Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Teď si na silnici dávejte pozor i na to, co se děje nad vámi. Policie nasazuje drony
28.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jako ze sci-fi působí zpráva, že policie bude mít skutečné „oko na obloze” ve formě bezpilotních letounů. Jenže je to realita českých silnic.
Že má policie ve svých službách neoznačená auta pro skryté měření rychlosti, se kterými pochybným způsobem zachází z hlediska práce s nimi i péče o ně, není nic nového. Teď k nim přibývá další technika, která už označená je, řidiči ji ale beztak uvidí jen stěží.
Působí ale jako ze sci-fi: drony s kamerami. Vyvinul je Vojenský technický ústav a mají označení BRUS - Bezpilotní Rotorový Univerzální Systém. Mají sloužit mimo jiné k hledání osob, monitorování rozsáhlých požárů a sledování demonstrací, ale i silnic, na kterých mají zaznamenávat jinak stěží zjistitelné přestupky. Třeba nebezpečné předjíždění.
Tak zní alespoň teorie, neboť i měření rychlosti sice je tímto způsobem technicky proveditelné. Policie říká, že na to se drony primárně zaměřovat nemají, ale sekundárně... Podle dostupných informací mají z výšky nyní hlídat to, zda řidiči dodržují bezpečnou vzdálenost, nepřejíždějí plné čáry či neporušují zákaz předjíždění. Některé z těchto cílů zní jistě ušlechtile, ale to je tak v případě podobných aktivit vždy. A víme, jak to končívá - co může být zneužito pro výběr peněz navíc prakticky za cokoli, zneužito bývá.
Víme také, že drony mají mít policejní barvy, ovšem to z auta pohledem nezjistíte, dron bude dostatečně vysoko. Velmi problematická bude jistě i detekce, zda se poblíž nějaký dron pohybuje. Drony je možné vybavit termovizí nebo lidary, takže budou použitelné i např. pro hledání lidí, kde termovize může pomoci. Kvůli bezpečnosti ale policie zatím nemůže létat nad lidmi, takže se bude muset držet nad poli či lesy i v případě sledování silnic.
Aktuálně má policie 9 dronů, a to na Pardubicku, na jižní Moravě a v jižních a středních Čechách. Ostrý start je v plánu nejdříve pro Brdy, kde by měly drony hlídat např. nelegální těžbu dřeva. V Brdech mají policisté také získat co nejvíc praxe v létání, aby pak mohli vést stroje bezpečněji v blízkosti silnic, kde už se budou zaměřovat na řidiče.
„Školíme šest operátorů, kteří musí nalétat potřebné hodiny. Naše drony jsou poměrně velké, takže musíme zejména dodržet bezpečnost. Do budoucna se nabízí mnoho možností, kde drony použít, a doprava je jednou z nich, protože přenos z dronu přijímáme on-line, takže nemusíme čekat na záznam,” uvádí Václav Kučera, šéf středočeských policistů.
Policie si od dronů slibuje zejména snižování nákladů - jejich provoz má být levnější než provoz vrtulníku s pilotem. Jsou poháněny elektřinou a na jedno nabití akumulátorů vydrží ve vzduchu 40 minut. Údajně se umí i samy vrátit v případě, že energie dochází. Kdy můžeme počítat s nasazením pro sledování silničního provozu, zatím nelze odhadovat, zádrhely jsou i v legislativě, která s těmito poměrně moderními stroji nepočítá.
Že sledování řidičů je jedním z hlavních cílů pořízení této techniky, je nepochybné, alespoň někde. Ostatně, o dronu v Pardubicích, který je zatím jeden, víme víc: „Dron bude primárně využíván na monitorování provozu na silnicích, při pátracích akcích v terénu nebo na dokumentování místa nehod či živelních katastrof," řekl již dříve hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Silnicí, pro jejíž sledování má být tenhle dron využíván nejvíce, je pochopitelně I/35. Dron prý umí přečíst registrační značku na velkou vzdálenost, ale rychlost měřit nebude - jak stojí i výše, bude se i tenhle kus zaměřovat na ostatní přestupky na silnici. „Je podstatně levnější než vrtulník a určitě levnější a přesnější než naše policejní síla. Je to zbraň na neposlušné řidiče, o které se nám ani nezdálo,” pochvaloval si již dříve ředitel policie pardubického kraje Jan Švejdar.
Uvidíme, jak to dopadne v praxi. „Vyháněním pirátů ze silnic” se policie ohání často a ráda, při pořizování skoro čehokoli. Málokdy je ale výsledkem něco jiného než jednodušší „odírání” poněkud snáze dostupných cílů - ono najít v provozu skutečně nebezpečného řidiče a prokázat mu jeho neakceptovatelné jednání bývá náročná práce s výsledkem „jeden denně”. Nachytat pár zapomnětlivých řidičů. kteří nezajeli včas na STK nebo si nevšimli nicotného omezení rychlosti kdesi uprostřed polí je mnohem jednodušší a u jednoho případu za den to neskončí...
Jakoby toho řidiči nemuseli už dnes sledovat hodně, musí se mít na pozoru i před strojem jménem BRUS. Na silnicích nemá měřit rychlost, tedy alespoň zatím
Zdroje: Autoforum, Týdeník Policie, iDnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 3 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 4 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 6 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 7 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage