Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tady je 24 nejúspornějších aut 8 tříd. Ne papírově, ale ve skutečném provozu
7.7.2018 | Mirek Mazal
Spotřebu jakéhokoli automobilu vyčtete z jeho technických parametrů, o té skutečné se tím ale mnoho nedozvíte. S těmito spotřebami lze auty skutečně jezdit.
Tankování auta na čerpací stanici není oblíbená kratochvíle asi pro žádného řidiče. Z praktického pohledu tím člověk ztrácí čas a peníze, takže čím méně to děláte... Proto jsou informace o spotřebě aut jedněmi z těch, které kupující sledují nejvíce, k věrohodným datům ale není jednoduché se dostat.
Automobilky sice musí spotřebu a jí odpovídající emise CO2 uvádět při jakékoli zmínce o vozu, vzhledem k tomu, jak tato čísla vznikají, ale obvykle nemají příliš mnoho společného s realitou. A není to tak, že když v katalogu je uvedeno 5 litrů na 100 km, připočtete 20 procent a 6 litrů bude tak nějak pravda. Na nic takového není spoleh - skutečná spotřeba některých vozů se té katalogové blíží, u jiných je mnohonásobně vyšší.
Stále ale existují cesty, jak se dozvědět pravdivější údaje. Naši kolegové z německého Auto Bildu prohání jedno každé testované auto po stejné trase ve stejném režimu, a to už něco poví. Jejich testovací okruh měří 160 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba je pak měřena dotankováním do plné nádrže.
Takto pak čas od času dají dohromady přehled nejúspornějších aut všech důležitých obchodních tříd a tady je jeho poslední verze. Jde o 24 vozů napříč 8 kategoriemi bez ohledu na konstrukci motoru, převodovky nebo provedení karoserie. Ze seznamu tříd s modely dle spotřeby od nejúspornějšího je patrné, že některé automobilky umí nalákat příznivými technickými parametry, které nejsou za běžného režimu dosažitelné. A je z něj vidět, že reálně úsporné vozy existují, i mezi docela velkými auty. Francouzi nemají přesné oko, svými odhady se mílí víc než by bylo zdrávo. Nejméně si vezme hybrid v Priusu, ale i tak se Toyota netrefila se svým odhadem, nejpřesnější odhad vykázala Škoda Citigo (rozdíl 0,3 litru), nejhorší poměr vyšel na Audi A7 (rozdíl 2 litry). Tady jsou kompletní výsledky.
Nejnižší naměřené hodnoty spotřeby paliva v rámci jednotlivých tříd
Supermini
V segmentu nejmenších zástupců dopravních prostředků na silnicích se z deseti měřených automobilů nejlépe prezentovala trojice Peugeot 108 1,0 VTi, Seat Mii 1,0 a Škoda Citigo 1,0 MPI. Francouz z Kolína ujede sto kilometrů za 4,6 litru, proto se umístil jako třetí v pořadí. Seat Mii spotřeboval o deci méně a jeho dvojče z Mladé Boleslavi potřebovalo 4,5 litru na sto kilometrů.
1. Škoda Citigo 1,0 - udávaná spotřeba: 4,1 l/100 km, spotřeba v testu: 4,4 l/100 km (rozdíl + 7,3 %)
2. Seat Mii 1,0 - udávaná spotřeba: 4,1 l/100 km, spotřeba v testu: 4,5 l/100 km (rozdíl + 9,7 %)
3. Peugeot 108 1,0 VTi - udávaná spotřeba: 3,8 l/100 km, spotřeba v testu: 4,6 l/100 km (rozdíl + 21 %)
Malá auta
Ani mírně větší kategorie se za spotřebou nemusí stydět, hodnoty se zde pohybovaly v podobné úrovni. Třetí nejlepší Mitsubishi Space Star 1,0 spolklo 4,7 litru. Druhý medailista Ford Fiesta 1,6 TDCi zvládne totéž za 4,6 litru. Zlatý pohár může zvednout nad hlavu Renault Clio Grandtour Energy dCi 90, který vykázal během zkoušky nárok na 4,3 litru nafty.
1. Renault Clio Grandtour 1,5 dCi 90 - udávaná spotřeba: 3,6 l/100 km, spotřeba v testu: 4,3 l/100 km (rozdíl + 19,4 %)
2. Ford Fiesta 1,6 TDCI - udávaná spotřeba: 3,6 l/100 km, spotřeba v testu: 4,6 l/100 km (rozdíl + 27,8 %)
3. Mitsubishi Space Star 1,0 - udávaná spotřeba: 4,2 l/100 km, spotřeba v testu: 4,7 l/100 km (rozdíl + 11,9 %)
Nižší střední třída
S růstem rozměrů naštěstí neroste chuť k jídlu, jak by se mohlo někdy zdát. Třetí pozici mezi kompakty si zaslouží Citroen C4 Cactus BlueHDi 100, z nádrže vyčerpá jen 4,6 litru na sto kilometrů. Stejných 4,6 litru žádá Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency a nejlépe v tomto segmentu zaujala Toyota Prius Plug-in Hybrid Life se solidním číslem 3,7 litru - zároveň pomyslný rekord celého testu.
1. Toyota Prius PHEV - udávaná spotřeba: 2,1 l/100 km, spotřeba v testu: 3,7 l/100 km (rozdíl + 76,1 %)
2. Mercedes A 180 CDI BE - udávaná spotřeba: 3,6 l/100 km, spotřeba v testu: 4,6 l/100 km (rozdíl + 27,8 %)
3. Citroen C4 Cactus 1,6 HDI 100 - udávaná spotřeba: 3,4 l/100 km, spotřeba v testu: 4,6 l/100 km (rozdíl + 35,3 %)
Střední třída
Tuto kategorii ovládly německé sedany. Překvapily úspornými náklady na zkušební trati Auto Bildu. Třetí pozici uhájil Volkswagen Passat 2,0 TDI BlueMotion, kterému po jízdě na testovací trati naměřili 5,1 litru spotřeby nafty. Nad ním se usídlilo BMW 316d Sport Line s nižší spotřebou o jednu deci, tedy 5,0 litru. Výkonnější BMW 320d paradoxně zvítězilo s nárokem 4,6 litru nafty na vzdálenost sta kilometrů.
1. BMW 320d - udávaná spotřeba: 4,1 l/100 km, spotřeba v testu: 4,6 l/100 km (rozdíl + 12,2 %)
2. BMW 316d - udávaná spotřeba: 4,5 l/100 km, spotřeba v testu: 5,0 l/100 km (rozdíl + 11,1 %)
3. Volkswagen Passat 2,0 TDI BM - udávaná spotřeba: 4,1 l/100 km, spotřeba v testu: 5,1 l/100 km (rozdíl + 24,4 %)
Vyšší střední třída
Německá exhibice pokračuje třetím místem BMW 520d Luxury Line se spotřebou 5,7 l/100 km. Mercedes E 220d 9G-Tronic podstoupil zkoušku s výsledkem 5,5 litru spotřebovaných na celé trase. Poprvé se ukázalo Audi, které se svým zástupcem A6 2,0 TDI vyhrál závody nejnižší spotřeby mezi vyšší střední třídou s číslem 5,4 litru.
1. Audi A6 2,0 TDI- udávaná spotřeba: 4,2 l/100 km, spotřeba v testu: 5,4 l/100 km (rozdíl + 28,6 %)
2. Mercedes E 220d - udávaná spotřeba: 3,9 l/100 km, spotřeba v testu: 5,5 l/100 km (rozdíl + 41 %)
3. BMW 520d - udávaná spotřeba: 4,1 l/100 km, spotřeba v testu: 5,7 l/100 km (rozdíl + 39 %)
Luxusní třída
Mercedes CLS Shooting Brake 350d 9G-Tronic kouká na záda svým soupeřům ze třetího místa díky 7,1 l/100 km. Druhý v prestižní kategorii skončilo BMW 640d Gran Coupé, to si vystačilo se 7,0 litru. Vyhrálo Audi A7 3,0 TDI Ultra S Tronic, jeho šestiválec potřebuje k životu 6,7 litru dieselu na sto kilometrů jízdy.
1. Audi A7 3,0 TDI ultra - udávaná spotřeba: 4,7 l/100 km, spotřeba v testu: 6,7 l/100 km (rozdíl + 42,6 %)
2. BMW 640d GC - udávaná spotřeba: 5,7 l/100 km, spotřeba v testu: 7,0 l/100 km (rozdíl + 22,8 %)
3. Mercedes CLS Shooting Brake 350d - udávaná spotřeba: 5,7 l/100 km, spotřeba v testu: 7,1 l/100 km (rozdíl + 24,6 %)
SUV
Po sérii německých výrobků se s vyšším podvozkem vloudila na třetím místě Suzuki Vitara 1,6 DDiS Allgrip s požadavkem na 5,2 litru, což se vyrovná střední třídě. Následuje ji lépe umístěné Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS Allgrip se stejným motorem a spotřebou stejných 5,2 litru. O desetinu litru laciněji, tedy za 5,1 litru umí jezdit Renault Captur Energy dCi 90.
1. Renault Captur 1,5 dCi 90 - udávaná spotřeba: 3,6 l/100 km, spotřeba v testu: 5,1 l/100 km (rozdíl + 41,7 %)
2. Suzuki SX4 1,6 DDiS - udávaná spotřeba: 4,4 l/100 km, spotřeba v testu: 5,2 l/100 km (rozdíl + 18,2 %)
3. Suzuki Vitara 1,6 DDiS - udávaná spotřeba: 4,2 l/100 km, spotřeba v testu: 5,2 l/100 km (rozdíl + 23,8 %)
MPV
Poslední kategorie víceúčelových vozidel uzavírá seznam. Na třetím a zároveň druhém stupínku se radují Opel Meriva 1,6 CDTI Ecoflex a Renault Scenic dCi 110 Hybrid, oba zástupci vykázali po skončení zkoušky spotřebu shodných 5,1 litru. Vítězem mezi třídou MPV je Mercedes B 180d, který test zakončil kulatými 5,0 litru na sto kilometrů.
1. Mercedes B 180d - udávaná spotřeba: 4,1 l/100 km, spotřeba v testu: 5,0 l/100 km (rozdíl + 22 %)
2. Renault Scenic dCi 110 H - udávaná spotřeba: 3,6 l/100 km, spotřeba v testu: 5,1 l/100 km (rozdíl + 41,7 %)
3. Opel Meriva 1,6 CDTI - udávaná spotřeba: 4,4 l/100 km, spotřeba v testu: 5,1 l/100 km (rozdíl + 15,9 %)
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva