Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola

Kola dělají auto, říká se. Je to pravda, ale ne v tom smyslu, že čím větší disky použijete, tím lepší auto budete mít. Po vizuální stránce možná, v případě funkce platí opačná úměra.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola

7.9.2019 | Mirek Mazal

Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kola dělají auto, říká se. Je to pravda, ale ne v tom smyslu, že čím větší disky použijete, tím lepší auto budete mít. Po vizuální stránce možná, v případě funkce platí opačná úměra.

Výrobci aut jsou v době dominance estetičnosti nad praktičností příliš zbabělí na to, aby lepší verze svých automobilů osazovali menšími disky s pneumatikami o větším profilu. Obutí nízkoprofilové gumy těsně kopírující hranu ráfku může vypadat skvěle a může mít i další výhody, v každodenní praxi ale obvykle činí auta citelně horšími.

Na tento aspekt se ve svém posledním videu zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který probral všechny nevýhody pneumatik s nízkým profilem. Jednou z těch největších je jejich náchylnost k poškození, a to zvláště u moderních aut, která jsou mnohem těžší, než bývala. Všechna ta kila působí na stále menší objem pružného materiálu mezi pevným diskem a vozovkou, což logicky zvyšuje pravděpodobnost poškození ráfku samotného, pneumatiky, popř. obojího najednou.

Jason o tomto riziku jistě věděl předem, přesto dal v případě Tesly Model 3 Performance přednost (popravdě řečeno při konfiguraci neměl na výběr) větším, 20" diskům kol. Na Modelu 3 vypadaly výborně, ale jen do chvíle, než došlo ke zničení dvou z nich přejetím jediné nerovnosti na silnici. Škoda byla vyčíslena na 2 668 dolarů, tedy 62 400 Kč - to je hodně drahá legrace na jeden přejetý výmol. Když už se to ale stalo, sériové disky Jason nahradil o dva palce menšími. A nemůže si to vynachválit - osmnáctky jsou levnější, lehčí, auto je s nimi rychlejší, bezpečnější i pohodlnější.

Auto s novým obutím totožného typu jako z výroby tak dosáhne ve stejných podmínkách prokazatelně lepšího zrychlení. Velký disk vždy znamená větší rotující i neodpruženou hmotnost; ta první má negativní efekt na rychlost auta, ta druhá zase zhoršuje fungování odpružení. Názorně změřená akcelerace z místa na stovku po opravě proběhla za 3,34 sekundy, zatímco původní konfigurace dosahovala času 3,42 sekundy.

Potvrzení výhod zajistila další disciplína ve formě brzdění. Nízkoprofilová konfigurace sice zastavila Model 3 o něco dříve, čili na kratším úseku, to ale jen kvůli širším pneumatikám. Jason tedy kvůli tomuto aspektu očekával ještě lepší výsledek a zásadnější rozdíl vzhledem k šířce styčné plochy s cestou. Při použití stejně širokých pneu na ráfcích s nižším profilem budou i brzdné schopnosti lepší, opět kvůli menší rotující hmotnosti.

Menší disky a pneu s vyšším profilem znamenají také komfortnější a tišší jízdu po špatném povrchu, oběti jsou přitom minimální. Autor zmiňuje jednu neměřitelnou vlastnost, a to reakce vozu na rychlé změny směru, které by se s menšími koly měly zhoršovat. Byť je ale Jason očekával, nakonec změnu k horšímu nepocítil - něco takového skutečně nejde lehce změřit, nicméně Jason nedokázal prokazatelně poznat neochotu vozidla zatáčet po výměně nízkoprofilových kol za ta s vyšší bočním podílem měkké směsi.

Pochopitelně, výhod s menšími koly bude přibývat jen do určité míry, nic se nesmí přehánět, ale 20 palců na kompaktním sedanu je vážně příliš. Výměnu tak velkých, obecně jistě hezčích kol za menší praktičtější lze v takovém případě jen doporučit, tedy pokud chcete mít fakticky lépe fungující auto.


Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 1 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 01Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 2 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 02Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 3 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 03Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 4 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 04Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 5 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 05Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 6 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 06Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 7 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 07Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 8 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 08Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 9 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 09Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 10 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 10Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 11 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 11Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola - 12 - Nevyhody velkych disku Fenske foto 12
Argumenty ve prospěch menších kol jsou jednoznačné, zřetelnou výhodou tak velkých, 20" disků na relativně malém autě je jen lepší vzhled

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše