Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola
7.9.2019 | Mirek Mazal
Kola dělají auto, říká se. Je to pravda, ale ne v tom smyslu, že čím větší disky použijete, tím lepší auto budete mít. Po vizuální stránce možná, v případě funkce platí opačná úměra.
Výrobci aut jsou v době dominance estetičnosti nad praktičností příliš zbabělí na to, aby lepší verze svých automobilů osazovali menšími disky s pneumatikami o větším profilu. Obutí nízkoprofilové gumy těsně kopírující hranu ráfku může vypadat skvěle a může mít i další výhody, v každodenní praxi ale obvykle činí auta citelně horšími.
Na tento aspekt se ve svém posledním videu zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který probral všechny nevýhody pneumatik s nízkým profilem. Jednou z těch největších je jejich náchylnost k poškození, a to zvláště u moderních aut, která jsou mnohem těžší, než bývala. Všechna ta kila působí na stále menší objem pružného materiálu mezi pevným diskem a vozovkou, což logicky zvyšuje pravděpodobnost poškození ráfku samotného, pneumatiky, popř. obojího najednou.
Jason o tomto riziku jistě věděl předem, přesto dal v případě Tesly Model 3 Performance přednost (popravdě řečeno při konfiguraci neměl na výběr) větším, 20" diskům kol. Na Modelu 3 vypadaly výborně, ale jen do chvíle, než došlo ke zničení dvou z nich přejetím jediné nerovnosti na silnici. Škoda byla vyčíslena na 2 668 dolarů, tedy 62 400 Kč - to je hodně drahá legrace na jeden přejetý výmol. Když už se to ale stalo, sériové disky Jason nahradil o dva palce menšími. A nemůže si to vynachválit - osmnáctky jsou levnější, lehčí, auto je s nimi rychlejší, bezpečnější i pohodlnější.
Auto s novým obutím totožného typu jako z výroby tak dosáhne ve stejných podmínkách prokazatelně lepšího zrychlení. Velký disk vždy znamená větší rotující i neodpruženou hmotnost; ta první má negativní efekt na rychlost auta, ta druhá zase zhoršuje fungování odpružení. Názorně změřená akcelerace z místa na stovku po opravě proběhla za 3,34 sekundy, zatímco původní konfigurace dosahovala času 3,42 sekundy.
Potvrzení výhod zajistila další disciplína ve formě brzdění. Nízkoprofilová konfigurace sice zastavila Model 3 o něco dříve, čili na kratším úseku, to ale jen kvůli širším pneumatikám. Jason tedy kvůli tomuto aspektu očekával ještě lepší výsledek a zásadnější rozdíl vzhledem k šířce styčné plochy s cestou. Při použití stejně širokých pneu na ráfcích s nižším profilem budou i brzdné schopnosti lepší, opět kvůli menší rotující hmotnosti.
Menší disky a pneu s vyšším profilem znamenají také komfortnější a tišší jízdu po špatném povrchu, oběti jsou přitom minimální. Autor zmiňuje jednu neměřitelnou vlastnost, a to reakce vozu na rychlé změny směru, které by se s menšími koly měly zhoršovat. Byť je ale Jason očekával, nakonec změnu k horšímu nepocítil - něco takového skutečně nejde lehce změřit, nicméně Jason nedokázal prokazatelně poznat neochotu vozidla zatáčet po výměně nízkoprofilových kol za ta s vyšší bočním podílem měkké směsi.
Pochopitelně, výhod s menšími koly bude přibývat jen do určité míry, nic se nesmí přehánět, ale 20 palců na kompaktním sedanu je vážně příliš. Výměnu tak velkých, obecně jistě hezčích kol za menší praktičtější lze v takovém případě jen doporučit, tedy pokud chcete mít fakticky lépe fungující auto.
Argumenty ve prospěch menších kol jsou jednoznačné, zřetelnou výhodou tak velkých, 20" disků na relativně malém autě je jen lepší vzhled
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva