Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tady je ten nejpádnější důvod, proč chtít modernější auto místo staršího
11.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Není těžké podlehnout kouzlu starších aut a dalších výhod, která se k jejich koupi a provozu vážou. Pokud jde ale o bezpečnost, jsou ta novější úplně jinde. Data NHTSA ukazují, jak moc.
Jsou nové automobily lepší než ty staré? Odpověď na tuto otázku se bude lišit v závislosti na osobě, které ji položíte. Řada lidí řekne, že ano, neboť nyní mohou dostat třeba masážní strojek zabudovaný v sedačce nebo připojení k internetu, které jim umožní zůstal online i během řízení. Že je to zvrácené, říkáte? Inu, pak nejspíše patříte k té sortě lidí, která favorizuje spíše starší vozy, kde sice moderní vymoženosti nenajde, ovšem vynahradíte si je poněkud emotivnějším svezením.
Existuje ovšem jedna oblast, kde asi oba tábory budou souhlasit s tím, že nová auta skutečně jsou lepší než ta stará - bezpečnost. V tomto ohledu stačí vzpomenout na statistiku australské organizace ANCAP (obdoba Euro NCAP), dle které kupříkladu na vozy vyrobené před rokem 2000 připadá 33 procent všech fatálních nehod. Tato auta jsou přitom na celkovém vozovém parku zastoupena pouze 20 procenty. Šance, že v nich zemřete, je tak čtyřikrát vyšší než u těch nových.
Se svou trochou do mlýna na tomto poli nyní přišla americká NHTSA, která pracuje s ještě nesrovnatelně větším množstvím dat. Pravda, na odhalení faktu, že za volantem starších vozů dochází častěji k fatálním úrazům, asi není třeba geniálních vědců. Nicméně organizace tento fakt podpořila zajímavými čísly, na které je třeba si trochu blíže posvítit. Dokazují, že pravděpodobnost, že zemřete při havárii staršího vozu, je opravdu výrazně vyšší.
Na rozdíl od australské studie na to u NHTSA šli jinak. Sledovali zejména to, jak velké procento pasažérů auta je zabito či zraněno v závislosti na jeho věku při fatálních nehodách, kterých se účastní. NHTSA navíc nebrala v potaz pouze osoby usmrcené přímo na místě havárie, ale i takové, které zemřou do 30 dní po nehodě, neboť je zde velká pravděpodobnost, že se tak stalo právě v jejím důsledku.
Zmínit je rovněž třeba skutečnost, že studie monitorovala nehody, které se uskutečnily v letech 2012 až 2016. Od té doby vývoj automobilů samozřejmě ještě pokročil, ale to teď není důležité. Z dat, která máme k dispozici, umírá za volantem aut vyrobených před rokem 1984 v průměru 55 procent posádky, pokud se vůz dostane do nehody, při které někdo zahyne. U vozů modelových let 2013 až 2017 průměr činí pouze 26 procent a mezi těmito dvěma extrémy pravděpodobnosti úmrtí postupně klesá, jak ukazují tabulky níže.
V těch je vidět i absolutní počet obětí. Jak je vidět, aut vyrobených před rokem 1984 již ve Státech mnoho nejezdí, a pokud ano, jejich majitelé nehavarují tak často. Nicméně pokud se tak stane, jejich šance na přežití nejsou zdaleka takové jako u moderních vozů, kde je sice daleko vyšší počet fatálních nehod, ovšem i samotných aut v oběhu.
Pokud se tedy chystáte na obměnu svého vozového parku, zcela jistě byste měli mít na paměti slova zástupkyně šéfky NHTSA Heidi King. Ta v reakci na zjištěné výsledky uvedla, že „zákazníci by měli nakupovat svá auta v souladu se svým individuálním životním stylem, rozpočtem a potřebami. Vždy by ale měly dbát také na správnou investici do bezpečnosti.“
Americká organizace NHTSA zveřejnila statistiku, která dokazuje, o kolik více lidí umírá při nehodách za volanty starších aut. Data ukazují procento zemřelých pasažérů vozu při smrtelných nehodách, tedy pravděpodobnost, s jakou v autě zemřete, když už se dostane do nehody, ve které došlo k fatálním zraněním
Starší graf ANCAPu pro změnu ukazuje vztah mezi stářím aut a počtem obětí dopravních nehod vyjádřený procentem zemřelých vzhledem k počtu registrovaných vozů toho věku
Že jsou nová auta bezpečnější než ta stará, ukázalo i někdejší srovnání Toyoty Corolla z let 1998 a 2015, opět z dílen australské organizace ANCAP, to ale ilustruje velmi názorně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 2 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva