Reklama

Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy

Pokud do auta nedoplňujete benzin či naftu po pár litrech, jistě znáte cvaknutí čerpací pistole, které hlásí skoro plnou nádrž. Tankovat lze i poté, expert od toho ale zrazuje, může se to prodražit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy

24.12.2018 | Mirek Mazal

Pokud do auta nedoplňujete benzin či naftu po pár litrech, jistě znáte cvaknutí čerpací pistole, které hlásí skoro plnou nádrž. Tankovat lze i poté, expert od toho ale zrazuje, může se to prodražit.

Doplňování pohonných hmot do nádrže auta obvykle probíhá pomocí výdejní pistole na čerpací stanici. Plnící zařízení vypadá primitivně, ve skutečnosti jde ale o komplikovaný mechanismus složený ze zhruba 130 dílů, jejichž hlavním cílem je rychlé a bezpečné dotankování jakéhokoli automobilu.

Jedním z důležitých prvků je automatická ochrana proti přeplnění nádrže. Ať už tedy tankujete tak, že pistoli necháváte zacvaknutou v pozici, kdy vydává palivo, nebo ji držíte zmáčknutou vlastní rukou, v určité chvíli se ozve slyšitelné cvaknutí membránového ventilu, který čerpání přeruší do dalšího zmáčknutí. Smysl asi nemá smysl dlouze popisovat - chrání vás, čerpací stanici i všechny okolo proti tomu, aby palivo z přeplněné nádrže začalo vytékat ven.

Je to také signál, že by člověk měl tankování ukončit, mnoho lidí si ale raději řekne, že ještě trochu přidají. Ono stačí chvilku počkat nebo pistoli mačkat dokola a dokola do dalších cvaknutí a do nádrže snadno přidáte ještě litr nebo dva navíc. Pak můžete ujet o to delší vzdálenost bez tankování, to se přece vyplatí. Zní to chytře, tato finta ale zase tak moudrá není.

Upozorňuje na to Brian Cooley, absolvent kalifornské univerzity, který rád předává své znalosti čtenářům magazínu Roadshow na webu CNET. Důvodů, proč se vystříhat takového jednání, je hned několik.

Začneme-li u těch banálnějších, může se v prvé řadě stát, že část benzínu či nafty může vytéct ven mimo hrdlo. Zdánlivě končí v útrobách vozu, odtoková dírka blízko vyústění ale nevede zpět do nádrže, ale pod automobil, kde palivo marně vyteče na zem. Nebude jej moc, ale proč jej takto mařit? Podobným důvodem je zpětné nasávání pistole, která dokáže regresivním chodem vytáhnout z vozu výpary. Jenže také může nasát část paliva, které se vám ovšem napočítá jako natankované. Znovu žádné drama, ale je to další zbytečná ztráta.

Velmi důležitým argumentem hovořícím ve prospěch včasného ukončení plnění nádrže je ale možnost poškození systému palivové rekuperace ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery System). Ekologický systém nebudou mít všechna auta na českých silnicích, ale moderní auta toto zařízení používají. Technologie evaporace přispívá ke snížení emisí zachycováním škodlivých výpar paliva z nádrže a tyto plyny neputují do ovzduší, ale do motoru, kde se spálí ve válcích.

Pokud máte ORVR v autě, hrozí přeplněním nádrže jeho poškození nasátím kapaliny, se kterou si není schopen poradit. Taková věc systém efektivně zničí, což vám na první pohled může být ukradené. Jenže jak už to u moderních aut bývá, pokud tento systém přestane pracovat, elektronika vozu začne hlásit chyby, které mohou vést i k omezení výkonu. Servis vás pak nemine a oprava může přijít na desítky tisíc korun. To se pak ten litr navíc při tankování rychle nevyplatí.

Krátká přednáška Briana Cooleyho končí upozorněním na šetrné chování k životnímu prostředí. Dotankování po víčko zbytečně zatěžuje svět kolem nás. Následky nejsou okamžité, ale každé ukápnutí pohonné směsi na zem nebo vypuštění toxických par do vzduchu dává zabrat přírodě. I to je důvod, proč bude lepší s prvním cvaknutím přestat.

Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 1 - Proc netankovat po vicko nadrze 01Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 2 - Proc netankovat po vicko nadrze 02Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 3 - Proc netankovat po vicko nadrze 03Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 4 - Proc netankovat po vicko nadrze 04Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 5 - Proc netankovat po vicko nadrze 05Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 6 - Proc netankovat po vicko nadrze 06Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 7 - Proc netankovat po vicko nadrze 07Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 8 - Proc netankovat po vicko nadrze 08Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 9 - Proc netankovat po vicko nadrze 09Tankovat palivo byste měli jen do prvního cvaknutí, jinak riskujete drahé problémy - 10 - Proc netankovat po vicko nadrze 10
Doplňovat palivo po cvaknutí tankovací pistole není tak chytré, jak se na první pohled může zdát. Může se řádně prodražit, důvodů jej neignorovat je ale hned několik

Zdroj: Roadshow@Youtube

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše