Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí

Svět sleduje hlavně svolávací akci VW spojenou s Dieselgate, vedle ní se ale v tichosti odehrává více jiných. Kolik jich loni vyhlásila ta která značka?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí

7.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Svět sleduje hlavně svolávací akci VW spojenou s Dieselgate, vedle ní se ale v tichosti odehrává více jiných. Kolik jich loni vyhlásila ta která značka?

Pokud si koupíte nové nebo ojeté auto, musíte se smířit s tím, že s ním čas od času bude třeba zajet do servisu. I když oleje dnes vydrží hodně, s jedním věčně nevyžijete a krom toho je tu spousta jiných servisních úkonů, které je nutné absolvovat. U nového vozu v podstatě nemáte na výběr, bez nich byste přišli o záruku. U ojetého už k nim můžete přistupovat poněkud volněji, ale i tak je nezbytné spoustu dílů a náplní pravidelně měnit.

Tohle všechno je ale známo předem. V návodu k obsluze vás automobilka vždy seznámí s tím, kdy je třeba jaký úkon absolvovat a řada modernějších vozů vám to řekne i skrze svou palubní elektronika. Na co vás ovšem nikdo nepřipraví, jsou mimořádné servisní zásahy, ke kterým výrobci aut přistupují tehdy, když se jim něco nepovede a až na prodaných autech objeví nějaký problém.

Pro automobilky je to jistě velká nepříjemnost, mnohem větší nepříjemnost je to ale pro majitele. Veškeré náklady sice platí výrobce, ale najděte si v nabitém programu volný den, který byste si nemuseli udělat, kdyby vaše auto bylo v pořádku? Není tak ve výsledku divu, že podle statistik zůstává čtvrtina vozů neopravena, protože - pokud nejde o provoz auta blokující nedostatek - si majitelé onen čas zkrátka nenajdou a další běžné servisní prohlídky třeba absolvují mimo autorizovaný servis, který by měl o nutnosti opravy toho či onoho vozu vědět.

O tzv. svolávacích akcích se obvykle dozvídáme z USA, kde jde o věc velmi veřejnou, v Evropě probíhají mnohem tišeji. I tady ale existuje statistika Rapexu, která neplánované servisní zásahy na autech eviduje. A loňská data právě z ní jsme použili k tomu, abychom zjistili, které značky nutily jezdit majitele do servisů co chvíli a které pomalu neměly co nenadále opravovat.

Je ale pochopitelně otázkou, jak výsledná čísla vnímat. Málo neplánovaných servisních akcí lze vnímat jako minus, stejně jako hodně jich může být plusem.

Automobilky totiž mohou vědět o problému, dokonce jej mohou i nějak řešit, kvůli obavám o vlastní image ale nemusí žádnou svolávací akci uspořádat. Takto postupovala třeba korejská automobilka Hyundai v případě, který jsme probírali na začátku listopadu. Tehdy jsme náhodou přišli na neodtékající vodu ve dveřích nové i30, ze které se vyklubala tajná svolávačka. Servisy věděly, že se problém stal, měly za úkol jej řešit, když se auto v opravně objeví, ale svolávací akce vyhlášena nebyla a zákazníci nebyli informováni - ani v datech Rapexu není o ničem takovém ani zmínka. Hyundai tak v pomyslném žebříčku za loňský rok obsadil 32. místo se dvěma svolávacími akcemi, které ohlásil, je ale otázkou, kolik jich ve skutečnosti proběhlo potají.

Naopak jiní výrobci mohou vnímat jako čestné a image budující, když se veřejně přiznávají ke všem chybám a raději je aktivně řeší. To může stát za jasně prvním místem Mercedesu - zrovna tato značka „vítězí” překvapivě, neboť Mercedes není vyhlášený jako výrobce problémových automobilů. Ale kdo ví, třícípá hvězda také vždy do svých aut montovala spoustu pokrokových řešení (vzpomeňme třeba elektronické brzdy...), která vždy hned napoprvé nefungovala, jak měla.

V žebříčku ale vidíme všechny automobilky. Podíváme-li se blíže na některé z nich, pak „soused Hyundai z Mladé Boleslavi” měl během minulého roku na starosti celkem tři neplánované opravy svých aut, což v tabulce znamená 29. místo. V prvním případě byla dotčená vozidla modelové řady Octavia vyrobená od června 2008 do června 2009 (tady vidíte, jak stará auta mohou být svolávána - také proto se majitelé některých z nich k opravě nedostaví), kdy musela být opravena možná porucha dodávky proudu pro řídící jednotku kontroly stability vozidla. Druhý problém se objevil u předpínačů bezpečnostních pásů modelů Rapid a Yeti z konce září až začátku listopadu 2016, další závada ve stejném místě se opakovala u třetí svolávačky Superbů ze srpna 2016.

Zajímavý pohled je na 22. pozici v tabulce, kterou obsadila Lancia. Fiat svoji dceřinku poslal k vodě v roce 2014, kdy šéfové uznali, že nemá cenu bojovat za vzkříšení a posledním mohykánem je model Ypsilon prodávaný v Itálii. Existence jednoho z nejstarších italských výrobců přesto doznívá pěti (!) svolávacími akcemi v roce 2017 (kvůli poruchám elektroniky, špatnému zpracování a nespolehlivé bezpečnostní ochrany).

Ve stejném roce jako Lancia vznikl Rolls-Royce, ale ten dnes míří jiným směrem. S jediným hromadným servisním zásahem loni obsadil 37. místo. Nedávno představil novou vlajkovou loď, u které se nejspíše nebude opakovat závada s nesprávně fungujícími airbagy u vozů z roku 2016.

Bondův oblíbený konkurent Rolls-Roycu z Velké Británie - Aston Martin loni zaznamenal nečekaně vysoký zájem o své modely. Například DB11 během několika dnů překonal několikanásobně očekávání automobilky, která musela celkovou globální produkci navýšit na 7 000 vozů ročně, tedy dvojnásobek ve srovnání s rokem 2013. I nečekaných servisních akcí ale bylo hodně, na tento objem produkce rozhodně - mezi nejvíce svolávanými auty do servisů v Evropě za rok 2017 obsadila značka 26. místo kvůli opravě monitorování tlaku v pneumatikách a opakovaným problémům se spojkou.

Nesmíme opomenout ani stručné hodnocení německé produkce. BMW nahánělo své zákazníky celkem 17x během roku, což je 1,4 svolávací akce za měsíc. V řeči čísel se počet navýšil o 113 % a celkově se Mnichov umístil na čtvrtém místě. Závady se týkaly mechanického zpracování, vadné elektroniky či bezpečnostních prvků. První tři pozice pak od nejhoršího patří Mercedesu-Benz přes Peugeot po Renault. A pokud je BMW čtvrté, Němci a Francouzi statistiku neplánovaných, ale nutných oprav zjevně ovládli.

Jak jsme již zmínili, přístupy různých automobilek se liší a nelze automaticky říci, že Mercedes (s 52 zásahy) dělá špatná a poruchová auta a Mini (s nulou) jen skvělá a bezchybná. Faktem je ale jedno - s auty značek z vrchu tabulky bylo loni třeba jezdit neplánovaně do servisu nejčastěji a vzhledem k podobným pozicím týchž automobilek v minulých letech lze něco podobného čekat i v roce letošním. Sami posuďte, zda to vnímáte jako plus a nebo minus...

Nejvíce svolávaná auta do servisů dle značek v roce 2017


Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 1 - Nejvice do servisu svolavana auta 2017 znacky tab 01Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 2 - Nejvice do servisu svolavana auta 2017 znacky tab 02

Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 3 - Svolavaci akce za rok 2017 01Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 4 - Svolavaci akce za rok 2017 02Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 5 - Svolavaci akce za rok 2017 03Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 6 - Svolavaci akce za rok 2017 04Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 7 - Svolavaci akce za rok 2017 05Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 8 - Svolavaci akce za rok 2017 06Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 9 - Svolavaci akce za rok 2017 07Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 10 - Svolavaci akce za rok 2017 08Tato auta loni musela nejvíce neplánovaně do servisů. „Vítěz” tentokrát překvapí - 11 - Svolavaci akce za rok 2017 09
Vlastnit BMW, Renault nebo Mercedes-Benz podle Rapexu znamenalo loni časté návštěvy servisu, ale ve výsledku to nemusí znamenat tragédii

Zdroj: Rapex

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše