Reklama

SUV mají ještě jednu nevýhodu, o které se dosud mlčelo. Je asi vůbec nejzávažnější

SUV mají svá pro a proti, kvůli nimž jsou milována i nenáviděna. Američané se teď ale vytasili ještě s jedním problémem, který jim přinejmenším u odpůrců na popularitě jistě nepřidá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

SUV mají ještě jednu nevýhodu, o které se dosud mlčelo. Je asi vůbec nejzávažnější

14.5.2018 | Mirek Mazal | 183 příspěvků

SUV mají svá pro a proti, kvůli nimž jsou milována i nenáviděna. Američané se teď ale vytasili ještě s jedním problémem, který jim přinejmenším u odpůrců na popularitě jistě nepřidá.

V posledních letech není oblíbenější automobilové kategorie, než jsou SUV. Je skoro jedno, jestli jde o prťavé auto za pár set tisíc, mající blíže ke kompaktnímu hatchbacku, nebo obří luxusní křižník za miliony - stává se jen velmi zřídka, že se zákazníci po takovém voze nemohou utlouci. Někteří to dobře chápou kvůli image většího auta, lepšímu nastupování nebo možnosti použít vůz na silnicích i mimo ně. A jiní tomu nemohou přijít na kloub kvůli nezajímavému vnitřnímu prostoru vzhledem k vnějším dimenzím a nutně horším dynamice, spotřebě paliva i jízdním vlastnostem vůbec způsobené vyšší stavbou karoserie a hmotností auta.

Tato fakta jsou známa a větší váhu u zákazníků mají zjevně ta první zmíněná, však dnes už je SUV každé třetí nové auto prodané v Evropě. Následující řádky na tom nejspíše nic nezmění, pozornost si ale zaslouží. Americký institut pro bezpečnost silniční dopravy IIHS totiž jmenoval další úskalí SUV, o kterém se dosud prakticky nemluvilo.

Podle IIHS jsou to totiž právě sportovně užitková vozidla, která stojí za každoročním, nutno dodat paradoxním nárůstem počtu smrtelných autonehod s účastí chodců - v jiných případech obětí dopravních nehod většinou postupně ubývá. Usmrcených chodců je v posledních letech stále více v řadě civilizovaných zemí a obvykle je to přikládáno faktorům jako používání mobilních telefonů ze strany chodců i řidičů či špatnému pochopení nových pravidel majících za cíl chodce chránit. Podle IIHS je to ale jinak.

Za Atlantikem úmrtí chodců dosáhlo v roce 2009 historicky nejnižší úrovně, od té doby se počty obětí začaly pravidelně zvyšovat. V roce 2016 zemřelo 5 987 pěších po zásahu autem, což znamená nárůst o 46 procent proti nejpříznivějším hodnotám. Během stejné doby se prodej SUV zdvojnásobil.

Institut sleduje kauzální vztah mezi těmito dvěma změnami, není to jen náhodná korelace. Počet chodců zabitých SUV vzrostl mezi lety 2009 a 2016 o necelých 81 procent. I kvůli tomu teď ze 100 incidentů s chodci přinese 29 případů smrt pěším, což je zásadně větší pravděpodobnost než kdy dříve.

IIHS „smrtonosnost” SUV připisuje vyšší karoserii s nebezpečně umístěnými hranami, které nemají daleko od velké dodávky. Případný střet znamená pro člověka přímý zásah na hlavu nebo hrudník. V minulosti se přitom říkávalo, že právě větší čelní plocha SUV by při podobných nehodách mohla pomoci zmínění následků - jak vidno, není tomu tak.

Pochopitelně, z pohledu milovníka SUV můžete říci, že vám něco takového může být ukradené, že vás se to za volantem netýká. Krom toho, že bychom to označili za velmi bezohledné, neboť by snad každému mělo záležet také na tom, co se při nehodě stane jiným, lze ale dodat i pragmatičtější pohled - pokud k takové nehodě dojde vaší vinou, mají následky pro její oběť zásadní vliv na právní kvalifikaci. A je určitě lepší odejít od takové nehody s relativně mírným trestem za způsobenou nehodu než se u soudu zpovídat z těžkého ublížení na zdraví nebo dokonce zabití...

SUV mají ještě jednu nevýhodu, o které se dosud mlčelo. Je asi vůbec nejzávažnější - 1 - SUV zpusobuji narust smrti chodcu 01SUV mají ještě jednu nevýhodu, o které se dosud mlčelo. Je asi vůbec nejzávažnější - 2 - SUV zpusobuji narust smrti chodcu 02SUV mají ještě jednu nevýhodu, o které se dosud mlčelo. Je asi vůbec nejzávažnější - 3 - SUV zpusobuji narust smrti chodcu 03SUV mají ještě jednu nevýhodu, o které se dosud mlčelo. Je asi vůbec nejzávažnější - 4 - SUV zpusobuji narust smrti chodcu 04
S rostoucím zájmem o mastodontní automobily zároveň roste riziko smrtelného zranění kolemjdoucích. A není to náhoda, mezi těmito dvěma trendy je příčinná souvislost

Zdroj:IIHS

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 183 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše