převoz psů právě v SUV. Přitom zjistila, že tyto vozy jsou pro zvířata rizikovější než třeba kombíky. A to z důvodu, který byste asi nevymysleli.

Je jím skutečnost, že podlaha zavazadlového prostoru je výše než obvykle. Psi tak musí nejen výše vyskakovat, ale především z větší výše seskakovat. A právě to vede k nadměrnému zatěžování a potenciálnímu poranění předních tlapek. „Umožnit psům skákat z větších aut, jejichž hrana nákladového prostoru je usazena výše, může vyústit v nadměrnou zátěž anatomické struktury,“ píše se ve studii. Její autoři zatím pracovali s 15 psy, z toho čtrnácti čistokrevnými a jednoho ze smíšeného plemene. A průzkum by do budoucna rádi rozšířili.

Aktuálně přitom bylo zjištěno, že tlak vyvinutý při dopadu na přední končetiny se skutečně liší dle toho, z jaké výšky psi skáčou. Během studie byly k dispozici tři různé platformy (55, 65 a 75 cm), přičemž rozdíl mezi tou nejnižší a tou nejnižší činil 25 procent. To je opravdu hodně, dlouhodobé vystavení psů takovémuto typu aut by se tedy skutečně mohlo negativně projevit na jejich zdraví.

Je samozřejmě otázkou, zda lidé k tomuto aspektu při výběru auta přihlédnout. Mohli by, neboť zrovna psi nemají jak možným problémům bránit, příliš s tím ale nepočítáme. Pokud si totiž uvědomíme, že řada motoristů je stále schopna nechat na horku i své malé dítě, nemluvě o zvířatech, pak je nějaké dlouhodobé zdravotní riziko pro psa asi nebude zajímat. Bohužel.


SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit - 1 - Psi v zavazadelniku 01SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit - 2 - Psi v zavazadelniku 02SUV tíží další problém, o němž se dosud nemluvilo. A odnáší ho ti, kteří se nemohou bránit - 3 - Psi v zavazadelniku 03
Převážet psi v zavazadelníku crossoverů a SUV není nic špatného. Dovolit jim seskakovat z větší výšky ovšem již přináší značné riziko jejich předním tlapkám

Zdroj: Vet Record

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.