Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví

Systémům start-stop se vyčítá mnohé a obvykle se to týká životnosti motorů či nákladů na díly, které jeho instalace žádá. Jenže potíží je i zhasínání motoru v momentech, kdy se to nehodí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví

13.11.2018 | Petr Miler

Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Systémům start-stop se vyčítá mnohé a obvykle se to týká životnosti motorů či nákladů na díly, které jeho instalace žádá. Jenže potíží je i zhasínání motoru v momentech, kdy se to nehodí.

Není novinkou, že systémy start-stop nemáme v lásce. A není to žádný iracionální odpor - je to jedna z falešných věcí, kterou výrobci aut uměle snižují normovanou spotřebu aut s nejednoznačným vlivem na tu skutečnou. Start-stop je dnes skoro povinný, standardně trvale nevypnutelný a přítomný prakticky ve všech autech bez ohledu na třídu a zaměření. Spotřebu přitom sníží leda v náročném městském provozu a vybírá si za to mnohé daně, mimo jiné negativní vliv na životnost motoru. Takovou mnozí jistě nebudou chtít platit a u některých aut snad ani není možné hovořit o podobném dilematu - trýznit nekonečnými zhasnutími a starty třeba Porsche 911 zní bláznivě. Přesto i v něm tato věc je, stejně jako ve Ferrari, Lamborghini a dalších exotických autech určených vesměs k občasným vyjížďkám pro zábavu.

Není tedy divu, že spousta lidí start-stop nemá v lásce, automobilky ale jeho trvalé vypnutí standardně neumožňují, tedy alespoň ne u nás. Otazníky nad reálným smyslem a obavy o životnost motoru ale nejsou tím jediným problémem, který život s tímto systémem provází. Start-stop dokáže být velmi nepříjemný i uživatelsky.

Potíž je už v samotné podstatě jeho fungování. Start-stop v podstatě jen rozeznává chvíle, kdy s vozem zastavíte a v tu chvíli zháší jeho motor očekávající delší stání. Není to ale člověk, nemá vaše oči, a tak se velmi snadno zmýlí. Systém zkrátka nemá ponětí, co po tom či onom zastavení bude následovat nebo kde se vlastně odehrává, a tak motor zhasne i v momentě, kdy třeba pouze přijedete z vedlejší ke křižovatce.

Kdo nevypíná start-stop automaticky s každým startem, musel takovou situaci zažít. V takovém momentě zastavíte se, rozhlédnete a chcete se opět rozjet. Auto ale zrovna v tu chvíli vypne motor, protože neví, že jste se zastavili možná jen na zlomky sekundy, a tak není připraveno bez meškání znovu jet. Vy tak mačkáte plyn, ale nic se neděje. A než systém motor znovu „nahodí” a ten vůz uvede do pohybu, chvíli trvá.

Bývají to horké chvilky a přesně délku jejich trvání zkoumal test kolegů z německého Auto Bildu. Ti si vzali na mušku patnáct nových aut všech myslitelných tříd - je tu VW Polo i Mercedes třídy S - a vyzkoušel, jak dlouho jim trvá se rozjet se start-stopem ponechaným v chodu a s jeho vypnutím. Měřil čas rozjezdu na 20 km/h z klidu, tedy s vypnutým, resp. zapnutým motorem. Simuloval tak situaci třeba rozjezdu z vedlejší a došel k pozoruhodným závěrům.

Výsledky rozhodně nejsou povzbudivé, tedy alespoň z většiny. Pro co nejlepší přehlednost jsme je dali do tabulky a seřadili od nejlepšího výsledku po nejhorší.

Jak dlouho trvá jednotlivým systémům start-stop uvést vůz do pohybu?


Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 1 - start-stop rozdily rozjezd tab

Ignorujme nyní samotnou akceleraci z 0 na 20 km/h, tu bude ovlivňovat především výkon motoru, jeho přenos na silnici či fungování převodovky. Soustřeďme se na to, jak moc výsledek ovlivňuje fungování samotného start-stopu, tedy jaký čas opětovné startování motoru k výslednému času přidává.

Vidíme, že ne všechny vozy mají v tomto ohledu start-stop vyloženě otravný. Nejlepší byl Mercedes GLC 250 4Matic s časem 0,08 sekundy, to je na hranici postřehnutelnosti. A podle našich zkušeností to o Mercedesech platí obecně díky tomu, v jaké fázi pracovního cyklu vypínají motor při automatickém zhasnutí. Další vozy už jsou na tom hůře - druhé Audi A4 už potřebovalo přes 2 desetiny sekundy, třetí Porsche 911 skoro 3 a čtvrtý VW Passat bezmála 4. Už to jsou znatelné časové prodlevy - pokud zůstaneme u onoho rozjezdu z vedlejší, prodleva 0,4 sekundy znamená, že auto jedoucí po hlavní silnici 90 km/h urazí 10 metrů během chvíle, kdy jen bezmocně mačkáte na plyn. Než se vůz probere, budou auta, kterým jste měli dát přednost o 10 metrů jinde a vy budete pořád tam, kde jste byli. To ale probíráme jen ty nejlepší z nejlepších.

Opravdovou tragédii vidíme na opačném konci žebříčku. Posledním čtyřem vozům prodlouží start-stop dobu rozjezdu o více jak 1 sekundu Mazda CX-3, jejíž start-stop je při rozjezdu extrémně velmi laxní, potřebuje 1,61 sekundy navíc. Zrychlení z 0 na 20 km/h to prodlouží na více jak dvojnásobek a použijeme-li stejný příměr jako výše, pak situace „přijedu z vedlejší, rozhlédnu se, chci je, ale auto zhasne a čekám až se zase rozjede” znamená v tomto případě, že vůz jedoucí 90 km/h po hlavní silnici ujede za čas, kdy jen čekáte na reakci vozu, ukrutných 40 metrů. A to je opravdu velká vzdálenost, tady už snadno může jít i o zdraví.

Tento test opět ukazuje, že start-stop by měl být spíš prvkem volitelné výbavy - nebo by aspoň v autě měla existovat možnost ho trvale vypnout, ne jen dokud nedojedete do cíle. A stejně by tomu mělo být v případě jakékoliv další elektroniky, která řidiči může, ale také nemusí pomáhat. Nakonec i start-stop může být pro některé dobrým sluhou, nemělo by ale být vůbec přípustné, aby se byť pro jednoho řidiče stal špatným pánem. A to dnes, obáváme se, s přihlédnutím k výše citovaným výsledkům testu rozhodně neplatí.

Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 2 - Test systemu start stop dalsi 01Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 3 - Test systemu start stop dalsi 02Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 4 - Test systemu start stop dalsi 03
Systém start-stop je dnes součástí prakticky každého auta. Trvale vypnout jej nelze téměř nikdy, ani na zvláštní žádost v servisu - pomohou jen tuningové firmy

Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 5 - Mercedes-Benz GLC 2016 prvni oficialni sada 08Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 6 - Mercedes-Benz GLC 2016 prvni oficialni sada 10Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 7 - Mercedes-Benz GLC 2016 prvni oficialni sada 12Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 8 - Mercedes-Benz GLC 2016 prvni oficialni sada 13Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 9 - Mercedes-Benz GLC 2016 prvni oficialni sada 14Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 10 - Mercedes-Benz GLC 2016 prvni oficialni sada 22
U Mercedesu GLC skoro nepoznáte, že to start-stopu déle trvá

Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 11 - Mazda CX-3 2015 prvni sada 02Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 12 - Mazda CX-3 2015 prvni sada 03Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 13 - Mazda CX-3 2015 prvni sada 04Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 14 - Mazda CX-3 2015 prvni sada 05Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 15 - Mazda CX-3 2015 prvni sada 09Systém start-stop způsobuje řadě aut ještě jeden problém, o kterém se nemluví - 16 - Mazda CX-3 2015 prvni sada 41
Mazdě CX-3 to naopak trvá nepřijatelně dlouho. A není v tom sama

Zdroj: Auto Bild

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše